Dakar 2015, 11.päivä, Calama-Salta, 891km

Autojen ja kuorma-autojen piti ajaa omaa reittinsä, mutta jostain syystä kaikki ajoivat Bike/ATV -luokan vaativan reitin. MAZ -kuskin Viazovichin tippumiseen kuorma-auto luokassa on saatu syy. Eli tekniikka murheita vaihdelaatikon suhteen, joiden aiheuttajaa kahteen päivään ei ole saatu lopullisesti selville. Mutta MAZit jatkavat kisassa. Sitten varsinkin ATV-luokan osalta yllätysten päivään. Täytyy myös muistaa Saltan yöpyminen on Bike- ja ATV -luokille ns. marathon -sääntöjen mukaan. Eli huoltoa ei saa käyttää eikä varaosia käydä hakemassa huollosta.

Bike -luokka

Eilisen voittaja Honda-kuski Helder Rodriguez lähti avaamaan pätkää. Niinpä ja hän sekä team-kaveri Paulo Goncalves ajoivat osuuden varovaisesti, koska tiedossa oli että pyörän oli säilyttävä ehjänä. Päivän nopein oli Joan Barreda Hondalla, mutta Marc Coma hävisi hänelle ainoastaan 1½ minuuttia ja kasvatti näin etumatkaansa pahimpaan kilpailijaansa Paulo Goncalvesiin. Coman lähituntumassa saapuivat KTM:n kuskit Ruben Faria (PRT) ja Australian rookie -kuski Toby Price. Paulo Goncalves oli osuuden viides, häviten Comalle reilut kaksi minuuttia. Slovakian Stefan Svetko jatkoi varmaa ajoaan ollen osuuden kuudes. Honda -kuski Rodrigues oli osuuden seitsemäs. Thomas Berglund oli päivän 29. ja Eestin Mart Meeru etapin 40. TOP10 kuljettajista keskeytti Itävallan Matthias Walkner ja syynä oli sairauskohtaus.
Kokonaiskilpailun johdossa jatkaa Espanjan Marc Coma KTM:llä. Paulo Congalves on häntä 7½ minuuttia perässä. Puolen tunnin päässä tulevat KTM -kuskit Quintanilla ja Price. Svitko ajaa kolme varttia kärjen perässä. Svitkon jälkeen erot nousevat suureksi. Paras naiskuljettaja Espanjan Laia Sanz on kahden tunnin päässä kärkeä ja paras Yamaha -kuski Olivier Pain on kymmenes. Thomas Berglund on sijalla 25. noin 25 minuuttia perässä tavoitteena olevasta TOP20 paikasta. Eestin Mart Meeru 14h kärkeä perässä sijalla 40. Etapin voittaja Joan Barreda ajaa sijalla 15. 4½ tuntia kärjen takana. Bolivian reissulla oli veronsa.

ATV -luokka

Päivä laittoi ATV -luokan kärjen uuteen uskoon. Kärkinimistä Ignacio Casale joutui keskeyttämään etapin johdosta Checkpoint 1 :llä ketjurikkoon. Kolmantena pitkään ollut Sergio Lafuente kaatoi mönkijänsä niin pahasti, että jatkaminen ei ollut mahdollista. Eli kaksi kärki Yamahaa pois pelistä. Etapin voittoon ajoi Yamahalla Portugalin Nelsin Sanabria ja hänelle hävisi reilut kolme minuuttia Argentiinan Jeremias Gonzalez. Bolivian Walter Nosiglia oli kolmas Hondalla. Rafal Sonik oli etapin neljäs. Nelivetoisten luokassa Can-Am -kuskit Ricardo Vinet oli kahdeksas ja Sebastian Palma kymmenes.

Päivän tapahtumien jälkeen Puolan Rafal Sonik johtaa luokkaa ilman uhkaajia. Lähin uhkaaja myös Yamahalla ajava Gonzales on jo reilun kahden tunnin takamatkalla ja Hondan Nosiglia jäänyt Super Sonikille jo pikkaisen vajaat 4 tuntia. Eli Sonikille on voitto laskettu nyt kuin tarjottimelle.

