Autonvalmistajilla edessä vyön kiristystä

Geneven autonäyttelyssä monet suuret autonvalmistajat ilmoittivat tämän vuoden aikana tehtävistä leikkauksista ja mallien uudelleen järjestelyistä. Oikeastaan vain kaksi merkkiä puhuivat lähinnä tuotannon lisäämisestä, koska niillä menee erittäin hyvin niin Euroopassa ja USA:ssa ja toisella vielä Kiinassakin. Nämä kaksi olivat tietysti Jeep ja Volvo. Jeep samalla ilmoitti, että julkisuudessakin huhutut yhteistyöneuvottelut PSA Groupin (Peugeot, Citroen, Opel Vauxhall) kanssa on lopetettu FCA:n taholta eikä neuvotteluja jatketa. Aktiivinen puoli neuvotteluissa on ollut PSA.

Säästöohjelmat

BMW ilmoitti omasta säästöohjelmastaan, jolla varaudutaan USA:n ja Euroopan kauppasotaan, Brexitiin ja sähköautojen suunnittelukustannuksiin.

Ford on ilmoittanut vähentävänsä 5.000 työpaikkaa Euroopan tehtailtaan tänä vuonna. Englannin osalta Ford odottaa Brexitin tulosta.

Jaguar Land Rover on aiemmin ilmoittanut jo 5.000 hengen vähennyksistä. JLR sen sijaan kumosi huhut Jaguar -merkin lopettamisesta. Sen sijaan, Jaguar XE -mallin valikoimista poistuu 2.0 litrainen turbodiesel ja V-6 moottori. Nyt tehokkaimmaksi jää 2.0 -litrainen turboahdettu -sylinterinen bensakone.

Volkswagen Group on ilmoittanut 7.700 hengen vähennyksistä koskien pelkästään Saksan tehtaita. VW siirtää tuotantoa rajan yli Puolaan, jossa työvoima on paljon halvempaa. Ei tarvitse olla ennustaja, kun tietää Saksan ammattiyhdistysliikkeen nousevan takajaloilleen ja ulosmarsseja & lakkoja on odotettavissa.

PSA -yhtymä on laajentanut Marokossa olevia tehtaitaan ja on vain ajan kysymys milloin halvan työvoiman perässä muutkin autotehtaat siirtyvät tuotantoaan Afrikkaan. Onhan myös Toyotalla Etelä-Afrikassa ja Zimbabwessa mittavat tehtaat ja esim. kaikki Euroopassa myytävät Hiluxit tehdään Etelä-Afrikassa.

Jos Britannian Brexit päättyy ”no deal” tilanteeseen niin Englantia kohtaa varsin mittava muuttoaalto. Autotehtaidensa pois lähdöstä ovat jo ilmoittaneet Jaguar, Land Rover, BMW (Mini ja Rolls Royce), VW (Bentley), PSA (Vauxhallin lopetus), Toyota, Nissan ja Honda. Ainoat merkit, jotka ovat ilmoittaneet jäävänsä ovat Aston Martin, Morgan, Mclaren ja Lotus. Tehtaita, joilla ei ole suurempaa merkitystä työllisyyden tai kauppavaihdon suhteen.

Autojen yksilöistäminen historiaan

Hintoja säästetään kilpailuttamalla alihankintaketjut uudelleen. VW esim. ilmoitti, että sen viime vuoden tuloista 77% vuolee alihankinta ketju pois päältä. Työvoimakustannusten osuus on vain 18%. Ainakin VW:n ohje jatkossa alihankintaan on ”halvin voittakoon”. Kokonaan jäi pois se kysymys, mitä se tulee vaikuttamaan osien laatuun. Volkswagen ilmoitti myös radikaaleista mallikirjon vähentämisestä ja ostajan valinnan mahdollisuuksien pienentämisistä. VW otti esimerkiksi VW Golfin. Golfia myytiin viime vuonna Saksassa 84.000 kappaletta. Golfista tehtiin 58.000 erilaista konfiguraatiota ja vain 400 Golfia oli tismalleen samanlaisia. Jatkossa ostajat joutuvat eri paketeista valitsemaan mallinsa, mitään vapaasti valittavaa ruksilistaa lisävarusteista ei ainakaan Volkswagen tai Skodan ostajalle tarjota jatkossa. Samoin värivaihtoehtoja tullaan supistamaan. Volvo, joka on noussut esimerkiksi miten kustannuksia säästetään tulee siirtymään myös VW:n linjoille lisävarusteiden suhteen tämän vuoden aikana. Volvollahan on läpi mallisarja vain yksi moottoritilan muoto, vain yksi tulipellin muoto ja kapea moottoriperhe. Lisäksi Volvo jakaa paljon yhtä kiinalaisen omistajan Geelyn kanssa esim. moottorit, voimansiirron jne…

Toisessa ääripäässä on Opel, jolla on tällä hetkellä yhdeksän eri platformia ja kymmenen eri voimansiirtopakettia. PSA on jo ilmoittanut, että nämä tullaan kutistamaan vuoden loppuun mennessä kahteen eri platformiin ja neljään voimaansiirtopakettiin.

Eli mitä voimme odottaa, jatkossa yhä samanlaisempia, persoonattomimpia autoja, jotka on vielä kasattu samoista osistakin?

Kommentointi on suljettu.