Dacia Duster uudistuu

Dacia Duster on ollut emoyhtiö Renaultille kultakaivos. Duster esiteltiin vuonna 2010 ja tähän päivään mennessä on Romaniassa valmistettu reilut 2,2 milj. Dusteria. Eikä myynti esitä hiipumisen merkkejä, tänä vuonnakin tehdään koronan sulun jälkeinen uusi myyntiennätys vaikka uusi malli on ihan kulman takana. Euroopan lisäksi Dusteria myydään Turkissa, Meksikossa, Kolumbiassa ja Brasiliassa. Venäjä oli merkittävä myyntialue Dusterille ja Renaultille yleensäkin, omistihan Renault Ladan tehtaat ja Renaultin omien mallien tekemiseen oli omat tehtaansa. Kaikki päättyi Venäjän hyökkäykseen Ukrainaan. Venäjä riskin toteutuminen meinasi kaataa koko Renaultin. Renault kirjasi Venäjältä 2,2 miljardin euron tappiot kirjanpitoon. Mutta, kuten aina ennenkin vaikeuksien koittaessa pääomistaja eli Ranskan valtio tuli apuun ja kuittasi velat pois. Ehdot olivat vain kovat mm. Renault ei saa vähentää yhtään työpaikkaa Ranskassa.

Kolmas sukupolvi starttaa

Emoyhtiö ei ole pitänyt kiirettä Dusterin uudistamisessa. Kesällä 2024 kauppoihin tuleva uusi Dusterin edustaa kolmatta sukupolvea. Uuden mallin tunnistaa Dusteriksi jo sivuprofiilista. Keula on saanut ilmeen ja sitä korostaa Dacian -logo sekä nykyajan tyyliin viirumaiset ajovalot. Takaoven kahvat on piilotettu C-pilariin ja katto laskee voimakkaammin alas. Takana huomion vievät C-tyyliset takavalot. Mukaan on lisätty machomaisuutta muovisilla lokasuojan levikkeillä, etuoven paneelilla, takapuskurilla. Mitat ovat oikeastaan pysyneet aika samoissa ja painoakin on näinä aikoina todella vähän eli reilut 1300kg. Alustassa löytyy maastoajo suojat edestä ja takaa.

Moottorit hybrid aikaan

Suurin muutos on moottorit. Diesel -moottori on mennyttä, emoyhtiön politiikan mukaisesti. Tilalle tarjotaan kolmea vaihtoehtoa.

Ensimmäinen on perinteinen TCe 130, 3 -sylinterinen 1,2 litrainen turboahdettu bensakone (128hv). Moottorin laturi ja startti on korvattu 48V sähkömoottorilla ja pienellä generaattorilla. Dacian mukaan säästö vanhaan on 10% kulutuksessa. Moottorin jatkeena on 6-vaihteinen manuaali. Ja mallia on saatavissa joko 2×4 tai 4×4 -vetoisena.

Toinen vaihtoehto on jo Dacia Joggerista tuttu Hybrid 140. Sähkömoottorin avustama 1,6 -litrainen moottori, joka tuottaa 138hv. Dacian mukaan n. 80% kaupunkiajosta (hyvissä olosuhteissa) pitäisi selvitä sähköisesti 1,2 kWh akuston voimin. Vaihteiston ainoa vaihtoehto on nelilovinen automaatti.

Se kolmas vaihtoehto, mikä ei tule meille on LPG -versio eli nestekaasu -versio, joka perustuu TCe 100 -moottoriin. Nestekaasu -versiolle on kuitenkin kysyntää Euroopassa ja valmis jakeluverkosto on olemassa. Ja onhan nestekaasu halpa ja emissioystävällinen polttoaine.

Nelivetoisiin on tullut uutena 4×4 ajomoodin valinta Auto, Snow, Mud/Sand, Off Road ja Eco. Maastoajoon on lisäksi alamäki avustin. Ja maavaraa löytyy nyt aiempaa hieman enemmän eli 217mm vakiorengaskoolla 215/65R16 eli 27″.