Autot -luokka

Mini -kuski Nani Roma teki ns. Sainzit eli kaatoi autonsa useita kertoja ympäri noin 193km ek:n lähdöstä. Roman matkanteko loppui siihen. Al-Ayttiah oli ennen lähtöä hyvin epäileväinen. Bolivian korkea ilmanala ei tehnyt hyvää ja nyt mennään vieläkin korkeammalle. Al-Ayttiah otti kuitenkin etappivoiton ja Orlando Terranova säesti perässä. Minien jälkeen tuli Toyota -rintama, järjestyksessä Al-Rajhi, Poulter, De Villiers ja Ten Brinke. Giniel De Villiers oli sitä mieltä, että Al-Ayttiahia ei ajamalla saa kiinni. Joten on vain toivottava ja odotettava virhettä. Nähdessään miten Romalle oli käynyt, hän päätti mieluummin pitää auton ehjänä kuin ottaa riskejä, Yadeez Al-Rajhi arveli Toyotien häviävän tehoissa korkeassa ilmanalassa Mineille. Al-Rajhin tavoitteena on pitää nykyinen kolmas sija. Ensikertalaiselle kolmas sija on makea saavutus.  Puolan Krzysztof Holowczyc jäi Al-Rajhille tänään  2½ minuuttia. Tämän vuoden Dakarissa Renault sai Dusterinsa ensimmäisen kerran TOP10 joukkoon. Emiliano Spatarro toi Dusterinsa maaliin kahdeksantena. Reitillä ei kuulemma ollut ongelmia ja myös suunnistus meni nappiin. Stephane Peterhansel oli yhdeksäs ja Souza Mitsullaan kymmenes.

Kokonaistilanteessa Al-Ayttiah kasvatti eroaan De Villiersiin 28 minuuttiin. Ilman teknisiä ongelmia tai ajo/suunnistusvirhettä voitto on menossa Nasser Al-Ayttiahille ja Minille. Al-Rajhi on puolestaan 15 minuuttia perässä De Villiersiä. Hän keskittyy lähinnä kolmannen sijan pitämiseen, etumatkaa Puolan Holowczyciin on turvalliset 41 minuuttia. Holowczycin jälkeen on puolentoista tunnin aikaero, ennen kuin tulevat Van Loon (Mini), Lavieille(Toyota), Vasilyev (Mini), Ten Brinke (Toyota), Souza (Mitsubishi) ja kymmenentenä on Minillä Aidyn Rakhimbayev Kazakstanista. Spatarro on Dusterilla kokonaissijalla 22. Suunnitelma saada Duster TOP-10 joukkoon voidaan kyllä unohtaa. Mutta varmasti oppia on tullut, vähän samoin kuin toiselle ranskalaismerkille eli Peugeotille.

Kuorma-autot

Kuorma-auto luokassa kaksi Kamazia käyvät keskenään kisaa Dakar 2015 voitosta. Eli Nikolaev vastaan Mardeev. Se olisi kummallekin ensimmäinen Dakar-voitto eli tärkeä meriitti. Airat Mardeev hävisi tänään 49 sekuntia. Viazovichin MAZin vaihdelaatikko on saatu vihdoinkin kuntoon ja kahden päivän takeltelun jälkeen meno maistui. Nikolaeviin tuli eroa minuutin verran. Kaikki kolme MAZ Sportin Teamin MAZia on muuten mukana kisassa. Tsekki Aleis Loprais oli neljäs ja De Royy viides. Kolmas Kamaz eli Karginov kärsi korkean alan aiheuttamasta moottorin ylikuumentumisesta ja niinpä hän joutui ajamaan moottori lämpömittarin mukaan. Sijoitus oli 14. Outoa on, että muut Kamazit eivät kärsineet samasta ongelmasta. Tsekin Tatra -kuski Martin Kolomy kärsi moottorinohjausjärjestelmän “sekoilusta” nähtävästi, joku anturi ei tykännyt korkeasta ilmanalasta ja antoi väärää tietoa sekoittaen ohjausyksikön tietokoneen. He joutuivat pysähtymään pariin otteeseen nollatakseen ohjausyksikön ja palauttaessaan tehdasarvot. Mukaan mahtui vielä yksi rengasrikko. Martin löytyy etapin sijalta 25.

Kokonaistulokissa on kolme Kamazia kärjessä järjestyksessä Mardeev, Nikolaev (+ 13min) ja Karginov (+ 42min). Loprais on edelleen neljäs tosin reilusti yli tunnin perässä. Hänestä neljäs Kamaz Dmitry Sotnikov on tunnin perässä. Sotnikovin jälkeen tulevat Stacey (Iveco), Kolomy (Tatra), Van Vljet (MAN), Vasilevski (MAZ) ja De Royy on noussut TOP10 -joukkoon. Viazovich jatkaa sijalla 34.

Tänään

Tänään on vuorossa 11 etappi Salta-Termas Rio Hondo. Moottoripyörät ja ATV.t ajavat 512km pituisen reitin, joista ek:n osuus on 351km. Autot ja kuorma-autot ajavat 520km pituisen reitin, joista ek kilometrejä on 194km. Edessä on järjestäjien mukaan nopea osuus ja samalla aletaan laskeutua Andeilta kohti Buenos Airesia.

De Royy kerran mainitsi Kamaz -kuskien ottamista hirvittävistä riskeistä, ohessa näyte etapilta…

Ja Tatran Buggyra Racingin hyvin tehty video viime osuudelta…

https://www.youtube.com/watch?v=bGST4U4Lq2A

Vastaa