Uusi Hyundai Tucson – loikka ylöspäin

Korealainen Huyndai on sisarmallinsa kanssa saavuttanut vakaan jalansijan Euroopassa. Hyundai tunnettiin yleensä Kian konservatiivi versiona. IX -sarja oli ensimmäinen vakava yritys uudistaa Hyundaita ja nyt uutta IX35 -seuraajaa luotaessa oli tarkoitus astua vakavasti otettava askel eurooppalaiseen Premium -makuun.

Uusi Tucson esiteltiin Suomessa tänään ja autolla oli mahdollisuus tehdä ns. ensituntumat. Koeajoautoksi valikoitui Hyundai Tucson 4WD 1.6T-GDI 7DCT Style varustein. Eli kytkettävällä nelivedolla varustettu 1,6 -litrainen turboahdettu ruiskukone, kaksoiskytkin -vaihteistolla. Lisävarusteina olivat metalliväri, Safety Pack ja sähkötoiminen takaluukku.

Hyundai ulkomuotoilu on tehty saksalaisen Peter Schreyerin johdolla. Schreyerhän tunnetaan ehkä parhaiten Audi TT:n muotoilijana ja Audi-VW uran jälkeen hän siirtyi Kia/Hyundai -leipiin. Muotoilussa kiinnittää huomion uusi Huyndain tunnusmerkki eli 6 -kulmainen maski. Tiettyjä Schreyrmäisiä muotopokkauksia on autossa, mutta varsinkin takaa auto on hyvin tavanomainen. Sisustus puolestaan tehtiin Kalifornian muotoilutoimiston toimesta ja voi sanoa, että siinä on onnistuttu. Kojetaulu on tyylikäs, rauhallinen ja jätetty mahdollisimman eteen. Tämä taas antaa tilantuntua etumatkustajille. Materiaalien taso on noussut, ainoastaan kojetaulun päällys on kovaa muovia, mutta onneksi se ei häiritse. Kaikki katkaisimet ovat tukevan tuntuisia, viimeisteltyjä eikä niiden käyttöä tarvitse opiskella. Kaikesta näkyy laatu. Keskellä on iso monitoiminäyttö, jonka käyttö käy hipaisemalla ja on lisäksi helppokäyttöinen. Hifi -jippona monitoiminäytön saa jaettua kahteen osaan. Eli karttapohjan (Tom Tom Live) lisäksi toisella puolen voi hakea vaikkapa lähintä korealaista ruokapaikkaa näin karrikoidusti. Etupenkit ovat erinomaiset ja antavat kunnon tuen ja polvelle löytyy etuovesta pehmuste…Takana on myös reilusti tilaa ja penkit ovat taitettavissa 60/40 suhteessa. Lisäksi takana voi säätää selkänojaa. Parhaimmassa varustetasossa saa penkkeihin tuuletuksen ja samalla saa käsinelokeroon jäähdytyslokeron. Tavaratila on selkeä ja kerrankin myös hattuhyllylle on oma paikkansa. Sähkökäyttöinen tavaratilan luukun avaus on sitten hifiä. Jokainen voi testata sen itse, mutta itselle ei olisi tullut ihan heti mieleen. Perävaunua vetävä valitsee helposti 2.0 -litraisen dieselin käsivaihteistolla, jolloin maksimi perävaunu massa on 2.200kg.

