Dakar 2016, Loebin tuskainen päivä

Dakar 2016 kahdeksas ja ensimmäinen dyyni päivä oli tapahtuman täyteinen. Päivän ek oli jaettu kahteen osaan, ensimmäinen osuus oli Saltan puolella ja toinen Belenin puolella. Erikoiskokeiden yhteispituus oli 393 kilometriä. Belen oli myös ensimmäinen ns. dyyniosuus tämän vuoden Dakarissa. Reitille mahtui useita kiinni juuttumisia ja nurinmenoja, luokasta riippumatta. Ehkä kuuluisin kaataja oli Sebastian Loeb. Mikko Hirvonen ajoi ensikertalaiseksi erinomaisen suorituksen.

Bike -luokassa alkaa kärkikaksikko erottautumaan. Hondan Paulo Goncalves johti melkein maalin asti. Osuuden toisella jaksolla hän otti lipat, selvisi kyllä itse ongelmitta, mutta elintärkeä suunnistuslaitteisto vaurioitui osittain. Goncalves joutui hiljentämään vauhtia keskittyäkseen virheettömään suunnistukseen. Niinpä Austaralian Toby Price meni viimeisellä ek osuudella ohi ja oli maalissa 5 minuuttia edellä. Price kertoi maalissa olleensa onnekas, koska muutama missi oli lähellä tulla. Mitään ongelmia ei hänellä muuten ollut. Husqvarnan kokenut Dakar -kuski Pablo Quintanilla on alkanut myös nostamaan vauhtiaan. Hän jäi vain vajaan minuutin Paulo Goncalvesista. Stefan Svitko ajoi taas hienosti neljänneksi Slovnaftin tallin KTM:llä. Heti hänen perässään tuli myös rookie kuski Argentiinan Kevin Benavides. Yamahojen odotettiin tauon jälkeen kirivän Hondan ja KTM:n tasolle, mutta edelleenkin konkarikuski Portugalin Helder Rodrigues on Yamahan tallissa selvästi nopeampi kuin Alessandro Botturi, joka oli tänään 14. vajaa 20 minuuttia Pricelle hävinneenä. Itse asiassa Adrien van Beveren, joka ajaa Yamahan Junior Teamissä on ollut varmaan positiivinen yllätys. Adrien oli tänään 10. Päivän etapille lähti ensimmäisenä edellisen voittaja eli Antoine Meo KTM:llä. Maalissa hän kertoi keskittyneensä tarkkaan suunnistuksen, kun mitään jälkiä ei edessä ollut. Hän oli kuitenkin erittäin tyytyväinen ettei tehnyt yhtään missiä, vaikka se verottikin vauhtia. Meo oli 8. vajaa 11 minuuttia Pricea hitaampana. Kokonaistuloksissa Toby Price nousi kärkeen, eroa Paulo Goncalvesiin on tosin vain kaksi minuuttia. Stefan Svitko on hienosti kolmantena, tosin jo vartin perässä. Svitkon perässä tulee aika lähekkäin oleva neljän hengen rykelmä, joka on jäänyt kärjestä reilut 20 minuuttia eli Quintanilla (Husqvarna), Benavides (Honda), Meo (KTM) ja Rodrigues (Yamaha). Sherco -kuljettajat Espanjan Garcia ja konkari Alain Duclos ovat pikkuhiljaa nousseet kokonaistuloksissa sijoille 9. ja 10.

Quad -luokassa Patronellin veljekset ajoivat kaksoisvoittoon. Tällä kertaa Marcos tuli ensimmäisenä 5 minuuttia ennen Alejandroa. Alexis Hernandez oli kolmas. Venäjän Kariaykinille tapahtui yksi suunnistusmissi ja hän hävisi kärjelle 16 minuuttia.Marcos Patronelli Kokonaistuloksissa Patronellin veljeksillä on reilu puolen tunnin kaksoisjohto ennen Hernandeziä. Karyakin on jäänyt jo 43 minuuttia. Ilman isoja teknisiä murheita ei Patronellin kaksoisvoittoa oikeastaan uhkaa mikään. Kolmoissijaan on enemmänkin tulijoita mukaan voi laskea vielä Argentiinan Gonzalesin ja ei -Yamaha kuljettajan Bolivian Walter Nosiglian.

