Dakar 2023 1. päivä

Dakarin ensimmäinen päivä sujui virolaisilta hyvin. Molemmat parit ajoivat varmasti ja välttäen ongelmia kivikkojaksoilla. Urvo Männämaa/Tomas Lepik löytyvät sijalta 29. ja UTV -luokassa ajavat Toomas Triisa/Mart Meeru ovat sijalla 12.

Bike -luokassa GasGas -tallin tähti ja viime vuoden voittaja Sam Sutherland veti johtopaikalta lipat vain 52:n ajetun kilsan jälkeen. Lopputuloksena oli helikopterilla kuski sairaalaan. Sairaalassa selvisi Sutherlandin päässeen vähällä vain lapaluun murtumalla. Mutta Dakar 2023 on ohi hänen osaltaan. Kärkeen nousi nuori 21-vuotias Mason Klein USA:sta, hän ajaa vasta toista elämänsä Dakar -rallia. Dyyniosuuksilla nuori KTM -kuski kasvatti johtoaan, mutta hävisi puolestaan kivikko-osuuksilla. Maaliin ehti ensimmäisenä GasGasia kuljettanut Australian Daniel Sanders, perässään Monster Energyn Honda Teamin konkarit eli Joan Barreda ja Pablo Quintanilla. Kolmikon hymyt hyytyivät, kun kävi ilmi, että olivat ajaneet siirtymällä tutkaan ylinopeutta. Aikasakot niskaan ja podium -sijoitukset sai samalla unohtaa. Bike -luokan voitto meni Ricky Brabecin ajamana Monster Energyn Honda Teamille, perässään Reb Bullin Factory KTM Teamin Kevin Benavides ja Toby Price. Tuttuja nimiä.

Mönkijä -luokka kärsii osanottajakadosta. Kaikki 18 matkaan lähtenyttä ajavat 2-vetoisten luokassa ja allaan kaikilla on Yamaha Raptor 700. Eli varsinainen Yamaha -merkkiluokka. Yhtään nelivetoista mönkijää ei ole edes ilmoittautunut mukaan vaikka 4×4 -luokan voiton saisi ajamalla maaliin. Kärjessä menee Ranskan Alexandre Giroud eli viime vuoden voittaja.

Viime vuoden hallitsijalta eli Toyotalta odotettiin vahvaa aloitusta, mutta toisin kävi.Tehtaan kaikki kolme tehdaskuskia eli Nasser Al-Ayttiah, Giniel de Villiers ja Henk Lategan kärsivät rengasrikoista, mutta suurimmat virheet tulivat suunnistuksessa. Kärjessä porhalsi “El Matador” eli Carlos Sainz, joka rengasrikosta huolimatta löi buggylla ajavaa ikinuori Sebastian Loebia 10 sekuntia. Kolmanneksi kiirehti myös kokemusta eli Yazeed Al Rajhi, joka ajaa Toyotan satelliitti teamissä Overdrivessä.

UTV on jaettu kahteen eri pääluokkaan eli Lightweight Prototype UTV ja Modified Production UTV. Dakar on aina ollut Can-Amin oma kilpailu, vaikka kilpailu kiristyy esim. Yamaha tuli täydellä voimalla mukaan ja Polaris ei ole koskaan aikaisemmin satsannut enemmän kuin nyt… silti Can-Am Maverickit keikkuvat kärjessä. Lightweight -luokassa Can-Am rintaman rikkovat vain Guillaume de Mevius Grallyteamin omatekoisella OT3 -UTV:llä ja Ignacio Casale Yamaha YXZ 1000 R Turbo UTV:lla. Modified UTV:ssä Top-10 kärjen miehittävät neljä Can-Am Maverick Teamiä eli Energyland, FN Speed, South Racing ja Red Bull Can-Am Factory Team. 11. sijalta löytyy ensimmäinen ei Can-Am eli Sebastien Loeb Racing-Bardahl Teamin Xavier de Soultrait ajokkinaan Polaris RZR 1000 PRO R. Ja seuraavana tulevatkin Toomas Triisa/Mart Meeru. Heillä on kärkeen matkaa 15min 51 s.

Kuorma-auto luokassa pakotteiden takia jäivät pois Venäjän Kamazit ja Valko-Venäjän MAZit. Luokkaa hallitsee nyt Iveco. Kun kymmenen parhaan joukosta löytyy kahdeksan Ivecoa niin tilanne ei ole kilpailun kannalta kovin jännittävä. Iveco rintaman rikkoivat vain neljänneltä ja seitsemänneltä sijalta löytyvät tsekkikuskit eli Jaroslav Valtr sekä Martin Soltys. Molemmat ajavat Tatralla.

Dakar Classic Cars -luokka eli ennen vuotta 2000 valmistetut näyttää olevan vahvasti Toyota -luokka. 10 parhaan joukosta löytyy Hilux, pari lyhyttä LJ:tä ja eniten HDJ80.. Land Cruiseria. Toyota rintaman rikkovat vain Ranskan Julien Textier Martini Porschellaan ja Chilen Gherardo Clerici Nissan Terranolla.

Ensimmäisen päivän jälkeen erot ovat minimaaliset. Maanantaina siirrytään Punaisenmeren leiristä koilliseen ja AlUlaan. Reitillä on pituutta 590m, joista EK:n osuus on 431km. Reitti nousee ensiksi kivikkoisia polkuja pitkin 1400m korkeuteen, sieltä kurvaillaan alas ja edessä ovat hiekkadyynit.

Kommentointi on suljettu.