Mikä Jaguar Land Roverilla meni Kiinassa pieleen?

Rahoituskriisissä oleva Jaguar Land Rover avasi hieman pieleen menneen Kiinan seikkailun taustoja. Vaikka Kiinan automarkkinat pienenivät viime vuonna niin luxus/premium -merkkinen myynti nousi 8%. Potin korjasivat Cadillac, Mercedes, Audi, BMW, Lexus ja Volvon huippumallit. Jaguar Land Roverin myynti tippui samaan aikaan -22%. Hädissään Kiinan kauppiaat myivät 3kk myymälässä seisoneita uusia Jaguareita ja Land Rovereita -30% alennuksella, sillä niiden myynti romahti kuin seinään.

JLR avasi Kiinan tehtaansa Changsussa (Shanghain vieressä) vuonna 2015. Tehdas on yhteistyötehdas kiinalaisen Cherryn kanssa. Tehtaan kapasiteetti mitoitettiin 200.000 uudelle autolle per vuosi. Kiinan tullit välttääkseen autojen sisustusta muutettiin kiinalaiseen tyylisuuntaan ja muotoihin tehtiin muutoksia. Esimerkiksi Jaguarin XF- ja XE -malleista tehtiin pidennetyt versiot. Pidennys tuli kokonaan takamatkustajien hyväksi. Changsun tehtaalla tehdään Land Rover Evoqueta ja Discoverya, lisäksi Jaguarin XFL, XEL ja E-Pace malleja. Huippuvuonna 2017 tehdas tuotti 146.399 autoa..viime vuonna tultiin lähelle ensimmäisen toimintavuoden määriä eli vuonna 2015 tehdas tuotti 94.000 autoa. Mikä romahdutti myynnin…siihen löytyy kaksi syytä.

Tärkein syy varmaan on laatu tai sen puute. Yksistään vuonna 2017 tehdas julkaisi 13 takaisinkutsua koskien moottoreita, mittaristoja, turvatyynyjä, sähköjärjestelmiä jne…Takaisinkutsu määrä koski 70% vuonna 2017 tuotetuista autoista. Määrä lienee autoteollisuuden epävirallinen maailmanennätys. Viime vuoden elokuusta lähtien on Jaguar Land Roverin Shanghaissa sijaitsevan pääkonttorin edessä on järjestetty säännöllisesti mielenosoituksia, joissa vihaiset auton ostaneet protestoivat.

Laatuhan on ollut akilleen kantapää jo British Leylandin ajoista lähtien. Muistan juttuja, kun Ford oli ostamassa Jaguar Land Roveria ja oston jälkeen Fordin johto tuli tutustumaan tarkemmin Solihullin tehtaaseen. Fordin johto ihmetteli, että miksi työntekijät lähtevät pois jo kello 13.00 aikaan. Vastaukseksi saatiin, että päivän tuotantotavoite on täynnä.

Tai kun BMW osti Land Roverin ja Land Roverin pomot halusivat esitellä ylpeänä juuri valmistunutta Freelanderin ensimmäistä 700 auton erää. BMW oli fiksusti tuonut omat laaduntarkastajansa ja…. kaikki autot palautettiin takaisiin tehtaalle.

Meininki ei liene muuttunut, sillä brittilehdet kertoivat viime vuonna JLR:n yövuorolaisten nukkuvan töissä. Heillä on jopa omat patjat ja huoneet nukkumista varten. Brittilehti Express, jopa yllätti kello neljän aikaa yöllä koko laaduntarkkailun yövuoron vetämässä sikeitä työnjohtajaa myöten. Nähtävästi tuo työkulttuuri on tuotu Kiinaan.

Toinen suuri on ongelma on sähköauto -malliston puute. Kiinassa ei voi menestyä ilman sitä.

Ongelma on se, että yhtiöllä ei ole rahaa muutoksiin. Sen kassavirta on negatiivinen ja analyytikkojen mukaan siihen ei ole odotettavissa ainakaan lähiajan muutoksia. Emoyhtiö Intialainen Tata Motors on suurissa vaikeuksissa, kaikki Tatan laskemat JLR -lainat ovat joutuneet roskalainaluokkaan ja Tatan kurssi tippui viime vuonna Intian pörssissä -40%. Käytännössä osake on arvoton. Rahaa tarvitaan päivittäisten menojen pyörittämiseen ja erääntyvien joukkovelkakirjojen maksamiseksi. Tällä hetkellä kukaan ei lainaa rahaa Tatalle eikä Jaguar Land Roverille (tehdas muotoili asian brittiläiseen tapaan, aika ei ole ”otollinen” joukkovelkakirjan myynnille) ja kun kassavirta on negatiivinen niin tyhjästä on paha nyhjästä. Tatan aloittamat rankat säästötoimet purevat vasta vuoden lopulla tai vuoden 2020 alussa. Sitä ennen pitäisi kerätä vajaat miljardi euroa joukkovelkakirjalainojen maksuun, muuten tulee noutaja. Tai pelastaako kiinalainen valmistaja viimeisetkin brittien kruunun jalokivet?

Lähteet. The Guardian, Bloomberg.

Kommentointi on suljettu.