Maantiellä Hyundai vaikuttaa hyvältä. Moottorissa riittää puhtia kyydittää reilusti yli sallittujen nopeuksien. 7 -lovinen DCT toimii huomaamattomasti, mutta toisinaan kick-downin miettimiseen menee aikaa. DCT:llä on varmaan haettu kulutussäästöä2016-hyundai-tucson-int-26-8-inch-touchscreen-navigation perinteiseen automaattiin verrattuna, mutta mutta…ei se vieläkään oikeata automaattia voita. Ja onhan kaksoiskytkinlaatikoilla VW Groupin johdosta todella huono maine ja ainakin USA:n puolelta kantautuneiden huhujen perusteella ainakin Ford lopettaa Meksikon tehtaansa, missä kasattiin Powershift -nimellä kulkevia Getragin DSG -vaihteistoja Fordeihin. Hyundain vaihteisto on korealaisten omaa suunnittelua, joten aika näyttää sen kestävyyden. Ja Hyundai haluaa käyttää laatikosta lyhennettä DCT (Dual-Clutch-Tranmission). Silti paremmin Tusconiin sopisi vaikka ZF:n sivistynyt 9 -lovinen oikea automaatti. Tusconin jousitus on hyvin perinteinen. Edessä McPherson ja takana Hyundain Multilink -nimeä kantava monivarsituenta. Kun perinteisen toteuttaa hyvin se toimii, siitä Tuscon on malli2016-hyundai-tucson-int-31-panoramic-sunroof esimerkki. Jousitus toimii todella hienosti ja huomaamattomasti. Sähköisesti tehostettu ohjaus on normiajossa jämäkkä, mutta hirvittävää palautetta pyörien asennosta se ei anna. Kaarreajoa Tuscon kestää reilullakin vauhdilla ja ilman kallisteluja. Kaiken kaikkiaan lyhyt maantieajo ei tuonut mitään isoja muttia. Äänieristys on hyvä. Ei sallituissa nopeuksissakaan ei kuulunut tuulensuhinoita. Safety Pack toi mukanaan kaikenmoista elektroniikka ihmettä, kuolleen kulman tunnistimen, risteävän liikenteen varoitukset, automaattisen hätäjarrutuksen ja kaistanvahdin. Kaikki toimivat hyvin. Hyundailla muuten pystyy periaatteessa ajamaan ilman jalkoja ja käsiä. Laittaa maantiellä cruisen ja kaistanvahdin päälle. Ja niin sitä mennään…tosin muutaman minuutin päästä tulee mittariston TFT -näyttöön kohtelias huomautus, mitä varten ohjauspyörä on autossa olemassa..EuroNCAP testiä ei ole vielä tehty, mutta tehtaan odotus viidestä tähdestä saa pontta monenmoisista tyynyistä, jalankulkijaa suojaavasta pop-up konepellistä jne….eli turvallisuuteen on satsattu viimeisen tietämyksen mukaan kaikki.

Maastoon ei ollut mahdollista aikataulun puitteissa mennä. Varsinkin kun tiedetään mihin nämä lyhyet kokeilut johtavat… Hyundaissa on Magnan valmistama Dynomax 4WD – järjestelmä, joka on tuttu Kiasta. Magnan systeemissä sähkömoottori ohjaa öljypumppua,

Poikkileikkaus Magnan Dynomaxista.

Poikkileikkaus Magnan Dynomaxista.

joka luo öljylle paineen, joka kiristää tai löysää kytkinpakkaa. Pidemmässä rasituksessa ratkaisee öljymäärä kauanko järjestelmä toimii, koska erillistä jäähdytystä ei ole. Normiajoon ja mihin Tuscon yleensä viedään systeemi varmaan toimii. Tusconin maavara on vajaa 180mm, mikä ei ole paljon verrattuna esim. Dacia Dusteriin. DSG:n toiminta maastossa on sitten toinen kysymys, joka pitää ihan mielenkiinnosta katsoa. Tusconissa on alamäkihidastin, joka pitää nopeuden alle 8km/h.

Jos on miettimässä SUV -maasturin ostoa joko Premium -hintaluokasta tai Quashain -hintaluokasta kannattaa ehdottomasti käydä tutustumassa Tusconiin. Sen verran iso harppaus se on ylöspäin verrattuna IX35 -malliin. Laatuvaikutelma korostuu uudessa Hyundaissa ja kestävyydessä korealaiset ovat ihan japanilaisten tasolla ellei ylikin…Ja niin kuin jenkit sanovat Hyundaissa saa paljon autoa rahalla. Hyundai hinnat alkavat 26.990 eurosta päättyen huippumallin 54.990 euron hintaan. Suomeen tuottavat Hyundait tehdään Tsekeissä.

Sekin asia selvisi, että Hyundai lähtee Dakar 2016 ralliin tehdasteamillä ja ajokkina on uusi Santa Fe. Muuta tietoa ei autosta ole paljon tullut kuin, että koneena on 300 ja plus heppainen V6. Dakar 2016 saa varmasti Suomessakin huomiota, koska Mikko Hirvonen on kirjoittanut alle sopimuksen Dakarin ajamisesta Minillä. 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *