BREXIT – Unelma onnesta?

Kesäkuun 23. päivä Britannia äänestää pysykö se EU:n jäsenenä vai ei. Äänestyksen tekee mielenkiintoiseksi ettei kukaan tiedä mitä tulee tapahtumaan, jos1280px-Flag_of_the_United_Kingdom.svg Britannia eroaa EU:sta. Taloudellisia vaikutuksia voi vain arvailla vai onko niitä ollenkaan? Viimeisimmät gallupit lupaavat Ei-EU:lle puolen voittoa 53% enemmistöllä, mutta hyvin varmasti loppumetreille asti käydään tiukkaa kisaa. Takapiruna brittejä vielä muistuttaa vuonna 2002 ollut Euroon liittymisen äänestys, jossa Euron puoltajat maalailivat kauhuskenaarioita mikäli yhteiseen valuuttaan ei liitytä. Ja kuinka kävikään, Britannia porskuttaa puntansa kanssa ihan toisissa sfääreissä, kun euronsa kanssa Kreikkaan sotkeutuneet länsimaat. Ei EU:lle koalition kolme suurinta syytä päästä eroon EU:sta ovat hyvin selkeät 1) Britit haluavat itse päättää pakolaispolitiikastaan 2) 80% Britannian lainsäädännöstä tulee nykyisin suoraan EU:sta ohi oman parlamentin, Britannia ei halua olla EU:n sätkynukke 3) Britannia on EU:ssa ns. nettomaksaja. Viimeisen viiden vuoden aikana britit ovat kaataneet 32 miljardia euroa Brysseliin. Samassa ajassa esim. pieni Suomi kantoi Brysseliin reilut 3 miljardia euroa.

Autoteollisuutta on hyvä tarkastella yksittäisenä teollisuuden haarana, se on kuitenkin yksi nyky-Britannian peruskiviä. Nousunhan aloitti Nissan perustamalla pahan työttömyyden runtelemaan Sunderlandiin autotehtaan vuonna 1984, ensimmäinen Bluebird tuli ulos tehtaalta vuotta myöhemmin. Loppuhan on jo legendaa.

Faktat: Kun puhutaan Britannian autoteollisuudesta, puhutaan teollisuudesta, joka ei enää ole brittien itsensä käsissä. Kaikki päämerkit on joko myyty tai lopetettu. Vaikka yhtiöiden pääkonttori on vielä Britanniassa niin johto on lähinnä omistajan kotimaasta. Niistä oikeista perusbriteistä on jäljellä enää marginaalivalmistajat Morgan, Noble, McLaren, Caterham, Bristol, TVR, Ariel, Westfield, Ginetta, Radical….paljon pieniä valmistajia, jotka tekevät muutaman auton vuodessa. Suurimmat autontuottajat ovat Nissan, Honda ja Toyota. Perässä tulevat Mini (BMW, Saksa), Land Rover (Tata, Intia), Vauxhall (General Motors), Rolls Royce (BMW, Saksa), Bentley (VW, Saksa), MG (Nanking Automobile, Kiina), Lotus (Proton, Malesia), Aston Martin (Investindustrial, Italia). Ford ei ole enää vähään aikaan valmistanut autoja Englannissa.

Auton tuottajana Britannia on EUmaista kolmantena. Viime vuonna saarivaltakunta sai valmiiksi 1,59 miljoonaa autoa. Saksa valmisti samana aikana 5,70 miljoonaa autoa ja Espanja 2,20 miljoonaa autoa. Britannian autoista 58% meni EU:n sisämarkkinoille, 11% USAn, 7% Kiinaan ja pienemmät osuudet Turkkiin, Venäjälle ja Australiaan. Autoteollisuus työllistää noin 800.000 ihmistä Britanniassa ja sen arvoksi on laskettu noin 18 miljardia euroa.

Itse teollisuuden lisäksi, Britanniassa on 6 suunnittelutoimistoa, 13 tutkimuskeskusta, 7 ison merkin pääkonttorit ja kahdeksan F1 -tallin päämajaa (McLaren, Mercedes, Haas, Red Bull, Williams, Manor, Force India ja Renault). Sen sijaan komponenttivalmistuksessa Britannia ei ole kovin vahva, noin 60% autotehtaiden komponenteista tulee EU:sta. Eli toimintaympäristö pitäisi olla lähes täydellinen autotehtaalle. Britanniassa valmistetun auton voittomarginaali on kuitenkin pieni 15%.

