Fordin ikoni F-150 astui uuteen aikakauteen

Fordin F-150 julkaistiin koko laajuudessaan ja ostajalla riittää valinnan varaa. Varustetasoja on kuusi (XL,SLX,XLT, Lariat,King Ranch, Platinum ja Limited), korimalleja on kolme 2-ovinen Regular Cab, kaappariovinen SuperCab ja neliovinen SuperCrew. Lavan pituudet vaihtelevat 1,5m-2.5m. Moottorivaihtoehtoja on kuusi 3,3 -litrainen vapari V6, kahdella ahtimella varustettu 2,7 -litrainen V6, 5.0 -litrainen V8 vaparina, 3,5 -litrainen kahdella ahtimella varustettu V6, 3.0 -litrainen Powerstroke -diesel (ahdettu ja välijäähdyttimellä), sekä 3,5 -litrainen V6 Hybrid. Moottoreiden tehoja tai vääntömomentteja ei annettu julkisuuteen.

Ostaja voi valita myös ottaako pelkän takavetoisen vain 4×4 raapivan. Ostaja voi valita myös 11 erillisestä etumaskista itselleen sopivan, tosin etumaski valikoima menee varustetason mukaan eli asiantuntija pystyy erottamaan siitä auton varustetason. Vaihteistoa ei voi valita, se on aina 10-vaihteinen automaatti. 4×4 -malleissa on myös sähköinen jakolaatikko vakiona. Samoin runko on aina teräspalkki runko ja edessä on erillisjousitus varustettuna coilovereilla ja takana on jäykkä akseli varustettuna lehtijousin. Taka-akselin lukko on lisävaruste 4×4- malleissa. Vakiona on edessä valoina halogeenit, mutta ledit voi ruksia lisävarustelistalta. Maavaraa löytyy 4×4 malleissa 24 cm. Eli ihan kohtuullisesti. Ford ei julkaisut kuin hybrid -mallin vetokyvyn, joka on 5,5 tonnia. Kulutuksien suhteen ei ilmoitettu muuta kuin hybrid -mallin kulutus, jonka mukaan tankillisella eli n. 116 pääsee noin 1 126km. Eli jos veikkaa 10l/100km hybridin mallille tuskin on kovin paljon väärässä. Lukijan kannattaa muistaa, että jenkkien kulutuslukemat myös hybridien osalta vastaavat sitä todellisuutta eikä niitä voi verrata varsinkaan hybrid -autojen EU:n standardien mukaan laskettuihin kulutuslukemiin. F-150 hybridiä avustaa 47hv sähkömoottori, joka on sijoitettu vaihteiston yhteyteen, aivan samoin kuin meillä syksyllä myyntiin tulevassa Fordin Explorer hybrid-SUVissa.

Eniten Ford on nostanut sisustustaan kilpailijoiden tasolle, on maksimissaan 12 tuuman multimedianäyttöä, B&O hifisysteemejä jne.. ja sitä elektroniikkaa riittää. Varsin mielenkiintoinen uutuus oli nuppi, jolla voi ohjailla kuvaruudusta mihin suuntaan peräkärryn pitäisi mennä, ohjauspyörä pyörii nupin mukaan. Tuota ideaa on paperilla vaikea ymmärtää, kenelle se on tehty?

Ja kun nykyaikaa eletään niin koko on tietysti kasvanut. Pituutta löytyy parhaimmillaan (hytti/lava tyypistä riippuen) mittavat max. 6.3 metriä, leveyttä 2,4 metriä (vakiopeilien kanssa) ja korkeutta rapiat 2 metriä. Akseliväli on juhlavat 4.1 metriä neliovisessa mallissa. Kasvanut pituus on tullut kokonaan takamatkustajien hyväksi, joilla onkin juhlavat oltavat. Alumiinikorilla on saavutettu painon säästöä, sillä paino vaihtelee mallista riippuen 2000-2500kg välillä. Mikä on kokoon nähden vähän.

Ford esitteli muutamia mielenkiintoisia lisäyksiä. Uuden F-150 saa halutessaan sisäänrakennetulla aggregaatilla (3 eri tehoversiota) ja tehokkain built-in aggregaatti on 4,7kW. Sitä varten löytyy siten lavan takalaidasta mittava määrä pistokkeita myös 220V/30 A. Fordin takaluukku on nimittäin rakennettu niin, että siinä pystyy tekemään pieniä hommia esim. puristimille ja liinojen kiinnitykseen on tehty omat paikkansa. Ford esitteli uutuutena nukkuma-asentoon saatavat etupenkit. Tämähän oli hyvin yleistä autoissa 70-luvuilla ja varsinkin Peugeot 504 oli kuuluisa erittäin hyvistä makuutuoleistaan. Ei siis mitään uutta. Uutta sinänsä oli nyt takaistuimen alla on säilytyskotelo, jonka saa myös lukkoon. Toinen hyvä idea on, että keskikonsolin saa tasaiseksi, jolloin siitä muodostaa hyvä työskentely taso. Pieniä, mutta hyviä parannuksia.

Kokonaisuutena uusi F-150 ei ole niin uusi varsinkaan ulkomuodoiltaan. Ulkoasun pysymisessä suurin piirtein samana on Fordilla tietysti hyvä syy. Edellistä mallia myytiin miljoonan kappaleen vuosivauhtia ja ulkonäkö muutokset voivat olla myrkkyä ostajakunnalle. Täyssähkö mallia ei esitelty eikä sen tulemisesta annettu mitään arvioita. Ford tekee täyssähkö hybridiä yhdessä Rivianin kanssa. Myöskin maakaasuversiosta oltiin hiljaa. Yhteen kysymykseen saatiin vastaus F-150 Raptor on tulossa vuoden päästä. Se on todella tarpeen, jotta imagon takia tärkeä tehokunkku valtikka saataisiin pois yli 700 heppaiselta RAM Rebel TRX -mallilta.

Jenkeissä F-150 myynti alkaa syksyllä ja hinnat jenkeissä vaihtelevat aina perusmallin 33.000 eurosta aina 71.000 euroon. Ostajalla on ainakin jenkeissä valinnan valitsemisen vaikeus.

Kommentointi on suljettu.