Päivitystä sisällä

Kuskin edessä ovat näkymät myös muuttuneet. Ohjauspyörän takana on 3,5″ näyttö ja keskellä sijaitseva kosketusnäyttö on nyt 10,5″, joka sisältää Android Auto/Apple CarPlay yhteydet ja nykyajan navigaattorin. Uutta on myös softapäivityksien saaminen OTA -päivityksenä ja puhelimeen ladattava huoltovihko. Cruise on myös vakiona myös hinnat alkaen mallissa. Uutta on myös viisi YouClip -pidikettä, jotka taipuvat kahvikupin, juomatölkin, tabletin, puhelimen jne.. pidikkeeksi. Eräänlainen Swiss tool. Kuljettajia avustavia järjestelmiä riittää ja My Safety -toiminolla niistä voi kuljettaja koostaa ne, mitä hän haluaa käyttää. Kameroita ei Dusterissa ole, takanakin on perinteinen äänisensori. Takamatkustajat iloitsevat kasvaneesta jalkatilasta ja tavaraakin mahtuu pikkasen enemmän kyytiin kuin aikaisemmin. Varustetasoja on neljä Essential, Expression, Journey ja Extreme.

Tulevat hinnat?

Uuden mallin hinnat alkavat Euroopassa karvan alle 30.000euron. Suomen hintoja ei ole vielä tiedossa. Mutta, toivottavasti korotukset pysyvät maltillisena myös meillä.

Duster on ollut muiden ominaisuuksien lisäksi ehkä SUV -luokan maastokelpoisin edustaja. Dusterin puute on ollut aina varsinaisen jakolaatikon puuttuminen, ongelmaa on koitettu “hoitaa” erikoisen lyhyellä 1-vaihteella manuaalissa. Omien ajokokemuksien perusteella se toimi varsin hyvin diesel-mallissa kevyessä maastoajossa. Lähinnä dieselin paremman alakierrosväännön takia. Nyt dieseliä ei enää ole, joten on mielenkiintoista nähdä koeajon suhteen miten hybridien kanssa käy.

Ainakin näiden tietojen perusteella Duster seuraa hyvin edeltäjiään ja tarjoaa hyvän, kohtuuhintaisen (riippuen meidän autoverosta) vaihtoehdon ajamiseen.

Tesla Cybertruck

Tesla julkisti pari päivää sitten jo vuonna 2019 esitellyn Cybertruck pickup -mallinsa. Malli sisältää muutamia asioita, jotka ovat uutta. Mutta, ensimmäisenä tulee mieleen… sopiiko se työlaitteeksi vai pelkästään näyttämisen haluun?

Materiaalin ehdoilla

Muodoiltaan Cybertruck poikkeaa kaikista muista. Osa syy muotoiluun on koripaneelien tekeminen ruostumattomasta teräksen ja nikkelin seoksesta. Seos on niin kovaa ettei se taivu pyöreisiin muotoihin ja myös materiaalin hintalappu on kova, Teslan käyttämä materiaali maksaa 2-3 kertaa enemmän kuin tavallinen teräs. Cybertruckin korimateriaali muuten tulee Suomen Torniosta, Outokummun terästehtaalta. Teslan koripaneelit ovat myös luodinkestävät (esim. H&K MP5 -konepistoolin tulitus lähietäisyydeltä ei läpäissyt paneelia), kaiken huipuksi ikkunat ovat panssarilasia, joka kestää kivien iskut eikä naarmuunnu. Paneelien materiaalin johdosta niitä ei voi maalata ainoastaan teipata. Vajaalla 6.500e Tesla teippaa auton tehtaalla joko mustaksi tai valkoiseksi. Mikäli alkuperäinen ruostumaton teräs ei kelpaa (tulee ihan mieleen eräs DMC DeLorean).

Kokoa ja painoa riittää

Cybertruck on pitkä melkein 5,8m ja leveä 2,41m, peilit ajoasennossa. Peilit taitettuna tulee leveyttä silti hulppeat 2,20m. Kiilamainen kori on 1,8m korkea ja painoa löytyy 3.104kg. Voisi puhua tonnikeijusta. Lavalla on pituutta 1,67m ja leveyttä 1,22m. Kantavuutta löytyy 1.100kg. Lavan pohja on tasainen ja päälle löytyy sähköllä toimiva kate. Tosin kate sulkeutuessaan peittää myös takaikkunan, joten sen jälkeen ollaan peilien ja kameroiden varassa. Lavan käytännöllisyys romahtaa, jos haluaa varapyörän autoonsa. Hieman ihmetyttää, että täysikokoinen varapyörä (285/65R20) renkaanvaihto välinein maksaa lisää 1.243e ja varapyörän paikka on lavalla lappeellaan. Samoin kaikki tavaran kiinnityslenkit ovat kiinnitykseltään erikoisia ja tietysti lisävarusteita.

