Jaguar Land Rover ongelmissa, omistaja roskalaina -luokkaan

Rajuja tappioita tehnyt Jaguar Land Roverin omistaja eli intialainen Tata Motors alkaa olemaan isoissa ongelmissa velkojensa kanssa, joiden alkuperä löytyy Jaguar Land Roverilta. Uusien mallien, kehittäminen, oma moottoritehdas, tehtaiden uusiminen, uusi tehdas Slovakiaan…Pisteenä i:n päälle on Jaguarin ja Land Rovereiden romahtanut myynti. Myynti romahti jo viime vuonna USA:ssa ja Kiinassa. Euroopassa Land Roveria erityisen rankasti kohteli diesel -autojen myynnin pysähtyminen kuin seinään. Jaguarin myynti on tippunut jo pitemmän aikaa eikä loppua ole näkyvissä. Varsinkin USA:ssa Jaguar on tippunut marginaali merkiksi. Ja sama trendi on menossa Euroopassa.

Tata Motorsin kolmannen neljänneksen eli Q3/2018 tappio on 131 miljoonaa euroa. Luottoluokituslaitokset esim. S&P on laskennut Tata Motorsin lainat -roskalaina luokkaan. Jaguar Land Rover on joutunut rankalle kulukuurille. Tata Motors ilmoitti tavoitteeksi säästää Jaguar Land Roverin kuluista 2.9 miljardia euroa seuraavan 12-18kk aikana. Seurauksia on jo näkynyt…Wolverhamptonin moottoritehdas on ajettu alas ”uudelleenjärjestelyjä” varten, Castle Bromwichissa ja Solihullissa on siirrytty lyhyempään työviikkoon. Tällä hetkellä vajaa 50% JLR alihankinta osista valmistetaan Englannissa. Tuotteet ovat liian kalliita ja niiden hankinta keskitetään jatkossa halpatyövoiman maihin. Tata ilmoitti myös irtisanomisten jatkumisesta Brittien tehtailla. Solihullin tehtaalla nykyisin oleva uuden Discoveryn tuotanto siirretään halvempaan Slovakiaan. Uutta Evoqueta aloitetaan valmistamaan Slovakiassa ja Kiinassa. Tuleva Defender valmistetaan myös Slovakiassa. Tata Motors luottaa uuden Range Rover Evoquen ja tulevan Defenderin piristävän myyntiä, jotta vaikeuksista selvittäisiin. Viimeksi tulleet uudet mallit Discovery ja Velar eivät olleet mitään myyntimenestyksiä. Ainoa mikä tuottaa edes vähän rahaa on Magna Styerin Itävallassa valmistamat Jaguarin sähköautot. S&P ei jakanut raportissaan Tatan luottamusta vaan totesi luxury-autojenkin SUV -hintaluokassa kilpailun kiristyneen ja katteiden sitä myötä pienentyneen.

Se, mitä Tata ei tuonut esiin oli JLR johdon ”suuruudenhullu” idea jälleenmyyntiin. Vuoden alusta lähtien Jaguar/Land Rover -dealeri ei ole saanut myydä kuin Jaguaria ja Land Roveria. Lisäksi myymälä piti sisustaa kaikkialla samanlaiseksi, uuden ilmeen mukaiseksi. Ja tietysti JLR määräsi paikat mistä uudet mööbelit yms. tilataan. Monimerkki Suomeen jäi kolme myymälää, joista vain Vantaan myymälä on tällä hetkellä uuden ilmeen mukainen. Saksassa autoilun suurmaassa jäljelle jäi 46 dealeriä, esimerkiksi BMW:llä on noin 500 -dealeriä Saksassa. Mielestäni ei tarvitse ihmetellä miksi myynti on romahtanut. Ehkäpä joku kiinalainen ostaa JLR:n? ja siirtää tuotannon Kiinaan, vähän niinkuin kävi Roverille, josta tuli kiinalaisittain Roewe.

Kommentointi on suljettu.