Jaguar F-Pace Suomeen

Inchcape Oy julkisti uuden ja historian ensimmäisen Jaguarin crossoverin F-Pacen Finladian talon kulisseissa. Ensimmäiset mallit saapuvat Suomeen ennen kesää, joten silloin niitä on myös mahdollisuus päästä koeajamaan. Jaguar F-Pace tulee kovin kilpailtuun luokkaan, sillä markkinoilla ovat jo BMW X4, Audi Q4, Lexus NH, MB GLC ja Volvo XC60. Markkinajohtajana oli viime vuonna BMW X4. X4:sta meni Euroopassa viime vuonna 23.380 kappaletta. Muualla maailmassa joukkoon luetaan vielä Porsche Macan. Suomessa Macanin hinta vain hipoo tähtitaivasta (tarkoituksella?). Ainakin maahantuojan mukaan F-Pace erottuu kilpailijoista erinomaisella ajettavuudella ja suorituskyvyllä. Ja pitkäänhän F-Pace tahkosi esim. Nordschleifea.

Jaguar F-Pace on tehty kokonaan uudelle pohjaratkaisulle. Pituutta on 4,7 metriä. Perinteistä terästä korista löytyy enää ovista ja takaluukusta, muuten ollaan painon säästämiseksi pitäydytty alumiinissa. Silti painoa on kertynyt rehvakkaat 2.360-2.570kg versioista riippuen. Vetokykyä löytyy myös (luokkansa kärkeä) 2.000-2.400 kg. Maavaraa puolestaan yllättävän paljon eli 21,3cm. Moottorit kuuluvat diesel -puolella Jaguar Land Roverin uuteen Ingenium -sarjaan. Katetta sanalle suorituskyky luodaan puolestaan bensamoottoreilla, jotka ovat suoraan F-Typestä. Dieseleitä on oikeastaan kahta eri versiota. Hinnata alkaen 2.0 -litrainen turboahdettu tai sitten 3.0 -litrainen turboahdettu. Bensamoottoreina löytyy 3.0 -litrainen V6 supercharged -mallina ja kahdella eri ohjelmointi käyrällä. F-Pacen hinnat alkaen malli 2.0D Pure maksaa reilut 55.000 euroa. Tällöin on kyseessä takavetoinen malli. Halvin neliveto 2.0D Prestige irtoaa 60.000 eurolla. Varustetasoja on neljä Pure, Prestige, Portfolio ja R-Sport. F-Pacen varustetaso on jo Pure -tasolla korkea, Prestige tuo suurimpana etuna Bi-Xenon -ajovalot, hienompaa mattosarjaa jne.. Sisutus on Premium -luokan tasoinen eli pääasiassa nahkaa, varustetasosta riippuen sitä on täydennetty teak -pinnoin. Takana on käytetty Land Rovereista tuttua jippoa eli takapenkki on hiukan ylempänä kuin etupenkit. Tilan määrähän on vakio, mutta ihmisaisteja voi huijata pienin jekuin. Tilaa tuntuu olevan takanakin hyvin. Vaikka kyseessä on crossover on Jaguar Land Roverin tuella paneutunut maastossa ajamiseen, mutta hiukan eri näkökulmasta. Jaguarin systeemiä voisi nimittää Off Road Cruise Control -nimellä. Nimittäin kuskin tehtäväksi jää huolehtia ratin pyörittelystä. Elektroniikka hoitaa tietokoneiden ja anturien avulla kaasun, vaihteen, pyörien lukituksen ja siirtää vetoa sinne minne tarvitaan. Jousituskorkeutta se ei säädä, kun F-Pacessa on kierrejouset ilmajousien sijaan. Mercedes-Benz on myös pitkällä samanlaisessa kehittelyssä (niinkuin lehden numeron 1/2014 kartanomaasturi vertailussa) tuli esille. Nyt Jaguar esittelee samanlaisen systeemin. Jää todella mielenkiintoiseksi testatavaksi.

Jaguar F-Pace tulee kilpailtuun luokkaan, jossa myös brändillä on suuri merkitys. F-Pacen suurin markkina-alue on USA. USA:n mantereella kovin taistelu ostajien sielusta käydään varmaan Lexuksen kanssa. Suomessa nopeimmilla tilaajilla on mahdollisuus saada ns. First  Edition -erikoismallli, joka on kaikilla varusteilla mitä nyt vain tulee mieleen.

 

Vastaa