Uudistettu Yamaha YXZ1000R SS tuo rattivaihteet ja lähtöavustimen
Yamaha YXZ1000R SS on ensimmäinen rattivaihteilla toimiva Side-by-side. Vuonna 2015 Yamaha esitteli YXZ1000R-mallin, joka on varsinkin USA:ssa ollut menestys niin kaupassa kuin jenkkien aavikkokisoissa. Nyt Yamaha esittelee uudistetun mallin, jossa on kilpa-autoista tuttu, ohjauspyörän yhteydessä olevat flip -vaihdevivut. Rattivaihteisto on nyt kokonaan tiekoneohjattu.
Sport Shift -rattivaihteistojärjestelmä
YXZ1000R SS:n Sport Shift -järjestelmä mahdollistaa nopean ja sujuvan vaihteiden vaihtamisen ilman kytkintä. Näin 5-portaisen suorakytkentävaihteiston käyttö on saumatonta. Uuden elektronisen järjestelmän, josta Yamaha kantaa nimeä Chip Controlled Shift, eli YCC-S-järjestelmän avulla 5-portaisen vaihteiston käyttö on helpompaa ja nopeampaa kuin millään muulla manuaalisella menetelmällä. Koska vaihtaminen ei vaadi kytkimen käyttöä, voi YXZ1000R SS:n kuljettaja keskittyä silkkaan ajamiseen. Alun perin YCC-S-järjestelmä kehitettiin Yamahan kilpapyöriin. Ohjauspylväässä sijaitsevista vaihdevivuista vasemmalla vaihdetaan pienempään ja oikealla isompaan vaihteeseen.
LS (Launch System) -lähtöavustin
Seuraava uutuus on elektronisella Launch System -lähtöavustimella varustettu Side-by-Side. Sen avulla seisova lähtöön saada nopeutta, varmuutta ja tasaisuutta. LS-lähtöavustin toimii yhdessä Yamahan YCC-S-järjestelmän kanssa. Systeemi säätää kytkimen toimintaa pitämällä sen auki, kunnes kuljettaja päättää lähteä liikkeelle. Lähtöavustin aktivoituu, kun paikoillaan olevan laitteen kuljettaja vetää molemmista vaihdevivuista yhtä aikaa ja painaa jarrupoljinta. Sekunnin kuluttua syttyvä LS-merkkivalo kertoo, että kuljettaja voi vapauttaa jarrupolkimen ja nostaa moottorin kierrokset vapaasti haluamiinsa lukemiin. Lähtö tapahtuu vapauttamalla molemmat vaihdevivut ja painamalla kaasun pohjaan. Tällöin YCC-S vapauttaa kytkimen automaattisesti. Järjestelmän toinen etu on se, että kuljettaja voi lähdön jälkeen vaihtaa isompiin vaihteisiin löysäämättä kaasua.
Autoihin lähtäavustin tuli ensiksi F1 -kautta. Renault esitteli ensimmäisen version 1965 ja Williams toi sitten kehittyneen version vuonna 1993. Sittenmin F1:ssä avustimet kiellettiin, kun ne tekivät lähdöistä idiootti varmoja. Ns. katuautoissa on lähtöavustin aika vakiovaruste kulkevemmissa peleissä. Mutta nyt ensimmäisen kerran side-by-side mallissa tai yleensäkin mönkijässä. Turvallisuussyistä Yamahan lähtöavustin ei toimi esimerkiksi, jos kuljettajan turvavyö on auki, käsijarru on päällä, tasauspyörästön 100 % lukko on käytössä, moottorin lämpötila ei ole riittävä, tai jos jokin muu varoitusvalo on toiminnassa. Näissä tilanteissa välkkyvä lähtöavustimen valo ilmoittaa, että lähtöavustin ei ole käytettävissä.
Automaattinen pienemmälle vaihteelle vaihto ja moottorijarrutuksen hallinta
YCC-S-järjestelmä on ohjelmoitu vaihtamaan automaattisesti pienemmälle vaihteelle. Näin kuljettajan ei alhaisilla nopeuksilla tarvitse huolehtia vaihteista. Samoin kuljettajan ei tarvitse liikkeelle lähtiessä etsiä pientä vaihdetta, sillä se on kytkeytynyt jo valmiiksi. Ylikierrosten välttämiseksi automaattinen vaihtamistoiminto ei toimi äkillisen kovan jarrutuksen yhteydessä. Laskeuduttaessa jyrkkää rinnettä kaasu kiinni, kytkeytyy ajohallintaa tehostava moottorijarrutuksen automaattinen hallintajärjestelmä. Kun kaasu pidetään suljettuna, eikä käytetä jarruja, säätää järjestelmä kytkimen vastuksen avulla ajonopeuden noin 10 km/h:iin. Järjestelmä kytkeytyy pois kaasun tai jarruihin koskemalla. Tällöin ajoneuvon hallinta on jälleen täysin kuljettajan käsissä.
F-N-R-valitsin
Ajosuunta valitaan keskikonsolin valintavivulla. Voimansiirto kytkeytyy valintavivun Forward-, Neutral-, tai Reverse-asentojen mukaisesti elektronisesti eteen-, vapaa- tai taakse-toiminnolle. Väärinkäytösten ja vaurioiden välttämiseksi valintavivun toiminnoissa on sekunnin viive ennen kuin se kytkee valitun kulkusuunnan. Turvallisuuden vuoksi R-toiminnon (taakse-toiminto) valinta kytkee myös tästä varoittavan summeriäänen päälle. F-N-R-valitsimen vieressä on vetotavan On-Command 2WD/4WD/4WD 100% -lukko-valintakytkimet ja keskikonsolin oikealla puolella käsijarru.
Parannettu ohjaamo
Hävittäjä-tyyppisessä ohjaamossa on hallintalaitteiden sijoittelua parannettu, Iso kierroslukumittari on entistä helpommin luettavissa, 3-puolainen ratti on säädettävä. Kuppipenkki on säädettävä ja jalkatilassa on vasemman jalantuki sekä oikealla kantapääntuki. Matkustajan puolella on turvakahva, jalkatuet, hansikaslokero, kaksi kuppipidintä ja keskellä säilytyslaatikko. 14-tuuman alumiinivanteissa on vakiovarusteena bedlockit. SE -malleissa on vakiovarusteena FOX Podium X2 Internal Bypass –iskunvaimentimet. Iskunvaimentimissa on omat erilliset säätönsä puristus- ja paluuvaimennuksen nopealle ja hitaalle liikkeelle.
Säätämistyön helpottamiseksi kaikki säädöt ovat vaimentimen yläpäässä. Vaimentimissa on kaksi jousta. Näistä lyhyempi on pehmeä ja pidempi jäykempi. Näillä on joustoon haettu herkkyyttä, jotta vaimentimet toimisivat sekä hitaassa röykkyajossa, että jämäkästi vauhtiajossa. Jousien esijännityksen portaaton säätö toimii vaimentimen yläpään lukkorenkailla. Niiden vieressä on myös muut vaimentimen säädöt.
Yamaha tarjoaa tonnisesta kolme eri mallia 1000R SS, 1000R SS SE ja 1000R SE, Näistä 1000R SE on varustettu perinteisellä viisilovisella sekventiaalivaihteistolla. SS on lyhenne Sport Shiftistä eli silloin on rattivaiheet ja SE:ssä nuo Foxin uutuudet. Yamahan tulevat Suomeen syyskuussa ja samalla selviävät hinnat.
Yamaha YFZ50 – Perheen pienimille
Tonnisen yhteydessä julkistettiin myös vastapainoksi mönkkäri, jolla on hyvä aloittaa nuorena harrastus eli YFZ50. YFZ50 sisältää 49cc SOHC 4-tahtisen ilmajäähdytteisen moottorin, jossa polttoaineen syötöstä huolehtii Mikuni-kaasutin. Voimansiirto on toteutettu CVT-variaattorilla ja vaihteita on yksi, eteenpäin. Moottorissa on sähköstartti ja varalle löytyy poljinkäynnistys.
Runko
Runkona on jämäkkä teräsputkirunko. Takaiskunvaimennuksesta huolehtii kierrejousi Mono-vaimennin, jossa on viisiasentoinen esijännityksen säätömahdollisuus. Edessä on kierrejousella varustetut vaimentimet kummassakin pyörässä. Jarrut on suunniteltu perheen pienimpiä kuljettajia ajatellen käsikäyttöiseksi – vasen jarrukahva jarruttaa taka-akselilla olevaa rumpujarrua ja oikealla jarrukahvalla jarrutetaan kummassakin etupyörässä sijaitsevia rumpujarruja.
Turvallisuus
Uudessa YFZ50-mönkijässä on laitteen takapäässä tappokatkaisin, jossa sen katkaisimessa on varusteena paikalle laitettavissa hihna, jolla huoltaja voi tarpeen tullessa sammuttaa mönkijän. Lisäksi tämän uutuusmönkijän CDI-yksikössä on erillinen rajoitin levy, jolla aloittelevan kuljettajan moottorin kierroslukua voi rajoittaa noin puoleen normaalista. Levyn poistamalla moottorin kierrosluku nousee normaalille tasolle. Kolmantena rajoitin vaihtoehtona kaasukahvan liikettä voidaan rajoittaa mekaanisesti rajoitinruuvilla, joka sijaitsee kaasuvivun kotelossa. Suositushinta: 3090 €, ensimmäiset laitteet saapuvat Suomeen syksyllä 2016
Päivitysilmoitus: generic ivermectil shipped to home
Päivitysilmoitus: does tamoxifen make you immunocompromised
Päivitysilmoitus: how to use priligy
Päivitysilmoitus: vidalista for daily use online
Päivitysilmoitus: stromectol online no prescription
Päivitysilmoitus: buy cialis tablets
Päivitysilmoitus: hydroxychloroquine mechanism of action
Päivitysilmoitus: humans antiparasitic same as stromectol
Päivitysilmoitus: free viagra
Päivitysilmoitus: generic viagra canada
Päivitysilmoitus: best liquid tadalafil
Päivitysilmoitus: buying viagra online
Päivitysilmoitus: buy generic viagra
Päivitysilmoitus: cialis sex pill
Päivitysilmoitus: cialis official site
Päivitysilmoitus: how can i get cialis
Päivitysilmoitus: tadalafil 20 mg tablet cost
Päivitysilmoitus: cialis pills online
Päivitysilmoitus: viagra pills
Päivitysilmoitus: deltasone 20mg for inflammation
Päivitysilmoitus: canadian generic viagra
Päivitysilmoitus: plaquenil 200 mg for sale
Päivitysilmoitus: viagrarover
Päivitysilmoitus: sale cialis
Päivitysilmoitus: natural viagra
Päivitysilmoitus: buy generic viagra canadian pharmacy
Päivitysilmoitus: stromectol 12
Päivitysilmoitus: viagra online cheap price
Päivitysilmoitus: cialis viagra online
Päivitysilmoitus: sildenafil 20mg
Päivitysilmoitus: what can i take to enhance cialis
Päivitysilmoitus: viagra online usa
Päivitysilmoitus: prices for tadalafil
Päivitysilmoitus: ivermectin in humans
Päivitysilmoitus: sildenafil canada where to buy
Päivitysilmoitus: how do i buy viagra online
Päivitysilmoitus: how much is sildenafil 25 mg
Päivitysilmoitus: ivermectin how long to work
Päivitysilmoitus: cialis best price
Päivitysilmoitus: can you buy viagra in mexico over the counter
Päivitysilmoitus: buy zithromax powder packet
Päivitysilmoitus: real female viagra test
Päivitysilmoitus: do es viagra work for women
Päivitysilmoitus: will viagra connect be available over the counter
Päivitysilmoitus: cialis wirkung
Päivitysilmoitus: is ivermectin for horses safe for humans
Päivitysilmoitus: tadalafil generic
Päivitysilmoitus: buy cheap viagra without prescription
Päivitysilmoitus: viagra online over the counter
Päivitysilmoitus: sildenafil citrate 100mg
Päivitysilmoitus: viagra generic
Päivitysilmoitus: cheap generic viagra online
Päivitysilmoitus: viagra ohne rezept
Päivitysilmoitus: viagra non-prescription
Päivitysilmoitus: how to get viagra without doctor
Päivitysilmoitus: order prescription viagra online
Päivitysilmoitus: cialis vs viagra
Päivitysilmoitus: viagra connect
Päivitysilmoitus: pfizer viagra
Päivitysilmoitus: viagra kaufen
Päivitysilmoitus: over the counter viagra
Päivitysilmoitus: womens viagra
Päivitysilmoitus: natural viagra for men
Päivitysilmoitus: viagra connect walgreens
Päivitysilmoitus: alternative to viagra
Päivitysilmoitus: walmart viagra
Päivitysilmoitus: otc viagra
Päivitysilmoitus: viagra cost
Päivitysilmoitus: viagra amazon
Päivitysilmoitus: sildenafil pills
Päivitysilmoitus: cialis wholesale
Päivitysilmoitus: cialis everyday