Edestä löytyy tavaratilaa kahdelle isolle kassille. Tavaratilaa järjestyy myös toiselta penkkiriviltä, jossa istuinosa nousee pystyyn. Kun lattia on tasainen – on tila hyvinkin käyttökelpoinen. Tilan käyttöä avittaa reilusti eli 92° astetta kääntyvät takaovet. Takapenkkien alle saa myös säilytyslokerot (249e) ja eteen keskikonsolin (40e). Lavalla on myös luukku, mistä pääsee käsiksi pienempään säilytystilaan. Vetokoukkuun saa kytkeä meillä hyväksytyn maksimin eli 3.500kg.

Tekniikkaa riittää

Jousitus hoidetaan ilmajousin ja adaptiivisin vaimentimin. Vakiorengaskokona on 285/65R20 eli reipas 34″. Maavaraa löytyy jousituksen yläasennossa juhlavat 44,3cm. Kahluusyvyyttä ei ole ilmoitettu. Cybertruck painaa 3.000kg molemmin puolin riippuen vähän valitusta akkukapasiteetista ja moottorien määrästä. Kääntyvyyttä parantaa nelipyöräohjaus, jossa takapyörät kääntyvät maksimissaan 10°. Ohjaus on toteutettu ilman mekaanista yhteyttä ns. steer by wire -systeemillä. Ratin (joka on tasattu ylä- ja alaosasta) sensorit välittävät dataa tietokoneelle, joka sitten päättelee rattidatan ja nopeuden yms. periaatteella mihin suuntaan ollaan menossa ja ohjaa sähkömoottoria. Sähkömoottori puolestaan siirtää perinteistä raidetankoa haluttuun suuntaan. Ratti kiertyy vain 170astetta. Ohjausvaste vaihtelee nopeuden mukaan. “Steer-by-wire” ei ole uusi keksintö, ensimmäisenä sen toi markkinoille Nissanin luxus -brändi Infiniti, mutta Infinitissä ei systeemiä saatu ikinä oikein toimimaan, luotettavasti. Toyota ilmoitti pari viikkoa sitten tuovansa “Steer-by-wire” ohjauksen ensi vuonna Lexukseen ja seuraavana vuonna myös Toyotaan.

Minimalismia

Sisustus on Teslamaisen minimalistinen ja kaikki on kuin viivottimella vedetty. Ainoat kaarevat “pinnat” löytyvät ratista. Edessä näkymää hallitsee jättikokoinen etutuulilasi, jota pidetään puhtaana yhdellä pyyhkimellä. Näkyvyys eteen päättyy jättimäisen tuulilasin alareunaan, nokka on jossain siellä edessä. Kamerat ovat todella tarpeen, jos etunäkyvyys on outo, niin takanäkyvyys on vielä enemmän kameroiden varassa. Myös “vaihteenvalitsin” on sijoitettu tuulilasin yläosaan ja sitä hoidetaan hipaisunäppäimillä. Rattipylväässä ei ole edes vilkkuviikseä vaan vilkut hoidetaan ratin painikkeilla, samoin pyyhkimet jne…Muutoin kaikkea hoidetaan Infinityn 18,5″ kosketusnäytöltä, josta käytännössä säädetään kaikki. Takapenkkiläisillä on myös oma 8,5″ kosketusnäyttö. Koko katto on puolestaan sävylasia ja aurinkosuojan saa lisävarusteena 114e hintaan. Musiikista vastaa B&O Cybertruckiin kehittämä laitteisto, joka sisältää 15 kaiutinta ja kaksi 8″ subbaria. Vahvistimen tehoista ei vielä puhuttu mitään.

Vaihtoehdot

Cybertruckista tulee kolme eri voimansiirto versiota. Hinnat alkaen malliksi tulee yhdellä sähkömoottorilla varustettu takavetoinen malli. Malli tulee USA:ssa myyntiin vuonna 2025. Takavetoisesta ei paljon tietoja kerrottu, muutakuin toimintamatka 400km. Seuraavassa mallissa on sähkömoottorit edessä ja takana (610hv/10,081Nm) ja toimintamatkaa 550km. 0-100km/h pitäisi taittua neljän sekunnin pintaan. Huipulla on kolmella sähkömoottorilla oleva malli 845hv/13,960Nm. 0-100km/h pitäisi taittua alle 3 sekunnin. Toimintamatkaa luvataan 510km. Varsinaisen akuston koko on 123 kWh/800 V. Toimintamatkan lisäämiseksi saa lavalle sijoitettavan 50 kWh lisäakuston (15,908e) voimin saa toimintamatkaa lisää 190-210km. Lisäakusto haittaa vain lavan käytettävyyttä ja vie kantavuudesta pois reilut 250 kg. Puhumattakaan hinnoittelusta, jonka ei ole tältä planeetalta. Tesla on tunnetusti hyvin optimistinen ilmoittaessaan toimintamatkoja, tämä tuli ilmi viimeksi USA:n Consumer Reportsin testissä, joten lmoitettuihin arvoihin kannattaa suhtautua varauksella. Lataaminen teholaturilla sujuu parhaimmillaan 350 kW teholla, mikäli latausasema vain jaksaa tuottaa sen. Silti saa odottaa sen 45min. ennen kuin saa akut 80% täyteen. Kotiaseman 11kW laturissa vie reilut 21 tuntia saada akkukennosto täyteen. Tesla on ilmoittanut keskikulutuksen olevan hulppeat 26.7kWh/100km. Kun siihen lisää talviolosuhteet ja/tai kuljettavan tavaran painoon päälle, puhutaan varmasti kokonaan toisista lukemista. Nykytyyliin Cybertruckin kontista löytyy työvälineille 240V/40A pistoke. Cybertruck tukee kaksisuuntaista latausta max. 11,5kw teholla.

Kevyt kuorma-auto EU:ssa

Ne hinnat, jotka ovat herättäneet paljon kritiikkiä. Halvin malli eli yhdellä sähkömoottorilla varustettu takavetoinen malli maksaisi 60.639e, 2-moottorisen AWD hinnat lähtivisivät 79.414e ja kolme moottorisen nelivetoisen hinnat lähtevät 99.414e. Taalan kurssi on tällä hetkellä melkein 1:1 euron kanssa. Amerikan tyyliin hinnat eivät sisällä USA:ssa osavaltiokohtaisia veroja (alv + osavaltio kohtaiset verot). Varmaan ne, jotka tekivät ennakkotilauksen 40.000 dollarin ilmoitetun hinnan perusteella saavat hikan. Toisaalta Ford -dealerilta saa bensakäyttöisen Ford F-150 heti ajoon 36.000 dollarilla.

Onko Cybertruck koskaan tulossa Euroopan markkinoille? Tuskinpa. Auton kokonaismassa menee yli 3.500kg, joten se vaatisi C1/C1E -kortin meillä. Ja Cybertruck rekisteröitäisiin kevyeksi kuorma-autoksi. Ainakin meillä tulisi vielä 90km/h rajoitin kiusaksi. Samaan tyssäsi Fordin tarkoitus tuoda F-150 Lightning -mallia Euroopan markkinoille. Fordin kokonaismaissa on nimittäin reilut 3.700kg. Yksi F-150 Lightning kävi esittäytymässä myös Suomessa, pikaisesti. Cybertruck on myös leveä 2,4m peilien kanssa. Voi olla ehkä liikaa monilla teillä ja/tai kaduilla. Harmaatuonti on asia erikseen.

Tesla ei ole tehnyt maastoautoja ja se näkyy muutamassa some -videossa, jossa Cybertruckilla yritetään ajaa samoja reittejä kuin Ford F-150 Lightningilla. Videoista käy ilmi taka-akselilla olevan voimanjaon hidas toiminta ja samalla sähköisen etulukon epävarma toiminta. Nuo lienevät korjattavissa ohjelmoinnilla ja onhan 100% sähköinen etulukko Teslan ensimmäinen ja se on tehty ns. in-house. Vakavampi vika, jota on enää vaikea korjata on alusta. Alusta näyttää muistuttavan lähinnä ratakiskoa ja joustovarat ovat todella pienet. Ja juhlava paino tarkoittaa, että kovalla maalla on syytä pysyä ainakin ilman vinssiä. Ja vinssistä ei kukaan puhunut mitään.

Cybertruckista toivottiin Teslan tämän vuoden tuloksen pelastajaa, mutta sen valmistus on hidasta ja hinta on kokonaan toinen kuin odotettiin, niin siihen siitä ei ole. Teslan muut bisnekset ovat siinä vaiheessa, että ne pikemminkin vievät rahaa kuin tuovat. Ehkä pelastaja tulee suunnittelusta halvasta Teslasta, jonka pitäisi tulla ensi vuonna. Ehkä se on sijoittajien toiveunta.