Euroopan automyynti 2016 maasturit, SUVit ja crossoverit

Euroopan automyynti kasvoi viime vuonna 6,2%. Pääosa kasvusta tuli välimeren maista eli Espanjasta ja Italiasta. Englannin brexit päätös sen sijaan viilensi saarimaan automarkkinat, kun kaikki ovat odottavalla kannalla mitä tulevaisuus tuo tullessaan. Suurimmat kasvuluvut esittivät Islanti ja Unkari. Euroopan maista ainoastaan kahden maan kehitys oli alamaissa. Hollannissa autokauppa taantui muutaman prosentin ja samoin ehkä hieman yllättäen myös Sveitsin autokaupan kehitys sai miinusmerkkisen etumerkin.

Autonvalmistajista kolme erottui selkeästi muista eli Renault-Nissan -konserni, Fiat/Chrysler ja Mercedes. Toisesta päästä tilanne oli synkkä Mitsubishin ja Subarun kohdalla. Mitsubishin osalta tilanne vakautettiin, kun Nissan-Renault tuli suurimmaksi osakkeenomistajaksi 2,2 miljardin dollarin panostuksella, viime vuonna Nissan-Renault myös osti osake-enemmistön venäläisestä AvtoVazista (Lada). Kun konserniin kuuluu myös kokoajan erittäin hyvin myyvä Dacia, niin voi sanoa konsernin voivan katsoa luottamuksella kuluvaan vuoteen. Nissan-Renaultin Venäjän tilannetta myös parantaa öljyn hinnannousun myötä piristyvä Venäjän autokauppa. Lada uusine Vesta ja X-Ray -malleineen on hyvissä asemissa.

Fiat/Chrysler tahkoaa Euroopassa rahaa sillä taidolla, mikä on Fiatilla selkärangassa eli pienillä autoilla. Fiatin 500 -sarja eri muunnoksineen, uudistunut Panda, uudistunut Tipo ja Italiassa tehtävä Jeep Renegade myyvät erittäin hyvin. Konsernin kannalta isojen Jeeppien eli Cherokeen ja Grand Cherokeen myynti lienee pienoinen pettymys. Varsinkin uuden Cherokeen jääminen pahasti eurooppalaisten kilpailijoiden jalkoihin oli monelle yllätys. Oliko se keula sittenkin liian radikaali Euroopan ihmisille? Vielä alkuvuodesta näytti uuden Cherokeen kannalta hyvältä, mutta myynti hiipui sitten syksyä kohti. Fiat/Chryslerin kannalta yksi tämän vuoden kriittisistä malleista on Alfa Romeo. Paljon on kiinni uuden Giulian myynnistä ja kuinka nopeasti saadaan Giulian farkku myyntiin. Konsernin unohdettu brändi eli Lancia elää yhden mallin eli miniauto Ypsilonin mukaan. Tosin, Ypsilonin myynti on ollut kaikki viimeiset vuodet kasvu-uralla.

Mercedes on pikkuhiljaa laajentanut mallikirjoaan, jokaiselle mahdolliselle saralle. Ei taida sellaista rakoa markkinoilta löytyä, johon Mercedeksellä ei olisi mallia tarjolla. Mercedes myös vahvisti asemiaan ns. Premium -brändissä pahimpiin kilpakumppaneihin (BMW ja Audi) nähden.

Subarun tilanne ei ole kovin hohdokas. Subarun myynti on Eurooppa tasolla taantunut alle 40.000 autoon vuodessa. Markkinaosuus Euroopassa on 0,23%. Subarun janoiset bokserimoottorit eivät ole se nykyaikainen voimanlähde, joka länsimaista kuluttajaa kiinnostaa. Dieselmoottori vaihtoehdot kärsivät VW:n aloittamasta diesel -gatesta ja sen seurauksena romahtaneesta diesel -kysynnästä. Se, mitä Subaru kipeästi kaipaisi on hybrid -luokan bensamoottoria Euroopan markkinoille. Euroopan toiveet eivät liene ole kuitenkaan Subarulla etunenässä, sillä USA:ssa myynti sujuu hyvin. Siellä Subaru myy kuukaudessa enemmän kuin Euroopassa koko vuonna. Vuonna 2016 jenkeissä meni kaupaksi yli 600.000 uutta Subarua, markkinaosuuden ollessa 3,51%. Subaru tekee myös yhteistyötä Toyotan kanssa, mutta kaksi viimeistä Toyotan kanssa tehtyä mallia eli Trezia (vrt. Yaris Verso) ja BRZ (vrt. GT86) eivät ole olleet mitään myyntimenestyksiä.

Merkkien kannalta selviä voittajia olivat Renault, Fiat ja Mercedes. Häviäjiä puolestaan olivat Mitsubishi, Volkswagen ja DS. Laskevaa myyntiä oli myös Volvolla, Citroenilla, Subarulla ja Nissanilla. Volkswagen kärvistelee vielä diesel -gatessa. Golfin asemaa horjuttaa hyvin myyvä Renault Clio ja VW:n toista kulmahammasta eli Poloa uhkaa juuri uudistunut Ford Fiesta. Mielenkiintoista on nähdä kauanko Citroen/Peugeotilla katsotaan DS -merkin taaperrusta. Kyseessähän on ”hieno” ranskalainen idea tehdä Citroenista parempi kuin mitä se on. Kuluttajat näyttävät pitävän DS:ää vain ylihinnoiteltuna Citroenina.

Euroopan markkinat ovat hyvin eurooppalaisten merkkien hallussa. Japanilaisista Toyota ja Nissan taistelevat keskenään suuruudesta, silti top-10 ulkopuolella. Toyotan ja Nissanin niskaan ovat nousseet korealaiset Hyundai ja Kia. Intialainen Tata on jäänyt omalla merkillään marginaalimerkiksi ja toinen intialainen eli Mahindran myynti koostuu 99% korealaisesta SsangYongista, jonka konkurssipesän Mahindra osti 2001. Kiinalaisten myynti on lähinnä MG SAIC:in varassa, joka tuo Englantiin MG Roverin konkurssipesästä ostettua MG -merkkiä. MG:n eniten myyvä malli on ollut SUV-maasturi MG GS. Autothan tuodaan ns. kit-careina Sanghaista Longbridgeen, missä tapahtuu autojen kasaaminen. MG:n valtti kilpailussa on hinta. Toistaiseksi MG -autoja ei myydä kuin Englannissa.

SUV/Crossover puolella Nissan Quashai on edelleen ykkönen, mutta Renault on noussut Capturillaan ihan tuntumaan. Dacia myy Dusteria edelleen hämmästyttävän hyvin, ottaen huomioon ettei Duster ole mitään suuria muutoksia kokenut.

Vuoden alussa Land Roverilla oltiin vankasti sitä mieltä, että uusi Discovery Sport tulee myydyimmäksi Land Roveriksi. Toisin kuitenkin kävi. Evoque on edelleenkin se eniten myyvä. Tälle kaudelle toivottavasti vihdoinkin esitellään Land Rover -mallistoonkin hybridimallit, jotka ovat essential, jos haluaa pysyä kilpailussa mukana.

Perinteisiä maastureitakin edelleenkin tehdään ja varsinkin kahden mallin eli Lada Nivan ja Mercedes G-sarjan myynti ylsi viime vuonna uusiin ennätyksiin. Land Cruiserin ja Pajeron myynti on jatkunut puolestaan hyvin vakaana. Nykyaikaan kuuluu, että merkillä on oltava SUV-luokan maasturi. Muutama vuosi taaksepäin ei olisi uskonut nykyistä boomia. Hintaluokasta huolimatta kysyntää tuntuu riittävän. Siitä kertonee jotain mm. Bentleyn, Maseratin ja varsinkin Jaguarin SUV-maastureiden myynti. Tälle kaudelle saataneen taas muutama uusi merkki Lamborghinin, Alfa-Romeon ja Rolls Roycen -merkeissä.

Autoteollisuudella on kuluvana vuonna huolenaiheita, joihin itse teollisuudella on vähän vaikutusvaltaa. Iso-Britannian Brexitin vaikutukset tuskin näkyvät vielä, mutta Brexitin vaikutus punnan kurssiin on jo alkanut vaikuttamaan. Nissan jo ehti ilmoittamaan Brexitistä johtuneen punnan kurssin alamäen aiheuttaneen heille 700 miljoonan dollarin valuuttamenetykset viime vuoden viimeisellä neljänneksellä. Nissan valmistaa Englannissa Jukea, Leafia, Notea, Qashqaita sekä Infinitin Q30/QX30 -malleja. BMW teki ensimmäisenä omat johtopäätöksensä Iso-Britannian tilanteesta ja siirtää uuden tulevan Minin valmistusta Englannista Hollantiin ja Itävaltaan.

Toinen epävarmuus liittyy USA:n politiikkaan ja mahdollisiin tuontitulleihin ei-USA:ssa valmistetuille autoille. USA on monelle eurooppalaiselle merkille erittäin tärkeä markkina, toisaalta USA:sta ei tuoda Eurooppaan isommassa mittakaavassa kuin Ford Mustangia ja Jeepin Cherokee, Grand Cherokee ja Wrangler -malleja. Eli autoteollisuudessa vähän niin kuin muutenkin taloudessa eletään erittäin turbulenssia aikaa.

Malli 2016 2015 muutos
1. Nissan Quashai 233.496 230.661     1,2%
2. Renault Captur 215.493 194.847   10,6%
3. Volkswagen Tiguan 178.333 148.338   20,2%
4. Peugeot 2008 175.079 154.325   13,4%
5. Opel/Vauxhall Mokka 164.340 163.246     0,7%
6. Hyundai Tucson 147.072   36.094 307,5%
7. Dacia Duster 139.826 125.416   11,5%
8. Kia Sportage 138.218 104.984   31,7%
9. Renault Kadjar 130.090   49.520 162,7%
10. Ford Kuga 119.433 102.464   16,6%
11. Fiat 500X 104.931   74.262   41,3%
12. Nissan Juke   98.108 102.574 –  4,4%
13. BMW X1   95.380   42.107 126,5%
14. Audi Q3   92.107   81.827   12,6%
15. Volvo XC60   82.990   77.197     7,5%
16. Jeep Renegade   76.203   53.940   41,3%
17. Suzuki Vitara   73.009   41.676   75,4%
18. Mercedes-Benz GLC   70.349   17.708 297,3%
19. Audi Q5   70.226   64.235     9,4%
20. Toyota RAV4   69.919   51.838   34,9%
21. Mercedes-Benz GLA   67.070   63.425     5,7%
22. Range Rover Evoque   63.950   51.626   23,9%
23. Nissan X-Trail   60.444   40.243   50,2%
24. Skoda Yeti   59.531   64.348 –  7,5%
25. Ford Ecosport   57.294   40.084   42,9%
26. Mazda CX-5   55.345   56.179 –   1,5%
27. Mazda CX-3   52.409   24.237 116,2%
28. Land Rover Discovery Sport   47.569   32.089   48,2%
29. BMW X3   47.455   45.609     4,0%
30. Honda CR-V   43.456   46.967 –  7,5%
31. Mitsubishi Outlander   40.578   46.581 – 12,9%
32. Mitsubishi ASX   39.241   45.228 – 13.2%
33. BMW X5   37.097   38.230 –   3,0%
34. Mini Countryman/Paceman   37.094   44.475 – 16,6%
35. Volvo XC90   35.471   20.487   73,1%
36. Audi Q7   33.358   20.698   61,2%
37. Honda HR-V   33.064     7.621 333,9%
38. Mercedes-Benz GLE   29.923     9.221 224,5%
39. Range Rover Sport   28.304   28.343 –  0,1%
40. Porsche Macan   24.904   23.317    6,8%
41. BMW X4   24.840   23.380    6,2%
42. Suzuki S-Cross   23.185   29.087 -20,3%
43. Seat Ateca   22.928     uusi   uusi
44. Jaguar F-Pace   20.140    uusi   uusi
45. Lexus NX   17.431   16.488    5,7%
46. Volkswagen Touareg   17.310   22.385 -22,7%
47. Porsche Cayenne   17.169   17.851 –  3,8%
48. Hyundai Santa Fe   15.937   14.492   10,0%
49. Kia Sorento   15.344   16.539 –  7,2%
50. Range Rover   13.418   14.300 –  6,2%
51. Jeep Grand Cherokee   13.191   13.719 –  3,8%
52. Suzuki Jimny   13.184   12.271    7,4%
53. Land Rover Discovery   12.939   12.317    5,0%
54. Subaru Forester   12.607   14.428 -12,6%
55. BMW X6   12.596   14.158 -11,0%
56. Hyundai ix35   11.041   84.264 -86,9%
57. Mercedes-Benz GLE Coupe   10.803     4.288 151,9%
58. Subaru XV   10.400     8.925   16,5%
59. SsangYong Tivoli   10.051     4.513 122,7%
60. Jeep Cherokee    9.740   12.442 -21,7%
61. Citroen C4 Aircross    9.217   11.771 -21,7%
62. Ford Edge    9.200    uusi   uusi
63. Lexus RX    8.654    3.248 166,4%
64. Kia Niro    8.562    uusi    uusi
65. Toyota C-HR    7.123    uusi    uusi
66. Toyota Land Cruiser    6.286   6.052    3,9%
67. Mitsubishi Pajero    5.590   5.920 –  5,6%
68. Mercedes-Benz GL    5.361   3.753   42,8%
69. Mercedes-Benz G    4.646   2.936   58,2%
70. Jeep Wrangler    4.259   6.059 – 29,7%
71. SsangYong Korando    3.874   5.795 – 33,1%
72. Tesla Model X    3.683    uusi   uusi
73. Maserati Levante    2.443    uusi   uusi
74. SsangYong Rexton    2.187   2.214 –  1,2%
75. Opel Antara    2.058   6.746 – 69,5%
76. Peugeot 4008    2.036   2.442 – 16,6%
77. Lada Niva    1.925   1.652   16,5%
78. Suzuki Grand Vitara    1.521   3.210 – 52,6%
79. Infiniti QX70    1.292   1.502 -14,0%
80. Bentley Bentayga       988    uusi    uusi
81. Skoda Kodiaq       671    uusi    uusi
82. MG GS       583    uusi    uusi
83. Citroen E-Mehari       569    uusi    uusi
84. Suzuki SX-4       489 3.161 – 84,5%
85. Jeep Compass       457    616 – 25,8%
86. Mercedes-Benz GLK       453 13.816 – 96,9%
87. Renault Koleos      186  4.675 – 96,0%
88. Land Rover Defender      182  1.237 – 85,3%
89. Mazda CX-9      153  1.057 – 85,5%
90. Infiniti QX50        99    197 – 49,7%
91. Chevrolet Trax        71    229 – 69.0%
92. Nissan Murano        64    603 – 89,4%
93. Land Rover Freelander        29    346 – 91,6%
94. Nissan Pathfinder          6    388 – 98,5%
95. Fiat Sedici         4    249 – 98,4%

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *