Dakar 2016, Peugeotin ylivoimaa

Dakar 2016 neljäs päivä sisälsi reilun 400km pituisen Marathon erikoiskokeen. Martahon nimitys tulee siitä, että huolto ei ole sallittu tauolla. Tällä kertaa ek ajettiin myös kokonaisuudessaan läpi. Muutamia yllätyksiä tapahtui. Suomalaisten kannalta oli ikävää, että laskijoiden joukossa oli myös Mikko Hirvonen. Peugeotin ylivoima ek:lla saattoi olla myrskyvaroitus.

Bike -luokassa Hondat jatkoivat eilistä voitto kulkuaan. Espanjan Joan Barreda oli päivän nopein, mutta hän sai siirtymällä viiden minuutin aikasakon ylinopeuden takia ja sijoitus vaihtui neljänneksi. Niinpä Paulo Goncalves ja eilisen voittaja Kevin Benavides ottivat kärkipaikat. Benavides vielä kertoi maalissa ajaneensa varmasti suunnistaen, koska oli ensimmäistä kertaa avaamassa reittiä muille. Ruben Faria Husqvarnallaan hävisi Benavidekselle tosin vain puoliminuuttia. Tämän päivän osuus ei tuonut suuria eroja ja kärkikymmenikkö oli varsin tasainen. Ainoastaan Stefan Svitko kärsi tekniikkamurheista trackkerin hajottua, hän oli osuuden 14. Ainakin monella KTM -kuskilla Meo, Metge, Price oli tarkoitus säästää renkaita, koska seuraava päivä ajetaan samoilla renkailla. Kokonaistuloksissa Honda pitää kolmea kärkisijaa järjestyksessä Goncalves, Benavides ja Barrera. Slovakian (ei siis Tsekin) Stefan Svitko piti neljännen sijansa, tosin Faria on alle 10 sekuntia perässä ja ohittanee tänään trackkerinsa kanssa taistelevan Svitkon ellei sitä saada yön aikana kuntoon. KTM:n tehdasteamissä ajavat Walkner, Price ja Meo ovat myös 10 parhaan joukossa reilun 10 minuutin päässä kärjestä. Alain Duclos on Shercollaan edelleen hienosti kymmenes ja paras Yamaha tehdastallin kuljettaja on Helder Rodriguez sijalla 13. reilut 17 minuuttia perässä.

Quad -luokassa ainoastaan Mohamed Abu-Issa onnistui kiilaamaan Hondalla muuten puhtaaseen Yamaha kärkikymmenikköön. Kilpailussa toisena ollut Etelä-Afrikan Brian Baragwanath ajoi mönkkärinsä ympäri ja saapui maaliin vasta sijalla 24. Puolan Ralf Sonik oli huolissaan moottoriöljyvuodosta ja ajoi siksi päivän varovaisesti ollen vasta 12. Ignacio Casale kasvatti johtoaan toisena ajavaan Marcello Meeirokseen. Nyt eroa on reilut 11 minuuttia. Kolmantena ajaa Alejandro Patronelli, neljäntenä ennen Patronellin Marcus veljeä ajaa Alexis Hernandez. Paras neliveto -atv kuski Daniel Mazzucco (Can-Am Renegace 800) löytyy sijalta 24.

Peugeotit ottivat ylivallan autoluokassa. Stephane Peterhansel kertoi tämän vuotiseen moottoriversioon tehdyn muutoksia tehohävikin pienentämiseksi, kun ajetaan korkeassa ilmanalassa. Ja nythän reitti kipusi aina 4.500metrin korkeuteen. Maalin Peugeotit tulivat järjestyksessä Peterhansel, Sainz ja Loeb. Ehtipä Sainz vaihtaa yhden renkaankin. Ainoastaan Mini-kuski Nasser Al-Ayttiah pystyi rikkomaan Peugeotin nelosvoiton ollen neljäs ennen Cyril Despresiä. Al-Ayttiah kertoi ajaneensa niin lujaa kuin pääsi, mutta Peugeoteille ei tänä vuonna näytä voivan mitään. Toyotan ykköskuski Giniel De VilliersMini parempi löytyy vasta sijalla 11. USA:n Robby Gordon ajoi myös hienosti ollen päivän 10. Kärkikuljettajista ehkä eniten pettynyt oli Mikko Hirvonen. Mikko löytyy sijalta 12. ja hän hävisi voittajalle reilut 10 minuuttia. Myös Nani Roma ja Orlando Terranova olivat Mikkoa nopeampi. Varsinaista syytä vauhdin puuttumiseen ei Hirvonen oikein tiennyt. Auto toimi, ei ollut suunnistusvirheitä, mutta se paras vauhti jää uupumaan. Syytä siihen Mikko ei tietänyt, piti pätkiä vain yksitoikkoisena. Kokonaistilanteessa Loeb johtaa vajaalla viidellä minuutilla ennen Peterhanselia. Al-Ayttiah on kolmas 11 minuuttia perässä ja hieman yllättäen Leeroy Poulter on neljäntenä ennen Sainzia ja De Villiersiä. Mikko Hirvonen löytyy sijalta 7. vajaa 15 minuuttia Loebiä perässä. Kärki on hyvin Peugeot, Mini ja Toyota voittoinen ainoastaan Emiliano Spataro pystyy murtamaan 20. kärjen ollen 12. Dusterillaan.

Kuorma-autoluokassa kymmenen kärkikuljettajaa ajoi vajaan kuuden minuutin sisään, joten suuria eroja ei tullut. Ivecon kärkikuski Gerard De Rooy otti niukasti voiton ennen MAN -kaksikkoa Versluista ja Staceytä. Kamazitkin näyttävät menemisen merkkejä, sillä Nikolaev oli viides ja Mardeev yhdeksäs. Samoin MAZin ykköskuskiksi nousut Viazovich oli hienosti kuudes. Kokonaistilanteessa MANei suuria muutoksia tullut MAN -kaksikko Versluis/Stacey on kahden minuutin karussa Iveco -kaksikolta Villagra/De Rooy. Mardeev on Kamazilla viides. Pienistä talleista yksityistallin Scanialla ajava Maurik Van den Heuvel on hienosti sijalla 15.

Tänään kisa jatkuu kokonaan Bolivian puolella ajettavalla osuudella Jujuy->Uyuni. Tänään noustaan Dakarissa reitin korkeimmalle, sillä osa reitistä kiemurtelee aina 4.800metrin korkeudessa ja alle 3.500metrin ei tulla missään vaiheessa. EK:n kokonaispituus on 327km.

Vastaa