Pickup -mallien, mönkijöiden ja yli 3500kg painavien pickup/SUV -mallien ensirekisteröinnit Q3/2017

Pickup -mallien myynti on +19% kasvussa Euroopassa ja Suomessakin myynti on +13% kasvussa. Tänä vuonna Euroopassa myydään arvion mukaan n. 170.000 uutta pickup -mallia. Ja ensi vuodeksi myynnin arvioidaan nousevan reilusti yli 200.000 rajan.

Euroopan markkinat ovat kuitenkin pienet verrattuna jenkkeihin. USA:n ylivoimaisen markkinajohtajan eli Fordin F-sarjan myynti noussee tänä vuonna lähelle miljoonaa kappaletta. Pickup -mallien kokonaismarkkinat ovat jenkeissä reilut 2,5 miljoonaa autoa tänä vuonna. Kun tähän lasketaan kasvavat Etelä-Amerikan, Aasian, Australian ja Kiinan markkinat voi pickupeille ennustaa valoisaa tulevaisuutta.

Euroopassa pickupien maa on Englanti, joka viides pickup myytiin Englantiin. Englannin jälkeen tulevat Saksa, Ranska, Ruotsi ja Italia. Vuoden 2017 ensimmäisen puoliskon Euroopan ykkönen oli Ford Ranger (20.123kpl, +15%). Fordin myyntiä selittää Englanti. Kun Land Rover lopetti Defenderin mukana pickupin tekemisen jäivät britit tyhjän päälle. Aukon paikkasi Ford Ranger, joka on erittäin suosittu Englannissa. Kakkosena tulee Toyota Hilux (15.779kpl, +57%). Uudistunut Hilux ohittanee myynnissä Ford Rangerin ennen vuoden loppua. Kolmatta sijaa pitää Nissan Navara ja neljäntenä oleva Mitsubishi yltää ensimmäisellä puoliskolla myös 10.000 myydyn joukkoon. Näiden jälkeen tulevat VW Amarok, Isuzu D-Max, Fiat Fullback ja Ssangyong Actyon Sports. Näistä ainoastaan Isuzun ja Ssangyongin myynti on laskussa. Fiatin myynti pohjaa Välimeren maihin, missä Fiat on vahva. Ssangyongin myynti on kuriositeetti, 283 myytyä Action Sportsia vuoden ensimmäisellä neljänneksellä. Euroopan pakkaa tulevat sekoittamaan Mercedeksen X-sarja, Renaultin Alaska ja Peugeot/Citroenin tuleva malli. Land Rover julkistaneen omansa keväällä 2018.

Suomessa Toyota Hilux jatkaa vakuuttavasti kärjessä ja myynee reilut 600 uutta Hiluxia vuoden loppuun mennessä. Kakkos- ja kolmossijoista käyvät Ford Ranger ja VW Amarok omaa vääntöänsä. Muista sijoista käyvät Isuzu, Nissan ja Mitsubishi omaa kisaansa. Navaran ja Isuzun laskeva myynti kannattaa huomioida. Fiat Fullbackin asema Suomen markkinoilla näyttää jäävän lähinnä seinäkoristeeksi. Voidaan sanoa, että sitä myydään, jos joku hoksaa kysyä. Fiathan julkisti Professional -version Fullbackista Euroopassa myyntiä piristääkseen, mutta Professional -mallin tulemisesta Suomeen ei ole tietoa. Mercedeksen X-sarja, kunhan myynti alkaa, syö varmasti ainakin VW Amarokin ostajaehdokkaita ja varmasti X-sarja tiukentaa kilpailua kärjessä. X-sarja tuo varmasti myös omalta osaltaan uusia omistajia pickupien kasvavaan joukkoon.

  Malli Q/2017 Q3/2016 Muutos
1. Toyota Hilux 135 119 +  13,4%
2. Volkswagen Amarok   79   30 +163,3%
3. Ford Ranger   61   48 + 27,0%
4. Nissan Navara   40   71 –  43,6%
5. Isuzu D-Max   31   17 + 82,3%
6. Mitsubishi L200   21   38 –  44,7%
7. Fiat Fullback     0     1 -100,0%
  Yhteensä 367 324 + 13,3%

Yleisön pyynnöstä mukaan otettiin myös N2G -ajoneuvoluokka eli kevyet kuorma-autot. Luokkaahan ovat tunnetusti hallinneet jenkki pickupit ja USA:n isot SUVit. Nyt on mukaan tullut myös Euroopan -malleista tehtyjä kevyitä kuorma-autoja mm. Ford Ranger ja Toyota Hilux. Luokkaa hallitsee TruckMasters Hiluxilla, mutta silti luokan myynti on kokonaisuutena yllättävän pientä. Olisi odottanut varsinkin USA:n mallien osalta suurempaa kysyntää. Vai olisiko niin, että isokokoinen jenkki jää liikenteessä helpommin mieleen? Nyt valtameren takaisista malleista suurin kysyntä on Nissan Titanilla. TruckMasters luottaa ainakin Hiluxiinsa, sillä tavoite on saada vuoden aikana 300 uutta TrucksMasters Hiluxia kaupan. Muutama erikoisempikin pickup mahtui joukkoon eli Ford F-150 Shelby ja RAMin Longhorn. 

  Malli Q3/2017 Q1+Q2/2017 Yhteensä
1. TruckMasters Hilux 31   5 36
2. Ford Ranger   4   2   6
3. Nissan Titan   1   7   8
4. Ford F-150   1   4   5
5. TruckMasters Escalade   1   0   1
6. Chevrolet Silverado   1   0   1
7. RAM 1500   1   0   1
8. Cadillac Escalade   0   1   1
9. RAM 2500   0   1   1
10. Chevrolet Colorado   0   1   1
11. RAM 3500   0   1   1
  Yhteensä: 40 22 62

Mönkijätilasto kattaa traktorit ja liikennetraktoriksi luokitellut mönkijät. Vuoden kolmas neljännes toi myyntitilastoon uusia tuulia, osa odottamattomia. Can-Am nousi Suomen myydyimmäksi mönkijäksi niukasti ohi Polariksen. Eroa ei tosin ole paljon, mutta ykkössija on aina ykkössija. Mitähän Can-Amin myynti olisi, jos Can-Amilla olisi myös nuita kilvellisiä 60km/h kulkevia malleja, muitakin kuin Traxter? Niitä varmaan odotetaan jälleenmyyjillä kuin kuuta nousevaa. Kahden suuren takana nousi CFMoto kolmanneksi. Käytännössä reilussa kahdessa vuodessa on polkaistu tyhjästä jälleenmyyjä verkosto, jonka kattavuudessa miinukset tulevat puuttuvista jälleenmyyjistä Pohjois-Pohjanmaalta, Kainuusta ja Lapista. Eli maantieteellisesti puoli Suomea, silti CFMoton kasvu on kovaa luokkaa. Jatkossa CFMoto taistellee kolmannesta sijasta yhdessä TGB:n kanssa. TGB:n takana Linhai on noussut kuin vähän varkain 2017/Q3 viidenneksi eniten myydyksi merkiksi. CFMoton, TGB:n ja Linhain erot myydyissä ovat myös pieniä. Linhain perässä tulevat Trapper ja Red Machine. Hondaa eli Suomessa Red Machine nimellä myytävää mönkijää varmasti painaa kapea traktorimönkijä valikoima (yksi malli) ja tieliikenne -luokan mallin puuttuminen kokonaan mallistosta. Yamahan myynti tarvitsisi piristystä, ehkäpä uusi tehtaan suoraan omistama maahantuoja saa myyntiin vauhtia. Merkistä ei syytä sijoitukseen kannata hakea. Pitkään unohduksissa ollut Arctic Cat on myös heräämässä pitkän hiljaisuuden jälkeen.

2017/Q3 näyttää myös jatkavan tänä vuonna alkanutta suuntausta, jossa kaksi kärkimerkkiä Polaris ja Can-Am menettävät markkinaosuuttaan. Vuoden kolmanneksella näiden kahden valtamerkin markkinaosuus oli myynnistä enää 57%, kun olemme tottuneet viime vuosina 70% ja ylikin oleviin osuuksiin. Jaettavasta kakusta ovat kasvun myötä myös muut merkit kasvattaneet siivunsa kokoa. Vähän kankeahkon ensimmäisen puoliskon jälkeen mönkijäkauppa on siis pääsemässä vauhtiin. Viime vuoden kolmannekseen nähden myynti nousi +14%. Tästä on hyvä jatkaa.

  Malli Q3/2017 Q3/2016 Muutos
1. Can-Am   321 303 +    5,9%
2. Polaris   314 351 –   10,5%
3. CFMoto   108   19 +468,4%
4. TGB     97   91 +    6,6%
5. Linhai     84   37 +127,0%
6. Trapper     60   45 +  33,3%
7. Red Machine     50   70 –   28,6%
8. Yamaha     35   32 +    9,4%
9. Arctic Cat     31     4 +675,0%
10. Shineray       5     1 +400,0%
11. Access       4     7 –  42,9%
12. Odes       1     0  uusi
  Yhteensä 1110 971 + 14,3%

 

Lähde: Trafi, ajoneuvojen avoin data 5.0 aineisto sekä JATO Dynamics.

Lisenssinantaja: Creative Commons 4.0

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *