Mercedes-Benz julkisti pickup -mallinsa eli X-sarjan.

Mercedes julkisti alkuviikosta Etelä-Afrikan Kapkaupungissa uuden aluevaltauksensa eli pickup -luokkaan kuuluvan X-sarjan. Mercedeksen pickup on tehty Nissanin kanssa yhteistyössä, mutta lopulta Navarasta kelpuutettiin runko ja pienin muutoksin jousitus.

Mercedeksen X-sarjassa on neljä eri moottoria, kahta eri vaihteistoa ja kolme varustetasoa. Diesel -moottoreita on kolme eri mallia. X220d 120kW/163hv (402Nm) on yhdellä turbolla varustettu 4-syinterin diesel, X250d on varustettu kahdella turbolla 140kW/190hv (450Nm). Vakiovaihteistona on 6-vaihteinen manuaali. 7-vaihteinen automaatti on lisävarustelistalla näihin moottoreihin. Tehokkain on X350d V6 -diesel, joka tuottaa 190kW/258hv (549 Nm). Vaihteistona isomman koneen kanssa on vakiona 7G-Tronic Plus -automaatti. Se ainoa bensiinimoottori, jota ei tuoda Suomeen on X200 164hv/239Nm. Suoristuskyky esim. X220d -mallilla on 12,5s (0-100km/h), 172km/h huppunopeus ja EU-keskikulutukseksi luvataan 7.6l/100km. 

Nelivetojärjestelmänä on joko Mercedeksen 4Matic tai kiinteä nelivetojärjestelmä. Halutessaan X-sarjalaisen saa myös takavetoisena. 4Matic yhteydessä on aina alennusvaihteisto ja lukittava keskitasauspyörästö mallista riippumatta, lisävarustelistalta voi ruksia taakse 100% akselistolukon. Näistä poiketen V6 -diesel tulee aina kiinteällä nelivedolla, lukittavalla keskitasauspyörästöllä, alennusvaihteilla ja taka -akselin 100% -lukolla. Alamäkihidastin kuuluu myös vakiovarusteisiin. Ajo-ohjelmia on viisi ja ne vaikuttavat moottorinohjaukseen, automaattivaihteiston toimintaan ja start/stop -järjestelmään. Yksi ajo-ohjelmisto on pyhitetty Offroad -käyttöön.

X-sarjassa on edessä erillisripustus päällekkäisin kolmitukivarsin, takana on Nissanilta perua oleva ns. Multilink -jousitus hässäkkä. Nissanin versiossahan on viisi tukivartta. Kierrejouset löytyvät edessä ja takaa. Jouset ovat Mercedeksen puolelta, koska Mercedes halusi jousituksen kovuutta pois ilman kuormaa ajettaessa. Jarrut ovat jäähdytyksellä varustetut levyt niin edessä kuin takanakin. Maavaraa luvataan vakiona 202 mm ja lisävarustelistalta voi ruksia korotetun jousituksen, jolloin maavara nousee 222 milliin. Kahluusyvyydeksi on ilmoitettu 600mm. Rengaskokoja ei ole ilmoitettu, mutta esim. X220d on saatavilla kahdella eri koolla 255/65R17 tai 255/60R18. Vannekokoja löytyy välilä 17-19″.

X-sarja ei ole pieni auto. Pituutta on reilusti yli 5 metriä (5340 mm) ja leveyttä melkein 2 metriä (1920mm). Akseliväliäkin löytyy 3 metriä (3150 mm). Lavan pituus on 1587 mm ja maksimikantavuus 1042kg. Eurolava mahtuu hyvin kyytiin. Jarrullista perävaunua saa vetää sen maksimin eli 3500kg. Jos X-sarjan tilaa ilman takapuskuria lavan takareuna kääntyy 180 astetta eli ihan alas asti. Lavalla on myös oma valaistus, 12V pistokkeet ja kuormansidonta lenkit.

Varustetasoja on kolme eli Pure, Progressive ja Power. Halvimmassa mallissa on verhoilu kangasta, kun taas ylöspäin siirrytään nahkaan, mikrokuituihin jne. Turvallisuusvarusteet ovat vähintänikin ajan tasalla ja ainakin kuvissa ohjaamo ja takatilat vaikuttavat Premium –luokkaan kuuluvilta. Tosin kosketusnäytön kirjoitin näytti olevan vieläkin se iänikuinen touchpad viritelmä, joka kuuluu siihen Nokia Communicator aikaan. X-sarjassa on yhteyksiä varten oma SIM-kortti datayhteyksin. Se loistavuuden ja ylivoimaisuuden ymmärtää vasta käytettäessä. Teslahan on autoSIM -korttien edelläkävijä ja Teslan tapauksessa tehdas maksaa korttikulut. Mersun yhteyden maksajaa ei ole vielä tiedossa. Navigaatiojärjestelmä on tehty yhdessä Garminin kanssa. Sinänsä korimalleja ei ole kuin yksi eli 5-hengen Double Cap. Suomen viime vuosisadalla elävä autoverottaja aiheuttaa sen, että Suomessa asiakas saa päättää ottaako 2- vai 5-paikkaisen mallin, sen mukaan lasketaan vero. Veikkaisin, että saavat nuo takapenkit kyytiä. Saksassa halvin X-sarjalainen lähtee 37.000e hinnalla.

Mercedeksen kiinnostus pickup -markkinoille löytyy helpoiten myyntiluvuista. Siinä missä automarkkinoiden kokonaismyynti on +7% kasvussa on pickuppien myynti Euroopassakin +12% kasvussa. Puhumattakaan päämarkkina-alueista Etelä-Amerikka, Etelä-Afrikka, Venäjä ja Australia. Se, että Mersun myötä luodaan pickup markkinoillekin ”Premium” -käsite on uutta, tarkoitus on selvästi laajentaa pickup käyttäjäkuntaa kokonaan uusiin asiakasryhmiin. Oli miten oli, eniten pettyneitä ollaan varmasti jenkeissä, koska X-sarjaa ei viedä laisinkaan jenkkeihin.

Euroopassa myytävät mallit valmistetaan Mersun Barcelonan tehtailla. Suomen hinnoista ei ole vielä tietoa, mutta autoja pitäisi tulla vielä tämän vuoden puolella. Veho ottaa jo ennakkovarauksia vastaan.

 

30 thoughts on “Mercedes-Benz julkisti pickup -mallinsa eli X-sarjan.

  1. Hello very nice blog!! Guy .. Beautiful .. Superb ..
    I will bookmark your web site and take the feeds additionally?
    I’m happy to search out numerous useful info here in the post,
    we need develop more techniques on this regard, thanks for sharing.
    . . . . .

  2. Hello! Someone in my Facebook group shared this site with us so I came to give it a look.

    I’m definitely loving the information. I’m book-marking
    and will be tweeting this to my followers! Terrific blog
    and outstanding design.

    P.S. If you have a minute, would love your feedback on my
    new website
    re-design. You can find it by searching for «royal cbd» —
    no sweat if you can’t.

    Keep up the good work!

  3. Hi i am kavin, its my first occasion to commenting anyplace,
    when i read this post i thought i could also make comment due to this brilliant post.

  4. Wow that was strange. I just wrote an really long comment but after I clicked submit my comment didn’t show up.
    Grrrr… well I’m not writing all that over again. Regardless, just wanted to say superb blog!

  5. Oh my goodness! Impressive article dude! Thanks, However I am experiencing difficulties with your RSS.
    I don’t understand the reason why I cannot join it.
    Is there anybody getting the same RSS problems? Anyone who knows the answer
    will you kindly respond? Thanks!!

  6. Hey I know this is off topic but I was wondering if
    you knew of any widgets I could add to my blog that automatically tweet my newest twitter updates.
    I’ve been looking for a plug-in like this for quite some time and was hoping maybe
    you would have some experience with something like this.
    Please let me know if you run into anything. I truly enjoy
    reading your blog and I look forward to your new updates.

  7. Hmm is anyone else experiencing problems with the images on this blog loading?
    I’m trying to figure out if its a problem on my end or if it’s the blog.
    Any suggestions would be greatly appreciated.

  8. Attractive element of content. I just stumbled upon your web site and in accession capital to claim that I acquire actually loved account your
    weblog posts. Anyway I’ll be subscribing for your feeds or even I success you get entry to persistently quickly.

  9. Hello! I know this is kind of off topic but I was wondering which blog platform are you using
    for this website? I’m getting sick and tired of WordPress because I’ve had issues with hackers and
    I’m looking at options for another platform.
    I would be great if you could point me in the direction of a good platform.

  10. I am extremely impressed with your writing skills as well as with the layout on your blog.
    Is this a paid theme or did you customize it yourself?
    Anyway keep up the nice quality writing, it is rare to see a great blog like this one today.

  11. выравнивание волос на длительный срок
    Кератиновое выпрямление
    нужно для пушащихся а также кучерявых волос,
    даже с сложным завитком. И оно может придать
    бледным а также покоробленным
    волосам крепкий, гладкий образ, сделать их намного более эластичными.

    Сила заботы заключается в насыщении волос жидким кератин для выпрямления волосом, который создает охранныйпласт, устраняющий статическое
    электричество и также разглаживающий кутикулу.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *