Yamahalta kaksi uutta mallia

Uudistettu Yamaha YXZ1000R SS tuo rattivaihteet ja lähtöavustimen

Yamaha YXZ1000R SS on ensimmäinen rattivaihteilla toimiva Side-by-side. Vuonna 2015 Yamaha esitteli YXZ1000R-mallin, joka on varsinkin USA:ssa ollut menestys niin kaupassa kuin jenkkien aavikkokisoissa. Nyt Yamaha esittelee uudistetun mallin, jossa on kilpa-autoista tuttu, ohjauspyörän yhteydessä olevat flip -vaihdevivut. Rattivaihteisto on nyt kokonaan tiekoneohjattu.

Sport Shift -rattivaihteistojärjestelmä

YXZ1000R SS:n Sport Shift -järjestelmä mahdollistaa nopean ja sujuvan vaihteiden vaihtamisen ilman kytkintä. Näin 5-portaisen suorakytkentävaihteiston käyttö on saumatonta. Uuden elektronisen järjestelmän, josta Yamaha kantaa nimeä Chip Controlled Shift, eli YCC-S-järjestelmän avulla 5-portaisen vaihteiston käyttö on helpompaa ja nopeampaa kuin millään muulla manuaalisella menetelmällä. Koska vaihtaminen ei vaadi kytkimen käyttöä, voi YXZ1000R SS:n kuljettaja keskittyä silkkaan ajamiseen. Alun perin YCC-S-järjestelmä kehitettiin Yamahan kilpapyöriin. Ohjauspylväässä sijaitsevista vaihdevivuista vasemmalla vaihdetaan pienempään ja oikealla isompaan vaihteeseen.

LS (Launch System) -lähtöavustin

Seuraava uutuus on elektronisella Launch System -lähtöavustimella varustettu Side-by-Side. Sen avulla seisova lähtöön saada nopeutta, varmuutta ja tasaisuutta. LS-lähtöavustin toimii yhdessä Yamahan YCC-S-järjestelmän kanssa. Systeemi säätää kytkimen toimintaa pitämällä sen auki, kunnes kuljettaja päättää lähteä liikkeelle. Lähtöavustin aktivoituu, kun paikoillaan olevan laitteen kuljettaja vetää molemmista vaihdevivuista yhtä aikaa ja painaa jarrupoljinta. Sekunnin kuluttua syttyvä LS-merkkivalo kertoo, että kuljettaja voi vapauttaa jarrupolkimen ja nostaa moottorin kierrokset vapaasti haluamiinsa lukemiin. Lähtö tapahtuu vapauttamalla molemmat vaihdevivut ja painamalla kaasun pohjaan. Tällöin YCC-S vapauttaa kytkimen automaattisesti. Järjestelmän toinen etu on se, että kuljettaja voi lähdön jälkeen vaihtaa isompiin vaihteisiin löysäämättä kaasua.

Autoihin lähtäavustin tuli ensiksi F1 -kautta. Renault esitteli ensimmäisen version 1965 ja Williams toi sitten kehittyneen version vuonna 1993. Sittenmin F1:ssä avustimet kiellettiin, kun ne tekivät lähdöistä idiootti varmoja. Ns. katuautoissa on lähtöavustin aika vakiovaruste kulkevemmissa peleissä. Mutta nyt ensimmäisen kerran side-by-side mallissa tai yleensäkin mönkijässä. Turvallisuussyistä Yamahan lähtöavustin ei toimi esimerkiksi, jos kuljettajan turvavyö on auki, käsijarru on päällä, tasauspyörästön 100 % lukko on käytössä, moottorin lämpötila ei ole riittävä, tai jos jokin muu varoitusvalo on toiminnassa. Näissä tilanteissa välkkyvä lähtöavustimen valo ilmoittaa, että lähtöavustin ei ole käytettävissä.

Automaattinen pienemmälle vaihteelle vaihto ja moottorijarrutuksen hallinta

YCC-S-järjestelmä on ohjelmoitu vaihtamaan automaattisesti pienemmälle vaihteelle. Näin kuljettajan ei alhaisilla nopeuksilla tarvitse huolehtia vaihteista. Samoin kuljettajan ei tarvitse liikkeelle lähtiessä etsiä pientä vaihdetta, sillä se on kytkeytynyt jo valmiiksi. Ylikierrosten välttämiseksi automaattinen vaihtamistoiminto ei toimi äkillisen kovan jarrutuksen yhteydessä. Laskeuduttaessa jyrkkää rinnettä kaasu kiinni, kytkeytyy ajohallintaa tehostava moottorijarrutuksen automaattinen hallintajärjestelmä. Kun kaasu pidetään suljettuna, eikä käytetä jarruja, säätää järjestelmä kytkimen vastuksen avulla ajonopeuden noin 10 km/h:iin. Järjestelmä kytkeytyy pois kaasun tai jarruihin koskemalla. Tällöin ajoneuvon hallinta on jälleen täysin kuljettajan käsissä.

F-N-R-valitsin

Ajosuunta valitaan keskikonsolin valintavivulla. Voimansiirto kytkeytyy valintavivun Forward-, Neutral-, tai Reverse-asentojen mukaisesti elektronisesti eteen-, vapaa- tai taakse-toiminnolle. Väärinkäytösten ja vaurioiden välttämiseksi valintavivun toiminnoissa on sekunnin viive ennen kuin se kytkee valitun kulkusuunnan. Turvallisuuden vuoksi R-toiminnon (taakse-toiminto) valinta kytkee myös tästä varoittavan summeriäänen päälle.  F-N-R-valitsimen vieressä on vetotavan On-Command 2WD/4WD/4WD 100% -lukko-valintakytkimet ja keskikonsolin oikealla puolella käsijarru.

Parannettu ohjaamo

Hävittäjä-tyyppisessä ohjaamossa on hallintalaitteiden sijoittelua parannettu, Iso kierroslukumittari on entistä helpommin luettavissa, 3-puolainen ratti on säädettävä. Kuppipenkki on säädettävä ja jalkatilassa on vasemman jalantuki sekä oikealla kantapääntuki. Matkustajan puolella on turvakahva, jalkatuet, hansikaslokero, kaksi kuppipidintä ja keskellä säilytyslaatikko. 14-tuuman alumiinivanteissa on vakiovarusteena bedlockit. SE -malleissa on vakiovarusteena FOX Podium X2 Internal Bypass –iskunvaimentimet. Iskunvaimentimissa on omat erilliset säätönsä puristus- ja paluuvaimennuksen nopealle ja hitaalle liikkeelle.img-3 Säätämistyön helpottamiseksi kaikki säädöt ovat vaimentimen yläpäässä. Vaimentimissa on kaksi jousta. Näistä lyhyempi on pehmeä ja pidempi jäykempi. Näillä on joustoon haettu herkkyyttä, jotta vaimentimet toimisivat sekä hitaassa röykkyajossa, että jämäkästi vauhtiajossa. Jousien esijännityksen portaaton säätö toimii vaimentimen yläpään lukkorenkailla. Niiden vieressä on myös muut vaimentimen säädöt.

Yamaha tarjoaa tonnisesta kolme eri mallia 1000R SS, 1000R SS SE ja 1000R SE, Näistä 1000R SE on varustettu perinteisellä viisilovisella sekventiaalivaihteistolla. SS on lyhenne Sport Shiftistä eli silloin on rattivaiheet ja SE:ssä nuo Foxin uutuudet. Yamahan tulevat Suomeen syyskuussa ja samalla selviävät hinnat.

Yamaha YFZ50 – Perheen pienimille

Tonnisen yhteydessä julkistettiin myös vastapainoksi mönkkäri, jolla on hyvä aloittaa nuorena harrastus eli YFZ50. YFZ50 sisältää 49cc SOHC 4-tahtisenimg-7 ilmajäähdytteisen moottorin, jossa polttoaineen syötöstä huolehtii Mikuni-kaasutin. Voimansiirto on toteutettu CVT-variaattorilla ja vaihteita on yksi, eteenpäin. Moottorissa on sähköstartti ja varalle löytyy poljinkäynnistys.

Runko

Runkona on jämäkkä teräsputkirunko. Takaiskunvaimennuksesta huolehtii kierrejousi Mono-vaimennin, jossa on viisiasentoinen esijännityksen säätömahdollisuus. Edessä on kierrejousella varustetut vaimentimet kummassakin pyörässä. Jarrut on suunniteltu perheen pienimpiä kuljettajia ajatellen käsikäyttöiseksi – vasen jarrukahva jarruttaa taka-akselilla olevaa rumpujarrua ja oikealla jarrukahvalla jarrutetaan kummassakin etupyörässä sijaitsevia rumpujarruja.

Turvallisuus

Uudessa YFZ50-mönkijässä on laitteen takapäässä tappokatkaisin, jossa sen katkaisimessa on varusteena paikalle laitettavissa hihna, jolla huoltaja voi tarpeen tullessa sammuttaa mönkijän. Lisäksi tämän uutuusmönkijän CDI-yksikössä on erillinen rajoitin levy, jolla aloittelevan kuljettajan moottorin kierroslukua voi rajoittaa noin puoleen normaalista. Levyn poistamalla moottorin kierrosluku nousee normaalille tasolle. Kolmantena rajoitin vaihtoehtona kaasukahvan liikettä voidaan rajoittaa mekaanisesti rajoitinruuvilla, joka sijaitsee kaasuvivun kotelossa. Suositushinta: 3090 €, ensimmäiset laitteet saapuvat Suomeen syksyllä 2016

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *