Dakar 2016, karsintaa tapahtuu

Dakar 2016 kuudes päivä sisälsi tämän vuoden pisimmän erikoiskokeen eli 542km pitkän lenkin Uyunin ympärillä, kaiken lisäksi korkea ilmanala aiheutti monelle päänsärkyä tai jopa hoitoa vaatinutta hengitysvaikeuksia. Mikko Hirvonen alkaa pääsemään sinuksi auton ja Dakarin kanssa. Pitää muistaa, että tämän päivän erikoiskokeen jälkeen ollaan vasta puolivälissä.

Bike -luokassa riitti päivän etapilla tapahtumia. Hondan kärkikuljettajan Espanjan Joan Barredan kone sammui ensimmäisen kerran vajaa 200 km lähdöstä. Moottori saatiin käyntiin pitkän taistelun jälkeen, mutta sammui taas reilut 100 km ennen maalia. Lopulta Barreda tuli teamkaveri Paolo Cecin hinauksessa maaliin. Barreda jäi tällä etapilla kärjelle vajaa viisi tuntia eli sijoitukset edes Top 10 -joukkoon voi unohtaa. Myös kärjessä ollut Kevin Benavides teki suunnistusvirheen ja tuli maaliin reilut 15 minuuttia kärkeä perässä. Husqvarnan Ruben Faria veti lipat sillä seurauksella, että kädestä murtui ranne. Päivän nopein oli Australian Toby Price KTM:llä. Maalissa hän kertoi päivän sujuneen ilman ongelmia. Ainoa pieni haaveri oli tullut, kun oli matkalla törmännyt laiduntavaan karjalaumaan ja samalla törmänneensä yhteen. Onneksi sekä pyörä että hän säilyivät ilman vahinkoja. Toiseksi, minuutin hävinneenä maalin tuli niinikään KTM:n tehdasteamissä ajava Itävallan Matthias Walkner. Walkner oli tehnyt matkalla pienen suunnistusmissin, muttei kuulema menettänyt siinä kuin ehkä etappivoiton. Muutoin ei ollut mitään ongelmia. Paulo Goncalves oli Hondallaan kolmas. Häviten maalissa Walknerille ainoastaan 7 sekuntia. Paulo sanoi kärsivänsä päänsärystä, johon toivottavasti lepo auttaa. Hän oli kuullut miten tallikaverille oli käynyt. Ja toivoi tietysti, itse säästyvänsä tekniikkamurheilta. Kolmikon jälkeen neljänneksi tullut Stefan Svitko teki pari suunnistusvirhettä ja menetti siinä ratkaisevia minuutteja. Ensimmäisen kerran rallin aikana tehdas Yamahat nousivat kärkikymmenikköön eli Helger Rodrigues oli hienosti viides, Adrien van Beveren oli yhdeksäs. Adrien on muuten rookie Dakarissa ja ikääkin on vielä sen verran, että nuori herra ajaa Yamaha Junior Rally Teamissa. Alessandro Botturi toi puolestaan tehdas Yamahan maaliin sijalla 10. Kokonaistuloksissa Paulo Goncalves johtaa 35 sekunnin turvin ennen Toby Pricea. Pricen jälkeen tulevat Walkner ja Svitko. Ruben Farian jälkeen Husqvarnan ykköskuskiksi on noussut Pablo Quintanilla, joka on tasaisella ajolla hivuttautunut kokonaistuloksissa sijalle 5. Goncalvesiin on eroa reilut 15 minuuttia. Rodrigues on Yamahalla kuudes ja etapilla harhaillut Kevin Benavides ajaa sijalla seitsemän reilut 21 minuuttia kärkeä perässä.

ATV -luokassa yön aikana uuden moottorin Yamahaansa saanut Ignacio Casale oli ajamassa ylivoimaiseen voittoon, kunnes veti lipat vajaa 100 km ennen maalia. Mönkkäri meni ajokelvottomaksi ja samalla oikea käsivarsi meni siihen kuntoon, että mies tuotiin ambulanssikopterilla maaliin. Yksi ennakkosuosikki on lopullisesti poissa pelistä. Päivän voittoon ajoi Marcus Patronelli  perässään Alejandro Patronelli. Alejandro hävisi veljelleen reilut 6 minuuttia. Myös Alejandro oli kaatanut mönkkärinsä kerran, mutta siitä selvittiin tuurilla vähäisin vaurioin (peilejä yms). Kolmanneksi tuli Venäjän yllättäjä Sergey Karyakin. Hän hävisi kärjelle jo 20 minuuttia. Paras ei Yamaha oli tänäänkin Walter Nosiglia, sijalla kuusi. Kokonaistuloksissa Patronellin veljekset siirtyivät kärkeen Alejandron ollessa ensimmäinen. Marcus tulee toisena reilun kahden minuutin päässä. Marcuksen tiliä rasittavat nuo aikaisemmin saadut sakkominuutit  siirtymä ylinopeuksista (yhteensä yhdeksän). Venäjän Karyakin on jäänyt heistä reilut kuusi minuuttia. Karyakin jälkeen tulevat reilun 20 minuutin päässä Alexis Hernandez ja Jeremias Gonzales. Paras ei Yamaha kokonaistuloksissa on Walter Nosiglia tosin jo yli puolituntia kärkeä perässä. ATV -luokassa, jos haluaisi lyödä vetoa niin Patronellin veljekset ovat korkealla.

Auto puolella Peugeot otti kaksoisvoiton. Maalin tultiin järjestyksessä Peterhansel ja Sainz. Kolmanneksi kiri Saudi-Arabian Yazeed AlRajhi Toyotalla. Loeb sai nyt tuta Dakarista. Matkaan mahtui kaksi rengasrikkoa ja sama mystinen sähkövika, joka pilasi Despresin eilisen päivän, koski nyt Loebin Peugeotia. Eli sähköinen kaasupoljin jumiutuu aina välillä. Loebilta vika katosi yhtä mystisesti kuin oli tullutkin. Mutta kärkeen eroa tuli reilut 8 minuuttia. Leobin perässä tuli Mini -joukkue järjestyksessä Al-Ayttiah, Roma, Terranova ja Hirvonen. Leeroy Poulter ajoi Toyotansa kyljelleen. Apuun kiirehti perässä tullut teamkaveri de Villiers ja auto saatiin takaisin pyörilleen. Mitä isompaa vahinkoa, mitä ei teipillä korjattaisi, ei kuitenkaan onneksi sattunut. Poulter oli kaadosta huolimatta päivän 15. nopein ja de Villiers tuli yhdeksänneksi. Se neljäs Peugeot eli Cyril Despresin ajama kärsi tänään turbo-ongelmista. Cyrilin sijoitus oli etapilla siitä huolimatta 11. Kokonaistuloksissa Peugeotit ajavat omaa kisaansa. Päivän etapin jälkeen järjestys on Peterhansel, Loeb ja Sainz. Heistä on reilut 16 minuuttia jäänyt Al-Ayttiah Minillään. Reilun puolentunnin päässä tulevat de Villiers, Hirvonen. Poulter ja AlRajhi. Top 10 on noussut myös Dusterilla ajava Emiliano Spatarro, tosin hän jo tunnin verran perässä kärkeä.

Kuorma-autoissa de Rooy oli vielä 60 km ennen maalia johdossa, mutta jostain Hans Stacey kiri loppukilometrit ja päihitti de Rooyn kokonaisella seitsemällä sekunnilla. Pieter Versluis jäi MANillaan heistä minuutin verran. Versluisin jälkeen minuutin perässä tuli Kamaz rintama ja kaikki puolen minuutin sisällä. Kamaz järjestys oli Nikolaev, Sotnikov,Karginov ja Mardeev. Ainostaan Tsekin Martin Kolomy pystyi Tatrallaan rikkomaan rintaman. Kokonaistulokissa MAN -kaksikko Stacey ja Versluis piti johtonsa ja heidän perässä tulee Iveco -kaksikko Villarga/de Rooy. Paras Kamaz on Mardeevin ohjastamana viidentenä 12 minuuttia kärkeä perässä. Top 10 sijalle nousi etapilla hienosti ajanut yksityistallin Maurik van den Heuvel Scaniallaan.

Tänään matka jatkuu takaisin Argentiinan puolelle Saltaan. Kokonaispituutta päivällä 542 km, joista ek kilometrejä on 336 km. Reitillä on paljon joen ylityksiä ja luvattu paikallisia rankkasateita.  Joten arvailujen varaan jää miten paljon on vettä virtaamassa rankkasateiden jäljiltä.. Saltaan saavuttuaan on kilpailijoilla kauan odotettu lepopäivä.

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *