Ensirekisteröinnit 1-3/2021

Kuluvan vuoden alku on ollut vitsauksien aikaa. Baltimore News Journal julkaisi mielenkiintoisen artikkelin. On koronaa, komponentti pulaa ja lopuksi laivatkin ajavat minne sattuu. Autopuolella ns. kevyet kuorma-autot jatkavat tasaista kasvuaan olosuhteista huolimatta. Mönkijäpuolella kysyntä ylittää tarjonnan. Kasvuluvut viime vuoden korona vapaaseen aikaan verrattuna ovat hurjia. Ei tarvitse olla ennustaja, jos sanoo tästä vuodesta tulevan paras myyntivuosi, varsinkin jos ja kun tavaraa saadaan maahan. Ja sama tulee koskemaan mönkijöiden lisätarvikkeitakin.

Pickupit

Pickupeissa Hilux säilytti kärkipaikkansa. Hiluxin asema säilynee, saihan Hilux tälle vuodelle tehokkaamman dieselin Land Cruiserista. Tilastossa näkyvät vielä Amarokin ja Mercedeksen ns. viimeiset varastossa olleet mallit. Volkswagenilla odotellaan Fordilta saapuvaa Amarokkia. Ja Mercedes puolestaan jäi nuolemaan haavojaan epäonnistuneen X:n jälkeen. Isuzu on saanut vihdoinkin Euro6 dieselin konepeltinsä alle. Tosin myynti näkyy seuraavalla neljänneksellä. Euroopassa tosin ajellaan 1,9 -litraisella, kun vapaat maat ajavat 3.0 -litraisella turbodieselillä. Pickupien myynnissä näkyy niin tuttu henkilöautopuolen kehitys. Kauppa ei käy.

Merkki 1-3/2021 1-3/2020 Muutos-%
Toyota Hilux 97 120 – 19,2
Ford Ranger 73  70    4,3
Mitsubishi L200 38 37    2,7
Volkswagen Amarok 16 47 – 66,0
Nissan Navara 16 24 – 33,3
Mercedes-Benz X  1  4 – 75,0
Isuzu D-MAX  0 17    —
Yhteensä: 241 319 – 24,5

 

Kevyet kuorma-autot

Kevyiksi kuorma-autoiksi muutettujen ja rekisteröityjen pickupien myynti pysyi viime vuoden tasolla. Enemmänkin olisi varmaan mennyt, jos USA pickupien saatavuus olisi ollut parempi. Suomen markkinoita hallitsee kolme mallia. Arctic Trucksin tekemä Ford Ranger, RAM 1500 (suurin maahantuoja Car-Vista) sekä Truckmastersin tekemä Hilux, jota myydään Truckmasters OX:n nimellä. RAM 1500 on kasvattanut huomattavasti myyntiään uuden dieselin voimin ja onpahan maahan rekisteröity kolme jenkkien hevosvoimasodan ”kingiä” eli yli 700 heppaista RAM TRX:ää. Sinänsä outoa, että jenkkien kolme muuta suurta merkkiä eli Fordin F-150, Chevyn Silverado ja ”Kempsun” Sierra eivät ole saaneet jalansijaa. Suomalaiset ostavat RAMia. Muutama Mercedeksen G-Wagen oli myös rekisteröity kevyeksi kuorma-autoksi, syykin lienee jokaiselle selvä.

Merkki 1-3/2021 1-3/2020 Muutos-%
Ford Ranger  57  59 –   3,4
RAM 1500  45  26    73,1
Truckmasters OX  21  16    31,3
Chevrolet Silverado 1500   3   3     0,0
RAM 2500   1   4 – 75,0
RAM 3500   1   2 – 50,0
Ford F-150   1   2 – 50,0
Truckmasters Amarok   1  17 – 94,1
Nissan Navara   1   0    —
GMC Sierra   0   1    —
Yhteensä: 131 130   0,8

 

Side-by-Side -mönkijät

Side-by-side luokassa neljä merkkiä erottuu muista. Polaris on selkeästi ykkönen ja Can-Am toisena. CFMoto on noussut kolmanneksi ja Trapper on neljäntenä. Polariksen eniten myydyt ovat Ranger -malliston 570cc ja 1000cc mallit, jotka tekevät valtaosan myynnistä. Can-Am ei erottele mallejaan, joten niistä ei saada tietoa. CFMotolla puolestaan ZForce 550 on eniten myydyin. Trapperin myynnistä valtaosa keskittyy 550 -kuutioiseen side-by-side -malliin. Yamahan heikko myynti, johtuu lähinnä koronaviruksesta, Yamahan Ranskan tehdas ei ole pystynyt toimittamaan mönkijöitä käytännössä, ei lainkaan.

Merkki 1-3/2021 1-3/2020 Muutos-%
Polaris 247 115 114,8
Can-Am 102  70  45,7
CFMoto  27  12 125,0
Trapper  17  10  70,0
John Deere   5   9 -44,4
Kawasaki Mule   3   0   —
Yamaha   2   0   —
Kubota RTV   1   2 -50,0
Reeper   0   1   —
Yhteensä: 404 219 84,5

 

Mönkijät

Mönkjöissä Polaris jatkaa vakuuttavana ykkösenä. Polariksen osuus on 33% rekisteröidyistä mönkijöistä eli kolmasosa. Polariksen ylivoima on häkellyttävää. Suosituinta mallia Sportsman 570 EFI EPS 4×4 myytiin enemmän kuin seuraavaa merkkiä yhteensä. Sinänsä historian kirjoja ravisteli myös CFMoto nousemalla toiseksi, järkyttämällä pyhää Polaris/Can-Am -akselia. CFMoton myynnin kasvu on vahvaa ja Can-Amin syrjäyttäminen toiselta sijalta on teko, jota ei uskonut vielä viime vuonna tapahtuvan. CFMoton vahvuus on mallistossa. Itse asiassa kaikkia CFMoton -malleja myydään hyvin tasaisesti (myös tonnisia). Niukasti eniten myydyin ensimmäisellä kolmanneksella oli CForce 520L. Can-Am kärsii rankasti Meksikon tehtaan ollessa korona pyörteessä. Can-Amin jälleenmyyjillä on lähinnä tyhjät myyntitilat. Tilanne on erittäin huono kaikkien kannalta. Linhai nousi neljänneksi merkiksi ja myyntiä vauhdittaa uusi 500 -kuutioinen Promax. Promax on tulossa lehden testiin, jahka Suezin kanavan liikenne saadaan raiteilleen, nyt kontit jäivät parahiksi juuri väärälle puolen ”Evergreen” rahtialusta Suezin kanavalla. Linhain takana TGB ja Honda käyvät kovaa kisaa seuraavista sijoista. Hondan myynti on selvästi piristynyt,kun uudet NRMM -normit täyttävä mallisto saatiin EU:n byrokratiasta läpi. Hondan traktorimuutokset tehdään Virossa maahantuojan eli Brandtin tytäryhtiön Red Machinen -toimesta ja siellä ollaan nyt tuotantokapasiteetin ylärajoilla. Pienemmistä merkeistä kannattaa seurata GOESia ja Kymcoa. Molempien kasvuluvut ovat hurjia. Tosin molemmat merkit kärsivät nyt pahoin koronasta.

Merkki 1-3/2021 1-3/2020 Muutos-%
Polaris 942 548   71,9
CFMoto 407 166 145,2
Can-Am 355 399 -11,0
Linhai 312 109 186,2
TGB 236 137   72,3
Honda 215   0   —
Trapper 152  56 171,4
Yamaha  85  49   73,5
Access  58  42   38,1
GOES  55   9 511,1
Kymco  21   2 950,0
Kawasaki   3   3    0,0
Keeway   2  10 -80,0
Kayo   0   9  —
Arctic Cat   0   9  —-
Yhteensä: 2843 1548  83,6

Kommentointi on suljettu.