Brexit: EU:n puolustajat vetoavat maalailemalla uhkakuvia eron vaikutuksesta työpaikkoihin. Autonvalmistajista (eurosta oppineena) suurin osa on ollut pidättäytyväinen. Ainoastaan Toyota ja Ford ovat lähettäneet työntekijöilleen kirjeen eron mahdollisista vaikutuksista jatkoinvestointien tullessa kyseeseen. Ford on kuitenkin iso työllistäjä saarivaltakunnan autoalalla noin 14.000 työntekijän voimin. Fordilla on kolme vaihteisto/moottoritehdasta, 3.000 hengen tekniikkakeskus, Ford Credit Europe Bank ja noin 600 jälleenmyyjää. Nissan, joka valmistaa noin 500.000 autoa vuodessa on ollut varovainen kommenteissaan. Saksalainen BMW on sinänsä julkisuudessa ollut hiljaa, mutta sen investoinnit Englantiin tippuivat jo viime vuonna 40% ja tänä vuonna ne ovat lähellä nollaa. Ainoastaan yksi osavalmistaja on suoraan ilmoittanut eron tullessa sulkevansa Britannian tehtaansa ja siirtävän tuotannon EU:n sisämarkkinoilla oleviin maihin. Kyseessä on japanilainen Nifco, monelle tuntematon nimi, mutta jonka tuotteita ilman tuskin yksikään auto valmistuisi UK:ssa. Globaali Nifco tahkoaa vuodessa 1,9 miljardin euron liikevaihdon tekemällä autoihin kiinnikkeitä, kahvinpitimiä, sähkökytkimiä ja kaikkea siltä väliltä.

EU:n puolustajat ja vastustajat vetoavat itse samoihin erillissopimuskäytäntöihin, joilla esim. Norja ja Sveitsi ovat EU:n sisämarkkinoilla. Yleisesti on laskettu tämäntopimg_21223_david_cameron_600x400 tarkoittavan 10% tullia autoille ja 2,5% tullia autonosille. Tämä merkitsi nykyisen kannattavuusmarginaalin sulamista, jostain sitä olisi revittävä lisää eron tullessa. Tosin tällä viikolla Saksan valtiovarainministeri Wolfgang Schäuble ilmoitti, että eron tullessa kyseeseen mitään Norjan tai Sveitsin kaltaisia herrasmies -sopimuksia ei enää tehdä. Saksan linja on ainakin nyt erittäin tiukka. Näistä sopimuksista voidaan olla myös kahta mieltä, toisaalta ne takaavat pääsyn EU:n sisäpiirimarkkinoille kohtuullisin tullein, mutta toisaalta esim. Norja on joutunut ottamaan käyttöön paljon EU:n lainsäädäntöä täytteekseen sopimukset. Moni norjalainen onkin lakonisesti todennut Norjan olevan EU:ssa ilman sen etuja.

EU:n vastustajat sanovat, että uuden Englannin pitää kääntää katseensa USA:han ja kasvaviin markkoihin päin. Helpommin sanottu kuin tehty, sanoisin. Suurimmilla japanilaisilla on jo tehtaansa näitä markkinoita varten, ei sinne haluta Euroopassa tehtyä Nissan Leafiä sotkemaan. Niinkauan kuin Britannian lainsäädäntö ja EU –direktiivit kulkevat yhtä jalkaa tyyppihyväksynnän kanssa saadaan kaikki on varmaan jotenkin toimimaan. Se mitä Saksa ja Ranska varmasti eniten pelkäävät on vaihtoehto, että Britannian ero EU:sta toteutuu ilman katastrofia, se voimistaa muidenkin maiden EU -kriittisten äänenpainoja. Espanjassa on parlamenttivaalit syksyllä ja gallupeissa on johdossa hyvinkin EU -kriittinen Podemos -puolue. Voidaan olettaa, että varsinkin Ei-EU:lle liikkeen voittaessa Britanniassa, Saksa ja Ranska ajavat EU:ta kohti liittovaltiota nopeutetussa tahdissa ja olettaen, että pienet maat (lue Suomi) tulevat, vaikka vikisten perässä. Se voi olla ainoa vaihtoehto ellei haluta koko rakennelman pikkuhiljaa murenevan.

Tällä hetkellä ei kenelläkään ole käsitystä mihin Britannia astuu jos ero EU:sta toteutuu, se on polku jota kukaan ei ole käynyt. Lopputulos riippuu hyvin pitkälti Euroopan kahden johtomaan eli Saksan ja Ranskan sekä Englannin neuvotteluista. Ja tarvittaessa ne alkavat vasta vaalien jälkeen. Eli kumman puolesta britti äänestää? kysymys on hyvin pitkälti uskon asia.

62 thoughts on “BREXIT – Unelma onnesta?

  1. Päivitysilmoitus: ivermectin coupon

  2. Päivitysilmoitus: bactrim and lisinopril hyperkalemia

  3. Päivitysilmoitus: what is a generic name for ivermectil

  4. Päivitysilmoitus: purchase priligy

  5. Päivitysilmoitus: hydroxychloroquine sulfate tabs

  6. Päivitysilmoitus: stromectol 6mg buy online uk

  7. Päivitysilmoitus: cialis lilly

  8. Päivitysilmoitus: stromectol antiparasitic uses

  9. Päivitysilmoitus: generic viagra india

  10. Päivitysilmoitus: viagra connect

  11. Päivitysilmoitus: how much is generic sildenafil

  12. Päivitysilmoitus: ivermectin for rosacea therapy

  13. Päivitysilmoitus: viagra online canada

  14. Päivitysilmoitus: otc viagra

  15. Päivitysilmoitus: best generic viagra

  16. Päivitysilmoitus: free cialis

  17. Päivitysilmoitus: where can i buy cialis online

  18. Päivitysilmoitus: cialis online

  19. Päivitysilmoitus: deltasone pdr

  20. Päivitysilmoitus: sildenafil 20 mg

  21. Päivitysilmoitus: viagragates

  22. Päivitysilmoitus: sildenafil

  23. Päivitysilmoitus: cialis 10 mg tablet

  24. Päivitysilmoitus: viagra alternatives

  25. Päivitysilmoitus: cost viagra per pill

  26. Päivitysilmoitus: stromectol 6mg for

  27. Päivitysilmoitus: cialis 20mg price

  28. Päivitysilmoitus: cheapest generic viagra

  29. Päivitysilmoitus: generic cialis no prescription

  30. Päivitysilmoitus: can i buy ivermectin over the counter

  31. Päivitysilmoitus: viagra

  32. Päivitysilmoitus: stromectol for lice

  33. Päivitysilmoitus: get viagra without prescription

  34. Päivitysilmoitus: where to buy viagra online uk

  35. Päivitysilmoitus: viagra pills for women

  36. Päivitysilmoitus: how ivermectin works

  37. Päivitysilmoitus: cialis tab 10mg

  38. Päivitysilmoitus: ivermectin doses human

  39. Päivitysilmoitus: generic sildenafil 100mg price

  40. Päivitysilmoitus: generic viagra online north dakota

  41. Päivitysilmoitus: viagra natural bula

  42. Päivitysilmoitus: best male enhancement for men cialis or viagra without side effects

  43. Päivitysilmoitus: generic tadalafil

  44. Päivitysilmoitus: what pharmacy can i buy viagra

  45. Päivitysilmoitus: lady viagra

  46. Päivitysilmoitus: viagra online prescription free

  47. Päivitysilmoitus: viagra pill

  48. Päivitysilmoitus: viagra without doctor prescription

  49. Päivitysilmoitus: non subscription ed

  50. Päivitysilmoitus: female viagra

  51. Päivitysilmoitus: herbal viagra

  52. Päivitysilmoitus: viagra ohne rezept

  53. Päivitysilmoitus: cost of viagra per pill

  54. Päivitysilmoitus: viagra tablets

  55. Päivitysilmoitus: online viagra cheap

  56. Päivitysilmoitus: over the counter viagra substitute

  57. Päivitysilmoitus: viagra substitute

  58. Päivitysilmoitus: natural viagra foods

  59. Päivitysilmoitus: viagra pornhub

  60. Päivitysilmoitus: viagra sildenafil

  61. Päivitysilmoitus: viagra for men

  62. Päivitysilmoitus: cialis dosing

Vastaa