Auto -luokassa odoteltiin kahta asiaa. Mikä on kaksivetoisen Peugeotin suorituskyky dyyneillä ja miten Loebilta onnistuu dyyneillä. Molempiin saatiin vastaus. Mini -kuljettaja Nasser Al-Ayttiah kävi koko etapin sekunti taistelua voitosta Sainzin ja Peterhanselin kanssa. Al-Ayttiah lopulta otti Minille tämän vuoden Dakarin ensimmäisen etappivoiton, peitoten Sainzin 12 sekunnilla ja Peterhanselin 32 sekunnilla. Sebastian Loebille päivä oli tuskainen. Hän oli jo pari kertaa kaivannut autoaan hiekasta irti, kunnes reilut 10 km ennen päivän maalia ei huomannut reitillä ollutta koloa ja Peugeot meni ympäri noin 120 km/h vauhdissa. Loeb ja Elena selvisivät säikähdyksellä ja kahden renkaan vaihdon jälkeen Peugeot nilkutti maaliin. Loeb jäi kärjelle reilun tunnin eli voitosta hän ei enää aja. Kolmikon takana kävivät Mikko Hirvonen ja Cyril Despres vuorostaan Mini vs. Peugeot taistelua, sillä erotuksella, että Despres oli maalissa neljäntenä 2 minuuttia ennen Mikkoa. Mikon takana tulivat sitten tallikaverit Nani Roma ja Orlando Terranova noin viiden minuutin päässä Mikosta. Minien jälkeen tuli Toyota kaksikko Poulter ja Alrajhi. Toyotan moottorit olivat korkealla kärsineet hengitysongelmista, mutta näyttää ettei alemmaksi tulokaan oikein lisännyt vauhtia. Toyotan kärkikuljettaja de Villiers löytyy päivän tuloslistalta sijalta 15. melkein puolituntia perässä kärkeä. Kokonaistuloksissa Sainz nousi kärkeen ennen Peterhanselia, joka on reilut 2 minuuttia perässä. Al-Ayttiah nousi kolmanneksi vajaa 15 minuuttia Sainzia perässä. Mikko Hirvonen nousi myös hienosti neljänneksi, reilu puolituntia kärjestä jääneenä. Hirvosesta 20 minuutin päässä on Toyota -kolmikko järjestyksessä Poulter, Alrajhi ja de Villiers. Loeb tulee kahdeksantena reilun tunnin perässä.

Kuorma-auto luokassa de Rooy ajoi ongelmitta voittoon. Ivecon perässä tuli sitten Kamaz -kaksikko Nikolaev ja Karginov. Neljännestä sijasta lähtien aina 10. asti tultiin sitten pienin eroin järjestyksessä Versluis (MAN), Valtr (Tatra), Sotnikov (Kamaz), Villarga (Iveco), Stacey (MAN), Mardeev (Kamaz) ja van Genugten (Iveco). Versluis jäi kärjestä 12 minuuttia ja kymmenentenä maalin tullut van Genugten 17 minuuttia. Ennen lähtöä kärjessä ajava Pieter Versluis arvaili häviävänsä dyyneillä varsinkin Kamazeille. Dyynit eivät ole kuulema hänen juttunsa, kun taas viimeiset ek:t sopivat erinomaisesti. Takkiin tuli ensimmäisenä dyynipäivänä ehkä vähän liikaa kiinniotettavaksi. Tatran ykköskuski Martin Kolomy teloi autonsa aika huonoon kuntoon taukoa edeltävällä pätkällä ja kaikesta huolimatta autoa ei ihan saatu valmiiksi maanantaiksi. Nimittäin tarvittavat moottorin osat olivat vasta tulossa huoltorekassa Boliviasta. Monilla teameillä oli ongelmia huoltorekkojen aikataulujen kanssa, koska rankkasateet olivat saattaneet tiet erittäin huonoon kuntoon ja joet tulvivat. Niinpä Martin lähti maanantia etapille toivoen, että pääsisi maaliin ilman moottoririkkoa. Ei päässyt, Tatran tekohengitetty kone hajosi totaalisesti päivän toisella osuudella. Kolomy hävisi päivän etapilla reilut 3 tuntia kärjelle. Kokonaistuloksissa kuorma-autoluokka on tasainen. Kolmen kärki on 7:n minuutin sisällä de Rooyn johtaessa, Versluis ajaa toisena ja kolmantena on Kamazin Eduard Nikolaev. Reilut 10 minuuttia Nikolaevista ovat puolestaan Stacey, Mardeev ja Villarga. van Genugten on jäänyt jo 40 minuuttia. Kamaz -kuskit Karginov ja Sotnikov ovat reilut puolitoista tuntia kärkeä perässä. Scaniaa lujaa tuova Maurik van den Heuvel kärsi turbon intercoolerin letkun hajoamisesta, joten täysiä tehoja ei saatu. Van den Heuvel sanoi dyynien sopivan hänelle ja myös “torpedo” Scanialle, joten yritystä tämänpäivän dyyneillä on ainakin luvassa.

Tänään ajetaan Belenin ympäristössä dyynipätkä. Erikoiskokeella on pituutta 285 km. Ja Bike/ATV -luokassa osuus on ns. marathon eli huoltoa ei sallita, kuin sen mitä itse pystyy huoltamaan.

 

Vastaa