Auto 2016 käymisen arvoinen

Tänään (18.11) Helsingin Messukeskuksessa avattu Auto 2016 -näyttely tarjosi autojen lisäksi uusia houkuttimia. Ensinnäkin oli mahdollisuus koeajaa autoja näyttelyn yhteydessä, tämän lisäksi Subarulla oli Pohjoisen sisäänkäynnin yhteydessä oman EyeSight -jarrutesti rata ja vieressä oli Land Roverin “jousien venytys” testirata.

Nelivetoisten autojen osalta päähuomion vei uusi Toyota Hiluxin Arctic Trucks 35 -malli. Varustettuna varta vasten auton suunnitelluilla Nokia Hakkapeliitta LT 315/70R17 -renkailla. Auto keräsi yleisöä ympärilleen. Huolimatta hinnasta eli reilut 21.000e Hiluxin hinnan päälle oli ensimmäiset jo ehditty myydä näyttelyn yhteydessä. Arctic Trucks Finlandin Ville Viikari oli sitä mieltä, että jotain valoa näyttäisi olevan Suomenkin taloudessa, joten odotukset niin 33″ ja 35″ -mallien osalta ovat positiiviset. Suomessa ensimmäiset AT33/35 Hiluxit valmistuvat tammikuussa 2017 Sipoossa.

Land Roverin osastolla uusi Discovery 5 keräsi odotetusti yleisöä. Näin pikaisesti tuntuu siltä,että uusi Discovery 5 on suunniteltu lähinnä USA:n markkinoille. Varsinkin perän muotoilu on eurooppalaisen silmään outo. Näyttelyssä oli tietysti kaikin herkuin varustettu HSE -malli, seitsemänpaikkaisena. Tuntui siltä, että kaikki mahdollinen ja mahdotonkin hoidetaan nyt sähköllä. Karrikoiden kuljettajan ja matkustajien tarvitsee vain istua autoon sisään. Tosin, turvavyön joutuu vielä laittamaan ihan käsin. Siitä miinus. Näin maallikkona kun ei omista uutta Range Roveria eikä ainakaan näillä näkymin tule ihan heti omistamaan Discovery 5:sta hieman ihmetyttää tuo Land Roverin nykylinja. On nimittäin enää vaikea kuvitella miten Land Rover Discovery 5 jää ylellisyydessä jälkeen Range Roverista. Ehkä se on brändi. Range Rover on Range Rover ja Land Rover on Land Rover. Ennen vanhaan Land Rover oli se work -car, nyt viimeistään Discovery 5:n kanssa Land Rover ei voisi olla kauempana work -carista. Toinen mikä kiinnitti nopeasti huomion, että auto on iso, mutta ei siellä tilaa ole. Varsinkin kuljettajan paikka on niin täyteen ahdettu kaikenmaailman vitkutinta ja paksua keskikonsolia, että heikompi saa “cramped” olon. Tavaratilaakaan ei voi koosta kiittää. Jos kaikki seitsemän paikkaa ovat miehitettyinä niin matkatavarat tuodaan perässä varmaan toisella autolla. Discovery 5:sta voisi sanoa, että ei mikään naisen kenkä. Naisen kenkähän pitää olla ulkonäöltään siro ja pieni, mutta sisältä tilava.

Se, mikä oli Fun -osuus oli ulkona eli Land Roverin testirata. Eihän se pitkä ja vaativa ollut, mutta sellaiselle, joka ei ole maastossa ajanut (eli 99% kuskeista) varmasti kokemus. Mielenkiintoista oli, nyt saa vihdoinkin Discovery Sport -mallia varustettuna GKN:n nelivetosysteemilllä Haldexin sijaan. Jos näin äkkiarvion antaisi niin valinta olisi ehdottomasti GKN -nelivetosysteemillä varustettu Discovery Sport, kun hinnassakaan ei ole eroa.


auto2016-7 Vähän nurkan takaa tuli uuden Isuzu D-MAXin esittely. Mitään teknisiä tietoja ei ollut saatavissa ja maahantuojakin näytti keskittyvän muihin merkkeihin niin asia jäi vähän vajavaiseksi. Ainakin sisustus kojelautaa myöten on laitettu kokonaan uusiksi.

TruckMasters oli isolla osastolla esillä. Ja miksipä ei olisi ollut. Nimittäin 11kk jatkunut kädenvääntö aina oikeudessa asti on päättynyt ja nyt TruckMastersien myynti pääsee Suomessa todella alkamaan. Autojen kilvettämisessä ei ole enää ongelmia. Näyttelyssä oli esillä kevyet kuorma-auto versiot OX44 (eli Hilux) ja Cadillac Escalade. Lauantaina tulee paikalle amerikan herkku eli Nissan Titan V8:lla. TruckMasters muutokset tehdään Sipoossa Arctic Trucksilla ja käyttöön tulee laadunvalvonta, ISO 901 -normitus valmistuksessa yms. Suomeksi, TruckMasters autojen tuotannosta tulee ihan laatuvalvottua teollista tuotantoa. TruckMastersien myynti tapahtuu ainakin näillä näkymin Vantaalle avatun myymälän kautta. Tavoitteissa on myydä ensivuonna 500 TruckMastersia Suomeen. Autojen huoltohan tapahtuu Fixus -ketjun kautta. Tällä hetkellä ei ole tarkoitus avata muita myymälöitä, mutta aika näyttää. Se suunnan muutos on myös tehty piirimyyjä puolella, että jatkossa piirimyyjäkin on Truckmasters, piirimyyntiä ei anneta ns. toisten käsiin.

Veholla oli laaja osasto, mutta G-Wagenia jäi sieltä kaipaamaan. Varsinkin tulossa olevaa G-Wagen Professional -mallia ja edes näytille porttaali -G:tä. Veholla on jo niinauto2016-10 laaja mallisto (ja laajenee pickupien myötä), että varmaan tarvitaan kohta oma Messukeskus kaikkien mallien esittelyyn. Mitsubishillä ja Nissanilla olivat myös isot osastot ja kaikessa hiljaisuudessa Mitsun Pajerokin on saanut sisustuksen osalta päivityksen. Nissan esitteli puolestaan kierrejousitettua Navaran Double-Cabbia. Fordin osastolla Rangerin Wildtrack jäi vähän muiden varjoon. Dacialta oli esillä Dusterin Black Shadow -versio. Duster kuitenkin kaipaisi jo isompaa päivitystä.

Neliveto puolelta pitkä miinus Jeepin puuttumisesta kokonaan. Poisjääminen oli ns. huono valinta.

Kokonaisuutena Auto 2016 on saanut uutta ilmettä. Koeajot ja testiradat tuovat vaihtelua pelkkien autojen katseluun. Niitä kannattaa ehdottomasti käyttää hyväksi. Aikuisten lippu maksaa 18e ja lasten 11e. Perhelippu kustantaa 39e. Vaikkei olisi uutta autoa ostamassa, messuilla viettää helposti autojen ja koeajojen kanssa koko päivän. Ja voisihan sitä rahansa huonomminkin käyttää.

Vastaa