Yamahalta 450 -kuutioinen Kodiak

Yamaha aloittaa elokuussa Yamaha Kodiak 450 Efi -mallin myynnin. Pikku-Yamaha on varustettu 450 Grizzylystä tutulla 421cc -koneella, poikkeuksena Kodiakissa  polttoainesyöttö hoidetaan ruiskun kautta. Hevosvoimia tai muitakaan arvoja ei Yamaha perinteisesti ilmoita, mutta Grizzlyssä sama moottori antoi kaasutinversiona 26hv (19kW). Vaihteistona on tuttu Ultramatic CVT. 2/4 -vetoa hallitaan tutulla On Command -kytkimellä, mutta etupään lukko puuttuu. Sensijaan edestä löytyy vakiona Warn Vantage 2000lbs -vinssi. Edessä on päällekkäiset tukivarret ja takana on myös erillisripustus. Eteen on joustovaroja luvattu 171mm ja taakse 189mm. Iskunvaimennuksesta huolehditaan KYBin iskarein. Maavaraa luvataan reilut 24cm vakiorenkain (edessä AT 25″x8″x12″ ja takana AT 25″x10″x12″). Kääntöympyräksi on muuten luvattu tasan 3 metriä. Pituutta 450 Kodiakissa on 2 metriä, leveyttä 1,16 metriä. Painoa löytyy 289kg. Vetokykyä luvataan komiat 600kg ja taakka saa myös olla, edessä 40kg ja takana 80kg. Perusmalli Kodiak 450 Efi ei sisällä ohjaustehostinta. Ainakaan vielä ei Suomen ohjelmassa ole Kodiak 450 EPS eli tehostinmallia. Veikkaisin, että nuin kevyessä laitteessa sen tarve voi olla vähäinen. Käyttötarkoitusta ohjaillaan myös etulukon puuttumisella. Yamaha Kodiak 450 Efi saapuu Suomeen elokuussa, hinnoittelua ei vielä ole julkistettu, mutta jenkeissä 450efi on reilut pari tuhatta taalaa halvempi kuin isompi 700 Kodiak. Eli jos ison Kodiakin listahinta on siinä kympin paikkeilla voisi arvuutella siitä lähtevän 2.000e pois. Samoin mitä versioita tuodaan ei ole tiedossa (maasto-, tieliikenne-, traktori- tai tieliikennetraktori -mallit). Ulkomaan lehdissä on pikku-Yamahasta ehditty ottamaan jo tyypit ja näyttäisi olevan erittäin positiivinen sävy mitä liittyy ajamiseen ja hallintaan. Suomeen tuotavat Yamahat tulevat USA:sta, Newnan nimistä pikkukaupungista, Georgiasta.