DAKAR 2015 4.päivä, Chilecito-Copiapo, 909km

4. kilpailupäivä alkoi saamaan jo eroja aikaiseksi. Atamacan autiomaan +47 asteen lämpötila oli monelle Bike- ja ATV -kuskille yksinkertaisesti liikaa.

Bike -luokka

Bike -luokassa oli kaksi ylitse muiden. Espanjan Joan Barreda ja Marc Coma kiiruhtivat muilta karkuun. Joan Barreda oli 25 sekuntia nopeampi kuin Marc Coma. Ja kokonaisajassa hänellä on vajaan 13 minuutin johto. Marc Coma on kyllä nelinkertainen Dakar -voittaja, joten hän kyllä tietää kisan taktiikan.
Päivän suurin häviäjä oli Australian Matthias Walker, oliko toinen päivä paahtavassa helteessä sittenkin liikaa? Päivän suurin yllättäjä oli kotimaassaan ajanut Pablo Quintinella ollen päivän kolmas. Takana tuli jo sitten tutumpia Dakar -nimiä eli Jordi Viladoms ja Ruben Faria. Kokonaiskilpailussa Portugalin Paulo Goncalves säilytti niukasti kolmannen sijansa, vaikka korjasikin pyöräänsä 16 minuuttia siirtymällä. Paulon perässä tulevat heti Faria ja Viladoms.

Eestin Mart Meeru oli tänään 58. Kokonaiskilpailussa hän on 70. viisi tuntia kärkeä perässä. Thomas Berglund oli etapilla sijalla 37. Kokonaiskilpailussa hän piti edelleen 34. sijansa. Huolimatta Dakarin fyysisyydestä niin etapin kahdeksas oli Espanjan Laia Sanz ja kokonaiskilpailussa espanjalaisnainen on sijalla 12.

ATV -luokka

Ignacio Casale ajoi siirtymällä kolarin auton kanssa. Onneksi ainoastaan ATV kärsi vaurioita. Vauriot saatiin myös korjattua, mutta ek:n lähtöön tuli kiire. ATV:ssa hallitsi päivän etappia Puolan Rafal Super Sonik. Casale hävisi hänelle reilut 3 minuuttia. Kolmas oli jo kauemmaksi jäänyt Qatarin Abu-Issa, Lafuente ja Gonzalez. Huolimatta eilen saadusta 15 minuutin aikasakosta, Rafal Sonik johtaa kokonaiskilpailussa reilun kolmen minuutin erolla Uruguayn Sergio Lafuenteen. Casale on jäänyt kakkossijasta 10 minuuttia. Neljäntenä on ei Yamaha eli Qatarin Abu-Issa Hondallaan. Sonik, Lafuente ja Casale ajavat kaikki Yamahan tehdasteamissä, joten jossain vaiheessa tulee varmaan aika jolloin Yamaha jäädyttää kolmikon tilanteen.

Auto -luokka

Kahden suosikin mahdollisuudet menivät tällä etapilla. Monster Energy Teamin Orlando Terranova osui Minillään kiveen niin, että jousitus meni solmuun. Hän on silti nilkuttamassa maaliin huoltoauton kanssa, mutta aikasakkojen jälkeen loppu Dakar on sitten ajelua. Carlos Sainzin Peugeot hyytyi ek:lle. Huolto sai Sainzin auton käyntiin ja mies on kovaa vauhtia tulossa kohti maalia. Tosin aikasakkoa tullee sellaiset 8 tuntia eli kisatilanne on lähinnä katsojan roolissa. Noin 10 autoa on vielä reitillä.

Päivän nopein oli Al-Ayttiah Minillä, perässään Nani Roma. Nani Roma ei enää aja kokonaiskilpailun voitosta, siitä pitää huolen ensimmäisenä päivän Ministä kadonneet öljynpaineet. Vajaan kolmen minuutin päässä tuli De Villiers Hiluxilla. Vaikka hän kertoi ajaneensa lopun rauhallisesti varoen rengasrikkoja. Neljäs oli jo eilen yllättänyt saudikuski Yazeed Al-Rajhi. Peugeotille vähän lohtua toi, että Peterhansel toi autonsa viidentenä päivän etapilta. Toisaalta kolmatta tehdasautoa ajanut Cyril Lespres oli päivän viimeinen. Lespres on kokenut Dakar -kävijä, 14 kertaa ja voittojakin on, mutta ne kaikki ovat tulleet Bike -luokassa. Kun pyörästä suoraan hypätään auton rattiin niin on päivän selvää, että homma menee harjoitteluksi. Cyril kertoi suurimmat ongelmat olevan siinä, että joka kiveä, juurakkoa tai monttua ei tarvitse kiertää, mutta kun aivot eivät vielä tottele. Kaarteissa hän menettää hirvittävästi aikaa, kun ne on ajettava aivan toisella tavalla kuin moottoripyörällä. En tiedä, kenen idea Red Bull-Peugeotilla oli palkata 14 vuotta Dakaria moottoripyörällä ajanutta auton rattiin. Toisaalta onhan meillä vastakkaisiakin esimerkkejä esim. Stephan Peterhansel, jolla siirtyminen kävi helposti.

Kokonaiskilpailussa Qatarin Al-Ayttiah on kahdeksan minuutin johdossa ennen Hiluxilla ajavaa De Villiersiä. Heistä Al-Rajhi on jäänyt 20 minuuttia ja niin ikään Hiluxilla ajava Hollannin Ten Brinke kolme varttia. Tunnin päässä on jo enemmänkin porukkaa. 10 parhaan joukossa on 4 Miniä, 4 Toyotaa, yksi Mitsubishi (Souza) sekä Ranskan Chabot SMG Buggylla. Peugeot kuljettajat ovat sijalla 12. (Peterhansel) ja 40. (Lepres). Duster -kuljettajat (Spataro ja Garcia) valittelivat pölyä ja suunnistuksessa on kuulemma paljon parannettavaa. Dusterit sinänsä toimivat dyyneillä erinomaisesti. Spataro on kokonaiskilpailussa 17. ja Garcia 25.

Kuorma-auto -luokka

Päivä oli Ivecolle sysimusta eli Gerard De Rooyn Ivecosta hajosi takaperä kesken erikoiskokeen. Varaperä oli huoltoautossa noin 5,5 tunnin päässä ja huoltoauto ei pääse reitille vastakuin ek:n sulkemisen jälkeen. De Rooyn on nyt matkalla maaliin, mutta vielä on epäselvää jatkavatko he enää kilpailua. Aikasakkoa tulee kuitenkin sen verran paljon, että loppu on maisemien katselua. Muutoin päivä oli Kamazin juhlaa, kolmoisvoitto. Järjestyksessä Nikolaev, Karginov ja Mardeev. Ales Loprais jäi heistä 10 minuuttia MANilla. Hans Stacey oli Ivecolla viides. MAZ -kuski Viazovichillä lienee ollut jotain probleemia, koska sijoitus oli etapilla 12. Tatra -kuski Martin Kolomylla vierähti puolituntia reitillä jarruletkuja uusiessa.

Kokonaiskilpailussa Kamazit ottivat kolmosjohdon. Nyt järjestyksessä Mardeev, Nikolaev ja Karginov. Kaikki kolme ovat kahden minuutin sisään. Eli masentavan ylivoimainen trio -lähdössä tämän päivän reitille. Loprais on MANilla reilut 17 minuuttia jäljessä, sitten tulevat Stacey (Iveco), Sotnikov(se neljäs Kamaz), Viazovich (MAZ) ja Kolomy (Tatra).

Tänään

Tänään ajetaan Chilen Tyynenmeren rannikolla Copiaco-Antofagasta. Reitin pituus on 697km, joista ek:n osuus on 458km. Kaikilla on tänään sama reitti ja sen pitäisi olla nopeasti ajettavaa. Parhaimmillaan kiikutaan 3000m korkeuteen.

Vastaa