Dakar 8. päivä. Sateet vaivaavat…

Erikoiskoe La Pazista Yuyniin muutettiin jo kertaalleen eilisen lepopäivän aikana, siitä huolimatta 322km mittaiseksi ajateltu erikoiskoe lyheni 161km pituiseksi. Erikoiskoe oli pääasiassa kumpuilevaa hiekkadyyniä ja ensimmäiset 90km vaativat tarkkaa suunnistamista.

Bike -luokka

Lyhyestä erikoiskokeesta johtuen erot jäivät pieniksi. Ensimmäisenä lähtenyt britti Sam Sunderland käytti alussa hieman muita enemmän aikaa suunnistamiseen ja se näkyi myös ajassa. 4:43min kärjelle jääneenä. Päivän nopein oli yllättäen USA:n Ricky Brabec, hän otti samalla ensimmäisen Dakarin etappivoittonsa. Tosin vain minuutin hänelle jäi Paulo Goncalves, Honda -kuskeja hänkin. Hondan esitys oli erittäin viiden parhaan joukossa oli neljä Hondaa. Sillä Joan Barreda oli neljäs ja Ranskan Michel Metge oli viides. Kärkikuljettajista Walkner ja Quintanilla hukkasivat suunnistuksessa alussa missiin aikaa. Van Beveren veti lipat ja pyöräkin sai pieniä vaurioita. Toivottavasti hän saa sen kuntoon huomiseksi. Yuyni on ns. Marathon -osuuden varikko, jolloin huolto ei saa osallistua korjaamiseen ei edes varaosia antamalla. Kokonaistuloksissa Sunderland piti ykkössijansa ja vieläpä kasvatti sitä molempiin kilpakumppaniinsa eli Quintanillaan ja van Bevereniin. Espanjan Farres-Guell ajoi jälleen tasaisesti ja on vajaa puolituntia kärkeä perässä. Niin Walkner kuin myös Soultrait tekivät suunnistuvirheitä ja heidän eronsa kärkeen kasvoi 40min puolelle. Tänään kärjessä menneitä Honda -kuskeja painavat ne tunnin tankkaussakot, joten palkintopallille on pitkä matka Goncalves on kokonaistuloksisissa sijalla 8. ja tänään voittanut Brabec 13. Eestin Toomas Triisa ajaa sijalla 33. ja Mart Meeru löytyy sijalta 58.

ATV -luokka

Luokan viisi ensimmäistä sijaa menivät Yamahoille. Voiton vei päivän ek:lla Venäjän Sergey Karyakin, joka maalissa kiitteli kahden lepopäivän tulleen todella tarpeeseen. Kärkikuljettajista Yamahan Gustavo Gallego kärsi taipaleella konerikon ja edessä oli keskeytys. Myös Barren Racer -kuljettaja Hollannin Kes Koolen menetti paljon aikaa jäätyään kiinni ”kamelinruohoon” niin kuin hän itse asian ilmaisi. Puolan Daniel Domaszeski oli paras ei-Yamaha. Domaszewski jäi Hondalla kärjelle 22 minuuttia. Nelivetoiset Can-Amit valloittivat hieman yllättäen sijat 9-11. järjestyksessä Jan Nijen Twilhaar (HOL), Daniel Mazzucco (ARG) ja Kamil Wisniewski (POL). Kokonaistuloksissa Karyakin nousi kärkeen ja hänen lähimmät kilpakumppaninsa Ranskan Simon Vitse ja Axel Dutrie tulevat vain viiden minuutin päässä. Mazzucco on edelleen viides Can-Amilla, johtaen samalla nelivetoisten -luokkaa. Koolen tulee juuttumisesta huolimatta sijalla 8.

UTV -luokka

Side-by-Side -luokka kaksikko Maganov Ravil (RUS) ja Li Dongsheng ehättivät muita ennen maaliin. Heille reilun 4 minuuttia jäi kolmikko Ruijin, Fujiang ja Torres. Brasilian Leandro Torres johtaa luokkaa selvällä 2½ tunnin erolla Kiinan Mao Ruijinihin.

Autot -luokka

Lyhyesti etapista johtuen paljon eroja ei ehtinyt tulla. Kärjessä saman minuutin sisään tuli Peugeot -kaksikko Peterhansel ja Loeb. Molemmat sanoivat reitin olleen ongelmaton. Neljänneksi ehätti De Villiers, perässään Mikko Hirvonen. Nani Roma, kertoi yrittäneensä pysyä Peugeotin (Despres) vauhdissa, mutta korkeassa ilmanalassa (n. 4.000-4.500m) Toyotassa ei ole niin paljon tehoja kuin Peugeotissa. Tilanne kuulemma muuttuu, kun päästään alle 2.000metrin, silloin Hilux jättää suoralla Peugeotin. Tuo Toyotan yllättävän iso tehonhävikki korkeassa ilmanalassa havaittiin jo viime vuonna, mutta nähtävästi täydellisiä lääkkeitä siihen ei ole löydetty. Tilanne on sentään parempi kuin viime vuonna, kun De Villiers kertoi karrikoidusti yhden Bolivian etapin jälkeen ajaneensa kuin mopolla. Varsinainen yllätys löytyy sijalta kuusi eli sheikki Khalid Al Qassimi, oman yksityistallin viime vuoden mallisella Peugeot 2008DKR autolla. Peugeotin tehdaskuski Cyril Despres hävisi Arabiemiirikuntien sheikille muuten 2minuuttia. Saudi-Arabian Al-Rajhi jatkaa kuin jatkaakin rallissa, mutta enää ajetaan kunniasta sen takaa järjestäjien viime viikolla antama 12h aikasakko. Kokonaistuloksissa Peterhanselilla on 2 minuutin kaula Sebastian Leobiin. Nani Roma ohitti suunnistuksen kanssa virheitä tehneen Cyril Despressin. Mikko Hirvonen on viidentenä tosin puolituntia Despressin perässä. Mikkoa pikku hiljaa ajaa kiinni Toyotan Giniel de Villiers. Sijat 7.-9. menevät Mineille järjestyksessä Terranova (ARG), Przygonski (POL) ja Garafulic (CHL). Parhaana buggynä tulee Ranskan kokenut Eric Bernard.

Kuorma-autot

Kuorma-auto luokassa ei myöskään mitään isoja eroja syntynyt. Venäjän Dmitry Sotnikov oli Kamazilla nopein, perässään Iveco -team eli van Genugten, Villarga ja De Rooy. Viazovich kiirehti MAZilla viidenneksi. Hans Stacey hävisi hänelle vain 1½ minuuttia. Staceyn perässä tuli Kamaz armada järjestyksessä Nikolajaev, Mardeev ja Shibalov. Päivän epäonnisin lienee Scaniaan kuskannut Maurik van Heuvel. He jäivät kyljelleen kiinni mutaspooriin ja nähtävästi kone sai liikaa öljyä. Tallikaveri Victor Versteijnen tuli hinaamaan Scanian pyörille. Van Heuwel käynnisti koneen, mutta sammutti sen samantien. Savun muodotus oli siksi jykevää. Heuwelin Scania tuli sitten hinauksessa maalin Yuyniin. Matkalla vielä vetoliina katkesi ja hajoitti etutuulilasin. Huono puoli Yuynissa on, että huolto on tehtävä omin voimin. Etutuulilasille ei voi mitään. Koneen palotiloista öljyn saa varmaan pois huuhtelemalla dieselillä suuttimien kautta ja toivoa, että koneen lyhyt käyttö ei hajoittanut moottoria. Mutta päivään tuhraantui tolkuttomasti aikaa ja sijoitus meni sen myötä, nyt 17.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *