Hintakartellit nostavat autojen ja varaosien hintoja

Euroopan Unionin kilpailuvirastolla on menossa useita kartellitutkintoja, jotka liittyvät auton osien valmistajiin. USA:ssa kartellit ovat hyvin yleisiä ja yleensä asialla ovat japanilaiset yhtiöt. Japanilaisten kartellien toiminta on ollut laajaa alkaen tuulilasin pyyhkimistä, turvatyynyistä, turvavöistä, autojen ratteihin jne..loppulaskun maksaa aina kuluttaja kukkarossaan. Yleensä autotehtaat tyytyvät osaansa eivätkä lähden vaatimaan vahingonkorvauksia. AutotehtaatPeugeot-logo odottavat saavan jatkossa samat osat huomattavasti halvemmalla. Nyt Peugeot teki poikkeuksen eli nosti vahingonkorvaussyytteen laakerivalmistajien hintakartellista viime vuonna kärähteneitä yhtiötä kohtaan. Peugeotin vahingonkorvaus kanne on 507,9 milj. euroa ja sitä haetaan ruotsalaiselta SKF:ltä, saksalaiselta Schaeffleriltä ja japanilaisilta NSK:lta, NFC:ltä, NTN:ltä ja JTEKTiltä.

Kyseiset yhtiöt EU:n kilpailuvirasto tuomitsi auton laakeriosien hintakartellista scha_imagesvuoden 2014 lopulla. Yhtiöt saivat EU:lta yhteensä reilun 953 milj. euron sakon, joista Schaeflerin osuus oli 370 milj. euroa, SKF:n sakko 315 milj. euroa, NTN (201 milj. euroa), NSK (62 milj. euroa) ja NFC (4 milj. euroa. Japanilainen JTEKT säästyi sakoilta ja syytteiltä, koska auttoi kartellin selvittämisessä.

Autopuolen hintakartellista tuomittiin viimeksi tämän vuoden alussa japanilaiset Denso, Hitachi ja Melco (Mitsubishi Electric), jotka tuomittiin reiluihin 137 milj. denso-ap-web-logoeuron sakkoihin auton latureiden ja starttimoottoreiden hintakartellista. Yksi ehkä laajimmista kartelleista autoalalla oli viiden yhtiön hintakartelli. Kolme valmistajaa oli japanista eli Sumitomo, Yazaki, Furukawa, yksi USA:sta, S-Y Systems Technology ja yksi saksasta, Leoni. Kyseessä oli autoissa käytettävät sähköjohdot. Kartelli koski Toyotaa, Hondaa, Nissania ja Renaultia.

EU:lla on menossa kolme tutkintaa koskien autonosien valmistajia. EU ei ole antanut muuta tietoa kuin, että ne koskevat autojen turvavarusteiden, sensoreiden ja pakoputkistojen valmistajia. Kukin tutkintahaara on omansa.

Suomessahan hintakartellit ovat harvinaisia, ei ehkä sen takia etteikö niitä olisi Atoy Oy logovaan, että ei ole resursseja tutkia niitä. Ongelma on ns. lakaistu maton alle. Viimeksi autoalan kartellista tuomittiin autovaraosa tukkureiden Arwidson, HL Group, Kaha, Koivunen ja Örum hintakartelli Atoy:ta ja Osaset -ketjua vastaan. Atoy on nyt hakemassa viideltä kartellinjäseneltä 56 milj. euron korvauksia eli oikeusasteita varmaan käydään taas KHO:n asti. 

Vastaa