Las Vegasin SEMA show 2015

Las Vegasissa on menossa SEMA Show. Las Vegasin Convention Centerissä on paikalla reilut 2.400 näytteilleasettajaa 60 eri maasta. Kävijöitä odotetaan noin 60.000 noin 100 eri maasta. SEMA show’han on autotarvikevalmistajien business-to-business -tapahtuma, joka nykyisin kiinnostaa myös autotehtaita konseptimallien esittelypaikkana. Koko autoteollisuuden kirjo on edustettuna niin myös 4×4 Offroad ja ATV. Tämän lisäksi amerikkalaiseen show -meininkiin liittyen on useita auton rakenteluprojekteja, joiden tulisi valmistua neljäpäiväisen näyttelyn aikana.

4×4 osastolla varmasti coolein projekti tulee Toyotalta eli jo aikaisemmin lehden facebookissa esitelty Toyota UUV (Ultimate Utility Vehicle). Toyota ei edelleenkään ole paljon antanut tietoja julkisuuteen. Autohan perustuu Tacoman eli Hiluxin Amerikan serkun alustalle ja päälle on asennettu rajusti modifioitu Toyota Siennan koppa. Toyota viritysosasto Toyota Racing Development on lisännyt yhden ahtimen Tacoman V6 koneeseen ja alustaakin on modifioitu aika reilusti. Vanteina toimivat Monster Energyn 22″x12″ mittatilaus vanteet. Toyota ei ole vielä puhunut tulisiko perheenäidin vähän rajumpi tila-auto ihan myyntiin asti. Kysyntää varmasti olisi. UUV lisäksi näytillä on Toyotan Tundrasta tehty limoversio, LandCruiser 200 ja rivistö historian havinaa eli Toyota Crown (1970), Corolla TE28 (1973), Corolla GT-S Hachiroku (1988), Supra MA70 (1988) ja Supra Twin Turbo (1995).

Hondan osastolla on esillä Honda Ridgeline pickupin Baja Race Truck versio. Kyseessä ei ole mikään konsepti vaan täysiverinen kilpa-auto aavikkoralli -sarjaan. Ridgelinea kuljettaa Hondan kahdella turbolla varustettu 3,5 -litrainen V6, joka tuottaa Hondan ilmoituksen mukaan 550hv. Ajajia ei ole vielä ilmoitettu, mutta auto osallistuu ainakin USA:n Baja -sarjaan. Dakarin suhteen oltiin vielä vaitonaisia.

Nissan esittelee kolme Titan XD pickup konseptia, paljon näistä ei ole tietoa tullut, mutta lähinnä Titanit on päällystetty jälkimarkkinaosilla. Yksi Titan on ns. ”Project Cummins” ja tämä Titan XD on varustettu Cumminsin 5.0-litraisella V8 turbodieselillä. Tehoa löytyy 310hv ja vääntöä juhlavat 752Nm.

Idässä pysyäksemme Hyundai esittelee Tucsonista rajumman version Offroad käyttöön. Muutostyöt on tehnyt Rockstar Performance Garage ja moottorin virityspuolesta on vastannut japanilainen Mishimoto. Alustassa on King 2,5″ coiloverit lisäsäiliöillä ja jouset on vaihdettu progressiivisiin. Alusta on kaiken kaikkiaan noussut 6″. Alla pyörivät 32″ Mickey Thompsonin MTZ P3 -renkaat 17″ vanteilla. Moottorin pakokaasujen poistoa on helpotettu uudella 2,5″ -pakoputkistolla. Hengitystä on parannettu K&N ilmanotolla ja turbon toimintaa Turbokineticsin blow off venttiilillä. Öljynlauhdutin on myös vaihdettu tiheämpi riviseen. Ulko-asua on koristeltu levikkein ja LED -valoin. Sisustusta on myös muuteltu SEMA tyyliseksi. Rockstar esittelee myös toiseen suuntaan modifioidun Tucsonin eli reilusti madalletun sleeperin, jonka konehuoneesta otetaan irti 700hv. Viritystyön on tehnyt Mishimoto. Hyundai on alkanut panostamaan kovasti WRC:n lisäksi aavikkoralleihin ja on mielenkiintoista nähdä kuinka isolla panostuksella Hyundai on mukana Dakarissa 2016. Tucsonista on myös kolmas versio eli ns. Adventure -malli esillä. Adventure -mallissa on maltillinen 1,5″ korotus, Toyon Open Country AT II -renkaat. Moottorin hengitystä on parannettu, mutta muuten se on vakio. Pysähtymisestä huolehtivat Wilwoodin levyt. Muuten mukaan kuuluu kattoteltta, led -valoja vähän joka lähtöön, sisällä nahkaan on panostettu jne..

Toinen korealaismerkki Kia esittelee Sorento SUVistaan ns. PacWest -konseptin. alustasta löytyy Foxin coiloverit ja Eibachin jouset. Renkaina pyörivät alla 285/70-17 Nittot. Alustaa on myös panssaroitu huolellisesti. Sinänsä voimansiirtotekniikkaan ei ole koskettu. Eli hyvin maanläheinen konsepti KIA:lta.

USA Ford esittelee SEMA:ssa seitsemän modifioitua F-150 pickup mallia. Muutokset koskevat lähinnä ulkonäköä ja sisätiloja. ”Forgiato” F-150 konseptissa on myös konepellin alle koskettu eli 5.0 -litrainen V8 on saanut seurakseen Whipplen ahtimen. Muuten autoa on ostettu 6.0″ Ranchon korotussarjalla ja puskureita yms. modifioitu. Vanteina ovat sitten jo ”järjettömät” 24″, Nitton renkailla. Ford esittelee myös kolme eri Kuga konseptia. Muilta USA pickup merkeiltä on Chevroletillä esillä Silverado 3500 HD Kid Rock ja RAM esittelee Rebel X pickup konseptin.

Jeep julkaisi Wranglerista Red Rock konseptin ensi vuonna 50 vuotta täyttävän MOABin kunniaksi. Wranglerin Red Rock ei jää pelkästään näyttelytasolle vaan Red Rockia tehdään rajoitettu sarja 50 kappaletta, tottakai. Näyttelyvarustuksien (nahkaverhoilu, Jeep LA-puhelin, yms…) myös tekniikkaan on tehty muutoksia. Jakolaatikko on vaihdettu Rubiconista tuttuun Rock-Tracin malliin (4:1), akseleista löytyvät edessä ja takaa Tru-Lokin 100% lukot, akseleina ovat uuden sukupolven Dana 44 edessä ja takana (73:1) sekä 2″ korotus. 17″ beadlock vanteilla on 35″ BFGoodrichin All-Terrain KO2.

Lähinnä pienemmistä autoistaan tunnettu valmistaja Tonka julkaisi Tonka 4Runner konseptin. 10″ nostettu kori on saanut seurakseen Kingin coiloverit 8×2.5″ ja 10″x2,5″. 20″ vanteilla on Mickey Thompsonin Baja MTZ 38″x15.5″R20 renkaat.Voimansiirtolinja puolestaan suoraan 4Runnerista eli 3 -litrainen V6, 5-lovinen automaatti ja jakolaatikko. Sisus on tietysti nahkaa, katolla on oma kattoteltta, LED-valot, Hi-lift löytyy takaovesta jne..

Ainakin 4x4Partsin Halmeen Jarno on SEMAssa metsästämässä uusia tuotteita myyntiin.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *