Rally Breslau 2025 leg.1. – Sand & Forest Challenge –

Lisäys 25.6.25 

Viralliset tulokset ovat tulleet maanantain ja tiistain osalta.

Maanantaihan ei ollut hyvä päivä. Siitonen/Virtanen (Cross Country Open -luokka) jäivät pois ennen lähtöä, kun kone leikkasi kiinni. Kisa on ohi heidän osaltaan. Extreme Car Open -luokassa Temmiteam taisteli viimeiset 40km ykkösvaihteella ja Wirbergh/Rodas taistelivat itsensä myös maaliin. Temmiteamin sijoitus oli seitsemäs.Reilut 1½ tuntia Hardo Merelle jääneenä, tulosta rasittavat aikasakot ylinopeudesta ja kolme missattua waypointia. Aina voi kysyä, kuinka korkealla oltaisiin ilman vaihdelaatikon siirtäjän pettämistä.

Wirbergh/Rodas toi Wranglerinsa sijalle yhdeksän, reilut kolme tuntia Meren perässä. Heilläkin oli rasitteena tekniikka ongelmien lisäksi neljä missattua waypointia, joista tuli aikasakkoa 34 minuuttia. Waypoint tyyppejä on nimittäin erilaisia ja aikasakot vaihtelevat ”vakavuuden” mukaan.

Alueella ei ole mitään Venäjän GPS -häirintää havaittu, asia tarkistettiin järjestäjiltä. Outoahan se olisikin, koska ajoalueet sijaitsevat Länsi-Puolassa ja lähempänä on Saksan raja.

_____________________________________________________________________________

Rallye Breslau 2025:n kilpailun ensimmäinen alkoi ensimmäisellä todellisella testillä. ”Sand & Forest Challenge” tarjosi 133,89 km erikoiskoe kilometriä ja täytti nimensä tarjoten intensiivisen yhdistelmän nopeita hiekkaisia suoria ja kapeita, teknisiä metsäpolkuja.

Maaston kontrasti vaati täydellistä onnistumista. Avoimet tasaiset tiet houkuttelivat vauhtiin, mutta yhtä nopeasti maisema muuttui – näkyvyys kapeni, polut kapenivat ja rytmi muuttui arvaamattomaksi tiheässä metsässä.

Suomalaisten osalta ei päivä paistanut. Cross Country Open -luokkaan ilmoittautuneen Siitonen/Virtanen -parin ajaminen loppui lyhyeen. Starttiin siirryttäessä ecu-yksikkö pimeni, ei hätää sillä vika oli tuttu viime vuodelta ja seuraava ecu alkoi toimimaan. Muutama sata metriä päästiin ja kone leikkasi kiinni. Eli kisat ovat ohi ennen kuin oikein ehtivät alkaa. Tunnelmia leirissä tuskin voi sanoin kuvailla.

Temmiteamin RR1 Proto tulivat eilisen viimeiset 40km ykkösvaihteella, kun siirtäjä hajosi. Ongelma lähde lienee siirtäjäboksista irronneet kaksi ruuvia. Onneksi varaosa löytyi ja se saatiin myös modifoitua paikalleen. Toivottavasti vaihdelaatikosta ei ole muuta hajoamassa. Nähtävästi jotain muutakin on sillä, RR1 ei ole tullut tänään maaliin annetun ajan puitteissa. Eli tulossa on maksimi virhepisteet.

Kolmas suomalaisautokunta Wirbergh/Rodas oli päivän aikana ongelmissa myös suunnistuksen osalta, mutta selvisivät maaliin. Tänään on alustava sijoitus Extreme Car Open -luokassa 7.

Vaikeuksia oli muillakin yksi kilpailun ennakkosuosikeista ja Hardo Meren pahin uhkaaja britti Jim Marsden oli myös ongelmissa, tekniikan kanssa, suunnistuksessa ja lopuksi vielä konepellinkin kiinnikkeet pettivät ja konepelti lähti omille teilleen. Ennakkosuosikeista kuorma-auto -luokan von Groningenit ottivat heti oman paikkansa, samoin teki myös Viron Hardo Mere, joka oli Extreme Car Openin nopein.

Maanantain tuloksia ei ole vieläkään saatu, tänään saatiin toimimaan sentään Geotraq -ohjelmisto, mutta Geotraq kertoo vain erikoiskokeilla ajetun ajan ilman mahdollisia waypoint missien tuomia aikalisiä. Puhuttu GPS -häirintäkin on kaksipiippuinen juttu, oliko sitä ja missä mittakaavassa. Siihen olisi hyvä saada järjestäjiltä selvyys.

Kuvat: RBIMedia