Ford Ranger saa uuden moottorin, myös pieni pickup tulossa.

Euroopan suosituin pickup Ford Ranger uudistaa moottoreitaan. Euroopassa 2.2 litrainen TDCi korvataan 2.0 -litraisella dieselillä, josta on kaksi vaihtoehtoa joko 130hv(97kW)/340Nm tai 170hv(127kw)/420Nm. 3.2 -litrainen TDCi korvataan myös 2.0 -litraisella dieselillä, josta on kahden turbon avulla otettu irti 213hv(157kW)/500Nm. Jenkkimarkkinoilla myydään myös maakaasu -versiota. Manuaalivaihteisto on 6-vaihteinen, mutta automaattina on nyt 10-vaihteinen, sama kuin F-150 -mallissa. Näillä kaikilla tietenkin pyritään alentamaan polttoaineen kulutusta ja päästöjä. Fordin mukaan WLTP:n mukainen yhdistetty kulutus on 6.6-7.6 l/100km ja CO2 -päästöt 209-228g/km, moottorista ja vaihteistosta riippuen. Tekninen rakenne säilyy entisellään samoin jousitus. Lavan maksipaino on 1,252kg ja koukkuun saa kiinnittää lain maksimin eli 3,500kg. Rangerin kahluusyvyydeksi on ilmoitettu 800mm ja maavaraksi 230mm. Lähestymiskulma on 29° ja jättökulma 21°. Ulkomuotoon on tehty lähinnä kosmeettisia muutoksia ja luvassa on myös Wildtrack ja Raptor -versiot. Elektroniikka avustimia on tietysti nykytyyliin lisätty. Uudet Rangerit tulevat Euroopan markkinoille kesällä 2019.

Ford myös valotti Rangerin alapuolelle tulevaa ns. henkilöautoon perustuvaa kevyt pickup -mallia. Joku voi muistaa Cortinaan perustuneen pickupin tai ainakin 90-luvulla myydyn Sierraan pohjautuneen P100 pickupin. Uusi malli tulee Focukseen pohjautuen ja se valmistetaan Meksikossa. Focus -pickupin päämarkkina-alue on Etelä-Amerikka, Eurooppaan tulo on vielä auki.

Kommentointi on suljettu.