VW laittamassa Scaniaa myyntiin…

Emissioskandaalissa rypevä VW Group:n korotti tällä viikolla arviotaan emissioskandaalin kustannuksista 2 miljardilla eurolla, nyt VW arvioi kokonaissummaksi 8.7 miljardia euroa. Ongelma VW:n kohdalla on, että skandaali vanhetessaan vain paisuu, tällä viikolla Porsche ilmoitti lopettavansa Cayenne -diesel maastureiden myynnin USA:ssa. Niinpä VW:n kurssi on alimmillaan 15 vuoteen pörssissä. VW Groupin osakkeen huippuarvosta on sulanut reilut 65% pois. Kokonaisuudessaan emissioskandaalin uskotaan maksavan VW:lle noin 29 miljardia euroa. Se ylittää konsernin nettovarat ja jostain pitäisi löytää rahaa yrityksen pitämiseen käynnissä ja uusien mallien tekemiseen. VW:lle ei oikein tule kuin huonoja uutisia. Näistä viimeinen oli pääsuunnittelijan ja muotoilujohtaja Walter de Silvan irtisanoutuminen. VW myynti takkuaa nyt oikeastaan ympäri maailman. Joissakin maissa VW dieseleiden myynti on lopetettu kokonaan jne.. Nurkan takana odottavat vielä amerikkalaiset joukkokanteet emissiomääräyksien rikkomisesta ja ne tunnetusti eivät ole ihan pikkuraha vaatimuksia. Maanantaina on VW johtokunta koolla Wolfsburgissa ja siellä tulisi tehdä päätökset miten rahaa yrityksen toimintaan saadaan. Ohessa muutama vaihtoehto:

Ducati: Entisen pääjohtajan Ferdinand Piechin lempilapsi, Ducati ostettiin konserniin 2012 800 miljoonalla eurolla. Nyt, kun Piech on poissa ei moottoripyörille oikein löydy tukijaa johtokunnassa. Ducatin myötä kaupassa tuli myös takavuosien kuuluisa suunnittelutoimisto Italdesign-Giugiaro SpA, joka myös mennee myyntiin.

Bugatti ja Bentley: Molemmat ovat tällä hetkellä erittäin vaikeita myytäviä. Todennäköisesti Bugatti joutuu kulukuurille, jotta se tulisi voitolliseksi.

Kuorma-auto divisioona: VW on käyttänyt miljardeja euroa päästäkseen hallitsemaan Euroopan kuorma-auto markkinoita, tuloksetta. Scania ja MAN ovat ne VW:n merkit. Scania on helpommin myytävä, koska Scanialla erittäin kova arvo ja patentoitua high-end teknologiaa. Scania ei myöskään ole niin tiukasti sidottu konserniin kuin MAN. MANin myyminen voi olla myös hankalaa ostajien puuttuessa.

Audi: Audi on VW:n kruununjalokivi. Se on myös kolmanneksi suurin edustusautojen valmistaja maailmassa. Audia ei sinänsä myytäisi kokonaan, mutta Audin osakkeita voisi myydä ja kuitenkin pitää päätäntävalta omissa käsissä. Audin pörssiarvo on tällä hetkellä noin 29 miljardia euroa.

Porsche: Myöskin Porschen voisi myydä, mutta ongelmaksi noussee osakkeenomistus. Ferdinand Porschen suku omistaa valtaosan VW osakkeista ja he tuskin olisivat valmiit täyskäännökseen, juuri kun Porschesta tuli monisyisen valtataistelun jälkeen VW Groupin osakas.

Osakkeiden myynti, osakeanti, jklaina: Nämä kaikki ovat hyvin epätodennäköisiä. Ottaen huomioon, että yhtiön arvosta on sulanut 23 miljardia euroa sen jälkeen emissioskandaali alkoi. Nämä ovat hyvin huonoja vaihtoehtoja, juuri nyt. Ensiksi pitäisi olla markkinoiden luottamusta. Nurkan takana häälyy myös pelko….eli jos suuret amerikkalaiset rahastot myyvät VW:n osakkeensa pois vielä kun voivat. Siellä on omistajana Harborin, Franklin ja Vanguardin kaltaisia isoja rahastoja. Sitä voi olla enää erittäin vaikea paikata.

VW on jo ilmoittanut henkilöstön supistuksista (pääpaino Wolfsburgissa), malliston karsimisesta, ylimääräisten kulujen alasajosta (jatkaako VW rallissa?, F1 on jo haudattu) ja vyötä vedetään tiukemmalle kokonaisuudessaan. Mutta riittäkö? Vielä ei ole saatu arvioita mitä säästötalkoilla oikeasti säästetään. Pitää kuitenkin muistaa, että työntekijän irtisanominen on Saksassa erittäin pitkä, kivulias ja kallis tie. Senhän oppi Nokia kantapään kautta Bochumista.

Vastaa