Mitsubishi uudisti pick-up malliston

Mitsubishi esitteli L200 pick-upin kuudennen sukupolven Thaimaassa jo viime vuoden marraskuussa. Vuoden ajan ehti melkein kulua ennen kuin malli saatiin Euroopan markkinoille. Suurin muutos oli varmaan muualla myytävän 3.0 litraisen turboahdetun dieselin vaihtaminen vaihtaminen moottoriin, joka täyttäisi EU:n uudet pakokaasunormit.

Niinpä nokalla hyrrää se tuttu RZ4E-TC eli 2,2 -litrainen turbodiesel, joka antaa tasoitusta muille hevosvoimissa 150hv(110kW)/400Nm. Moottorin jatkoksi voi valita 6-lovisen manuaalin tai 6-lovisen automaatin. Alennusvaihteisto on sitten vaihteiston jatkeena. Runkoratkaisu on perinteinen eli tikapuurunko, edessä erillisjousitus (päällekkäiset kolmiotuet, kierrejouset ja vakaaja) ja takaa löytyvät perinteiset lehtijouset. Takana on kuulemma iskunvaimentimia vahvennettu parempien ominaisuuksien saamiseksi.

Suurin uudistus on varmaan taakse saatava tasauspyörästön 100% lukko, joka tulee vakiona. Lisäksi maastoajoon on alamäkihidastin ja mäkilähtö avustin. Mitsubishin Easy/SuperSelectillä voi valita pelkän takavedon, nopean nelivedon, nopean nelivedon keskitasauspyörästö lukittuna ja hitaan nelivedon keskitasauspyörästö lukittuna. Hitaalle alueelle on vielä omat ajo-ohjelmansa sora, lumi/muta, hiekka ja kivikko. Etujättö kulma on 31° ja takana peräylityksestä johtuen 23°. Maavaraa löytyy 20,5cm. Suurin sallittu kärrypaino on 3.100kg. Mitsubishin pitäisi olla ketterä, sillä takavedolla luvataan kääntösäteeksi vain 5,9 metriä. Suomeen tuodaan kahta mallia eli 2-ovista Club Cabia ja 4-ovista Double Cabia. Lavan pituus on 2 -paikkaisessa mallissa 1850mm ja 5 -paikkaisessa 1520mm. Leveyttä on 1470mm, josta tietysti lokasuojat vievät oman osansa. Kantavuutta löytyy 1000kg ja vähän alle tai yli riippuen vähän varustetasosta.

Keula on uudistettu kokonaan, joku voi löytää siitä piirteitä uudesta Outlanderista tai ASX:stä, hytti on helposti tunnustettavissa kaarevan takalinjan takia. Takana valot on menneet LEDien myötä uusiksi. Iso harppaus on tehty sisätiloissa. Etupenkit ovat tyylikkäät ja muutenkin koko ohjaamon yleinen ilme on astetta ylempänä. Parasta luettavaa on, että äänieristystä on parannettu. Myös kaikki nykyajan varusteet myös turva sellaiset löytyvät. Uutta mallia ei ole vielä EuroNCAP testattu, mutta edellinen korimalli sai hyvät 4 tähteä, joten tuskin huonompaa voi odottaa.

Yhdistetty WLTP -kulutus on vajaa 9 litraa/100km/h. Tämän lisäksi Mitsu tarvitsee AdPlus lisäainetta. CO2 -päästöt ovat välillä 226-254g/km mallista vähän riippuen.

Mitsubishi julkisti ensimmäisen pick-upinsa vuonna 1978 ja pick-uppeja on myyty reilun 40 vuoden kuluessa huimat 4,7 miljoonaan. Alussahan Mitsubishi teki yhteistyötä General Motorsin kanssa, mutta nykyisin samalta linjalta Thaimaassa valmistuu pick-uppia, joka badge-engineeretään Mazdaksi. Mitsubishin maahantuontihan muuttui viime vuonna, kun Delta-auto myi sen espanjalaiselle Bergé Auto Nordics Oy:lle. Suomeen tuodaan Mitsun pick-uppia aika laaja valikoima. 2-paikkaisia Club Cabia tuodaan kahdella eri varustetasolla, jossa varsin kattava hinnat alkaen malli eli PRO maksaa 33.990 euria, 2-paikkainen Double Cab (se suosituin, kiitos verottajan) tuodaan neljällä eri varustetasolla ja hinnat alkaen malli PRO lähtee 35.990 euron hintaan. 5-paikkaista Double Cabia rasittaa se autovero, silti varustetasoja tuodaan neljä eri versiota. Halvin malli eli PRO lähtee liikkeestä 48,436 euron hintaan. Hinnat on painettu markkinajohtaja Hiluxin alle, joten kilpailu kiristyy. Näin paperilla Mitsu antaa tasoitusta sallitussa perävaunupainossa, lavan kantavuudeltakin on parempia, maavaraa on aika hintsusti ja moottorin tehoissa. Moottorin suhteen paljon merkitsee miten se istutettu vaihdelaatikon kanssa yhteen. Mutta se selviää vasta koeajon puitteissa.

Kommentointi on suljettu.