Uusi 2018 Jeep Wrangler

Jeep julkisti odotetusti uuden Wranglerin Los Angelesin -autonäyttelyssä. Esillä olivat 2-ovinen ja 4 -ovinen Unlimited -versiot. Näistä olivat esillä myös Rubicon -versiot. Ensivuoden puolella joukkoon liittyy pickup -versio ja 2020 vuodelle lupailtiin hybrid -versiota.

Ulkonäöllisesti erot huomaa puskureista, yläosasta taitetusta maskista. Etutuulilasia on myös taivutettu sisäänpäin. Ajovalot ovat LEDit. Takana on muuttuneet varapyörän paikka (alempana), takavalot, alempi luukku on saanut lisää kokoa ja rekisterikilpi on siirtynyt puskuriin. Korista alumiinia ovat konepelti, ovien paneelit ja lokasuojien levikkeet. Takaluukku on magnesium/alumiini -koostumus. Painoa on pudotettu 90kg uusilla materiaaleilla. Wranglerin perusrakenne on tuttu. Tikapuurunko, jäykät akselit ja kierrejouset. Jeepin moottoreina on kaksi bensiinikonetta. Vanha tuttu V6 Pentastar tai sitten turboahdettu 2,2 -litrainen 4-sylinterinen Tigershark. Dieselinä löytyy Grand Cherokeesta tuttu 3.0 -litrainen, joka on nähtävästi vain USA:n markkinoille. Eurooppa -mallit tulevat Fiatin 2,2 -litraisella dieselillä. Jatkona on 8-vaihteinen automaatti (manuaalia ei saa) ja tietysti alennusvaihteisto (4×4 nopea ja 4×4 hidas). Wranglerissa on myös ensimmäistä kertaa 4×4 Auto-moodi, jolloin traction control tarkkailee pyörien sutimista. Vakiomallille on ilmoitettu 76cm kahluusyvyys, maavaraksi 27,6cm, etukulmaksi 44astetta ja takana jättökulmaksi 37 astetta. Jeepin sisustus on mennyt kokonaan uusiksi. Mukaan on tullut inforuudut, airplayt yms…Ensimmäistä kertaa Wrangler on varustettu takakameralla ja start/stop -automatiikalla. Jeepin saa joko kovalla katolla tai pehmeällä katolla. Pehmytkattoisen saa nyt myös ensimmäistä kertaa sähkötoimisena. Etuovet ovat myös irrotettavaa mallia.

Rubicon -malli tulee vakiona 33” -renkailla. Lisävarustelistalta voi valita tehdastekoisen 2” korotuksen ja 35 -renkaat. Wranglerin yhteydessä ensiasennusrenkaina ovat BFGoodrichin All-Terrain TA KO2:set. Akseleina ovat Dana 44, jotka on varustettu sähkötoimisella lukoilla. Kallistuksenvakaajat ovat irti kytkettävissä sähköisesti. Rubiconin voi tilata teräspuskureilla, jolloin nousu- ja jättökulmat paranevat huomattavasti. Jos lisävarustelistalta ruksii vinssin, niin se on Warn. Uusi Wrangler on tulossa Euroopan ja Suomen myyntiin kesällä 2018. Ja Wranglerit valmistetaan kaikki Toledossa, Ohiossa. Niin ne ovat aina tehty. Ei kahta sanaa, etteikö lyhyt Rubicon malli 35 -renkailla, teräspuskureilla, soft toppina olisi aika mellevä. Jos Suomessakin sattuisi olemaan aurinkoisia kesäpäiviä?