Dakar 2015, 3. päivä, San Juan – Chileceto, 675km

Kolmantena kilpailupäivänä Dakar sai tämän vuoden ensimmäisen uhrinsa. Puolan Bike -luokassa ajanut Michal Henrik menehtyi päivän ek -osuudella. Kuolemaan johtanutta syytä ei vielä tiedetä. Monet kokeneetkin kilpailijat ovat kritisoineet nimen omaan tänä vuonna kasvaneita vauhteja, kun enduropyörällä paahdetaan 175km/h hiekka-aavikolla niin kovin suurta ei tarvitse edessä olla, kun kuljettajasta tulee matkustaja. Autoilla nopeimmat ovat kellottaneet 200km/h nopeuksia aavikolla.

Onneksi Molanderin Ralfille ei pahemmin käynyt  kaadon seurauksena. Kisa on kuitenkin ohi.

Onneksi Molanderin Ralfille ei pahemmin käynyt kaadon seurauksena. Kisa on kuitenkin ohi.

Suomen ainoa osanottaja Ralf Molander keskeytti siis toisena päivänä. Syykin selvisi, nurin meno ja oikea käsi on nyt paketissa. Keskeyttäneitä on Bike -luokassa 20, ATV -luokassa kahdeksan, 40 autoa! ja neljä kuorma-autoa. Ja edessä on vielä 10. kisapäivää ja 7000km. Voidaan puhua ehkä rankimmasta Dakarista, so far.

Bike -luokka

Varsinainen yllätys tuli, kun rookie -kuski Itävallan Matthias Walkner pesi koko porukan ollen päivän nopein (2h34min). Vasta 28 -vuotiaalla KTM -tehdastallin kuskilla on isoista ralleista aikaisempaa kokemusta ainoastaan Marokosta. Nyt kaikki meni nappiin niin suunnistus kuin ajokin. Toiseksi nopein oli moninkertainen voittaja Marc Coma häviten Walknerille 40 sekuntia. Kolmas oli niinikään espanjasta eli Joan Barreda, joka kertoi ajaneensa ”varman” päälle. Hän hävisi maamiehelleen minuutin verran. Kolmikon takana tulivat odotetut nimet eli Gonqalves, Duclos ja Faria. Barreda piti kokonaiskilpailu johtonsa reilut 5 minuuttia Gonqalvesin. 10 minuutin takamatkalla tulevat Walkner ja Coma. Australian rookie -kuski Toby Price on hienosti kuudentena kokonaistuloksissa. Eestin Mart Meeru on sijalla 76. reilut 4 tuntia kärjestä jääneenä. Ruotsin Thomas Berglund on sijalla 36.

ATV -luokka

ATV:ssä viime vuoden voittaja Ignacio Casale myöhästyi lähdöstä ja sai 20 minuutin aikasakon. Tämä tiputti hänet kokonaistuloksissa viidennelle sijalle. 20 minuuttia kärjestä. Päivän nopein kotijoukkojen hurratessa oli hieman yllättäen Argentiinan Honda-kuski Lucas Boretto. Argentiinalaisten kaksoisvoiton varmisti Sebastian Halpern. Puolan Rafal ”SuperSonik” oli kolmas. Rafal teki lopussa pienen suunnistusvirheen, joka vei häneltä voiton. Sergio Lafuente oli kuudes. Kokonaistuloksissa Rafal Sonik on myös saanut 15 minuutin aikasakon, syynä oli ylinopeus ek:n kontrolli osuudella nähtävästi joko checkpointia lähestyttäessä tai sieltä lähtiessä. Hänen sijoituksensa tippui kokonaistuloksissa kolmanneksi. Niinpä kokonaiskilpailua johtaa Sergio Lafuente. Hänestä seitsemän minuuttia on jäänyt Sebastian Halpern, Sonik on kolmas ja neljäs on myös yllättäjä Qatarin Mohamed Abu-Issa. Casale kärkkyy sitten viidentenä. Tämä päivä laittoi jo tylsäksi sanomani ATV -luokan uuteen uskoon. Paras nelipyörävetoinen on muuten Chilen Richardo Vinet, Can-Am Renegade 800R:llä ja sijoitus on kokonaiskilpailussa 16. reilun tunti perässä. Nelivetoisillahan on Dakarissa oma alaluokkansa GQ class 2, joka on vähän niin kuin Can-Amin merkkiluokka, jos takavetoiset ovat Yamahan.

Auto -luokka

Eilen autonsa kaatanut Mini -kuski Orlando Terranova otti tämän vuoden toisen etappivoittonsa. Toyotan tehdaskuski Giniel De Villiers hävisi vajaa kaksi minuuttia. Kolmanneksi hieman yllättäen tuli myös Hiluxilla Saudi-Arabian Yazeed Al-rajhi. Oma Yazeed Racing -tallia pyörittävä saudikuski on ensimmäistä kertaa Dakarissa. Hiluxin on rakentanut belgialainen Overdrive -paja. Toyotan oma 6.2 -litrainen V8 antaa 300hv ja vääntöä löytyy 520Nm. Painoa on kisakunnossa 1750kg. Hollannin Ten Brinke ajaa myös samanlaisella Hiluxilla. Vanha konkari eli Carlos Sainz osoittaa virkistymisen merkkejä ollen tänään neljäs, perässään heti Qatarin mini-kuski Al-Ayttiah.

Dusterin tehdasteamillä on ollut alku hankalaa, mutta tältä päivältä odotetaan paljon.

Dusterin tehdasteamillä on ollut alku hankalaa, mutta tältä päivältä odotetaan paljon.

Dusterit kärsivät ohjaustehostin murheista, mutta ne kuulemma saadaan kuntoon huomiselle aavikkopätkälle, joka pitäisi olla tehokkaalle Dusterille sopiva. Kokonaiskilpailun kärjessä on Qatarin Al-Attiyah, De Villiers on hänestä viiden minuutin päässä. Orlando Terranova on puolestaan jäänyt De Villiersistä 13 minuuttia. Sainz ja Al-rajhi hengittävät Terranovan niskaan. Kärki näyttää kahden merkin kaupalta Mini ja Toyota. Ainoastaan Peugeot (Sainz) ja Mitsubishi (Souza) lyövät kiilaa.

Kuorma-auto -luokka

Kamazit veivät kaksoisvoiton. Nyt järjestyksessä Mardeev ja viime vuoden voittaja Karginov. De Rooy hävisi Ivecollaan heille viisi minuuttia. Kärjessä ollut Hans Stacey (Iveco) oli tänään yhdeksäs. Alain Lopras oli MANilla neljäs, perässään Sotnikov (Kamaz) ja tsekin Kolomy (Tatra). MAZ -kuski Viazovich pysyy edelleen kärjen tuntumassa sijoitus oli seitsemäs. Kokonaiskilpailussa johtoon nousi Airat Mardeev, Alain Lopras on hänestä jäänyt seitsemän minuuttia. MANin perässä on sitten tiukkaa Karginov ja Nikolaev Kamazilla, Kolomy Tatralla, Viazovich MAzilla ja De Rooy Ivecolla. De Rooy on jäänyt Mardeeville vajaa 10 minuuttia. Kuorma-auto -luokasta löytyy myös kisojen ikäpresidentti Japanin Yoshimasa Sugawara. Hänellä on ikää 73 -vuotta. Hän on osallistunut, joka vuosi Dakariin vuodesta 1983 lähtien ja pitkä ura sisältää vain viisi keskeytystä. Voitto on jäänyt, mutta esim. kakkossijoja autoluokassa on viisi kappaletta. Nyt Sugawara on Hino -teamin navigaattorina. Sijoitus on tällä hetkellä kokonaiskilpailussa 34. Hinossa on 530hv ja painoa 7000kg.

Tänään

Tänään on vuorossa 909 km pitkä etappi Chilen puolella Chilecito-Copiapo. Bike -luokka, autot ja ATV ajavat saman 305 km pitkän erikoiskokeen ja kuorma-autoilla on edessään 175 km erikoiskoe kilometriä. EK:n reitti on rankka. Ensin noustaan 4800 metrin korkeuteen ja sieltä sitten laskeudutaan Atamacan aavikolle eli dyynistä loppuosuutta on luvattu. Ensimmäisiä odotetaan maaliin Suomen aikaa aamuyöstä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *