Dakar 2016, Hirvoselta erinomainen ajo

Dakar 2016, yhdeksäs ja perinteinen, erittäin vaativa hiekkadyyni päivä. Päivän erikoiskoe kierteli Belenin ympäristössä ja oli jaettu kahteen osaan CP1 ja CP2. Yhteensä mittaa oli 285km. Päivä oli myös Marathon -päivä pyörille ja ATV:lle eli huoltoa ei sallita maalissa. Korjata voit sen mitä itse osaat ja on omia osia tai saa osia muilta kilpailijoilta. Jo aamustartin lämpötilat osoittivat, että päivästä tulee kuuma. Aavikolla lämpötila nousi +50 ºC, joten auton tai pyörän kaivaminen hiekasta meni ihan työn puolelle. Kun Bike -luokan kärki oli tullut maaliin, päättivät järjestäjät keskeyttää erikoiskokeen niin, että CP2 jätetään ajamatta ja kaikki saavat saman ajan. Tämä tehtiin kilpailijoiden oman turvallisuuden vuoksi, sillä varsinkin Bike -luokassa alkoi reitillä olla nesteytystä ja muuta ensiapua vaativia pyöräilijöitä. Reitin kokonaispituudeksi tuli muutoksen jälkeen 178km.

Kilpailun tuomaristo otti myös kantaa Mini -tallin eli X-Raidin tekemään protestiin Stephane Peterhanselin auton tankkaamisesta kielletyllä alueella. Tuomaristo ei hyväksynyt protestia, mutta X-Raidin tallipäällikkö Steve Quandt ilmoitti tallinsa valittavan päätöksestä ylimpään eli FIA’s International Court of Appeal, suomeksi FIA:n kansainväliseen tuomioistuimeen. FIA antaa päätöksensä kolmen päivän sisällä eli palkinnot saadaan kuitenkin jaettua.

Bike -luokassa oli draamaa. Australian Toby Price lähti kärjessä ja piti sellaista vauhtia, että muut jäivät taakse. Varsinkin viimeisellä osuudella CP2 eroa tuli. Kuultuaan CP2 canceloinnista…. oli kuulemma Motorhomesta kuulunut pitkä sadattelu. Rauhoituttuaan hän vain ilmoitti, että tuomariston päätös on varmaan oikea kokonaisuuden kannalta eikä siitä voi valittaa. Muutoin hänellä oli täydellinen päivä. Yksi pieni navigointimissi matkaan mahtui, mutta onneksensa hän huomaisi sen nopeasti ja pääsi nopeasti takaisin oikealle reitille. Pricen perään lähtenyt Hondan Paulo Goncalves oli sekä onnekas, että epäonninen. Goncalvesin jäähdytin nimittäin rikkoutui CP2 erikoiskokeella ja kone leikkasi kiinni. Kisa olisi ollut siinä ellei koko ek:ta olisi peruttu. Niinpä teamkaveri Paulo Ceci hinasi Goncalvesin maaliin ja hän sai ek:lta kaikille järjestäjän antaman saman ajan. Goncalvesin sijoitus jaksolla oli 13. reilut puolituntia Toby Pricea perässä. Avain kysymys on, kun kyseessä oli Marathon -pätkä saadaanko olemassa olevilla osilla ja työkaluilla kone korjattua seuraavalle päivälle. Vain lahjoittaako joku team kaveri omastaan moottorin ja jäähdyttimen, näinkin on käynyt.

Pricen ja toiseksi tulleen USA:n rookie -kuskin Ricky Brabecin ero oli vajaa 15 minuuttia. Vasta 24 -vuotiaalla Brabecilla on kyllä kokemusta ja voitot USA:n aavikkoralleista Baja 1000, Baja 500, San Felipe 250…mutta niin kuin Robby Gordon on osoittanut Dakar on eri asia. Kuitenkin erinomainen suoritus nuorelta jenkiltä. Brabecille minuutin hävisi KTM:n Antoine Meo, josta puolestaan Stefan Svitko jäi minuutin. Itseasiassa Svitkon jälkeen tultiin todella pienin eroin van Beveren (Yamaha), Farres (KTM), Quintanilla (Husqvarna), Rodrigues (Yamaha), Monleon (KTM) ja Kevin Benavides (Honda). Kaikki kuskit pitivät päivää rankkana ja kärkikymmenikössäkin tehtiin suunnistusvirheitä. Ainoa, joka kaatoi pahemmin pyöränsä oli Yamahan Helger Rodrigues, jolta vääntyi ohjaustanko kaadossa. Senkin kuulemma saa yön aikana kotikonstein oiottua. Kokonaistuloksissa Toby Price kasvatti johtoaan. Toisena tuleva Stefan Svitko on jäänyt hänestä vajaat puolituntia. Paulo Goncalves on kuitenkin vain muutaman minuutin Svitkoa perässä kolmantena. Kysymys onkin kestääkö kotikonstein kasattu Honda La Riojan maaliin saakka? Neljäntenä ajaa Husqvarnan Pablo Quintanilla ja hänen jälkeensä muutaman minuutin eroin tulevat Meo (KTM), Benavides (Honda), Rodrigues (Yamaha), Farres (KTM), Brabec (Honda) ja van Beveren (Yamaha). Naiskuskeista Laia Sanz tulee sijalla 14. Hän on reilut kaksi tuntia Priceä perässä.

Quad -luokassa oli yllättäen päivän nopein Argentiinan Yamahan yksityistallissa ajava Pablo Copetti. Alejandro Patronelli jäi hänestä 54 sekuntia ja Marcos jäi puolestaan minuutin verran isoveljelleen. Hyvin Yamaha voittoisen Top 10 -rintaman pystyi ainoastaan rikkomaan Hollannin Kees Koolen, joka oli Hondallaan viides. Kokonaistuloksissa Patronellin veljeksillä on kaksoisjohto järjestyksessä Marcos Patronelli ja Alejandro Patronelli. Perun Alexis Hernandez on jäänyt heistä jo 44 minuuttia. Yamahan rintamaa rikkovat vain kuudentena ajava Pablo Copetti (reilut 1½ tuntia perässä) ja Walter Nosiglia 10. (2½ tuntia perässä).

Auto -luokassa koettiin yllätyksiä. Carlos Sainzin voitto ei ollut yllätys (vaikka kaivoikin kaksi kertaa auton hiekasta), mutta että neljä ensimmäistä sijaa olivat reilun 30 sekunnin sisällä oli. Yllättynein varmasti oli Hollannin Mini -kuski Erik van Loon, joka hävisi Sainzille vain 10 sekuntia. Mikko Hirvonen jäi puolestaan Sainzista 17 sekuntia. Maalissa Hirvonen oli erittäin tyytyväinen ja sanoin päivän olleen ensimmäinen fyysisesti raskas päivä Dakarissa. Oli kuuma, pölyä ja hiekkaa. Mikko kiitteli kartanlukijaansa Michel Periniä, yhtään missiä, eikä edes epävarmuutta ollut kartanluvussa. Toisaalta, jos miehellä on navigaattorina neljä Dakarin voittoa taskussaan ei tarvitse ihmetellä kartanluvun varmuutta. Neljänneksi ajoi Giniel de Villiers Toyotalla. Heillä oli yksi renkaanvaihto, mutta ei muita ongelmia. Ginielkin piti pätkästä. Se oli kuulemma rankka, mutta niin pitää Dakarissa olla. Viidenneksi reilut 2 minuuttia kärjestä tuli Nasser Al-Ayttiah, joka myös oli mielissään reitistä. Se oli ollut vaativa varsinkin suunnistuksen osalta. Heilläkin matkaa hidastutti kaksi rengasrikkoa ja kerran joutuivat siivoamaan etujäähdytintä. Al-Ayttiahin perässä tuli sitten Peugeot -kaksikko Despres ja Peterhansel. Peterhanselilla oli ollut kaksi rengasrikkoja ja kaksi kertaa Peugeotia kaivettiin hiekasta. Lopussa alkoivat moottorin lämmöt nousta, joten koneesta ei voinut ottaa täysiä tehoja. Reittiä Peterhansel piti vaativana vaikkakin olisi mieluusti jatkanut CP2:n loppuun. Stephanen perässä tulivat sitten Saudi-Arabian Alrajhi Toyotalla ja Dakar -konkari Orlando Terranova Minillään. Kymmenes oli hieman yllättäen Century -buggylla ajanut Etelä-Afrikan Mark Corbett. Missäs Loeb? Loeb löytyy sijalta 23. reilun tunnin Sainzille hävinneenä. Autoa kuulemma kaivettiin hiekasta kahdeksan kertaa ja mukaan mahtui pari suunnistusvirhettäkin. Loeb sanoi Dakarin olleen kaadon jälkeen lähinnä harjoittelua.

Kokonaistuloksissa Peugeotilla on kaksoisjohto. Sainz on 7 minuuttia edellä Peterhanselia. Hänestä taas seitsemän minuuttia on jäänyt Al-Ayttiah. Mikko Hirvonen on neljäntenä vajaan vartin Al-Ayttihan perässä. Seuraavat sijat menevät Toyotille järjestyksessä de Villiers, AlRajhi ja Poulter. Toyota ovat reilun tunnin perässä Sainzia. Erik van Loon nousi kahdeksanneksi. Yhdeksäntenä tulee 2014 vuoden Dakar voittaja Italian Nani Roma Minillään vajaa kaksi tuntia perässä. Kymmenes on kolmas Peugeot eli Despres samoin vajaat 2 tuntia Sainzia perässä. Sebastian Loen on sijalla 13. 2 tuntia 16 minuuttia perässä.

Kuorma-auto luokassa Ivecot ottivat kaksoisvoiton. de Rooy ajoi ongelmitta voittoon ja van Genugten hävisi hänelle vajaa 4 minuuttia. Molemmat kiittelivät virheetöntä suunnistusta ja oikein valittuja rengaspaineita. Kamazeista oli nopein Karginov, joka hävisi 16 minuuttia kärjelle. Karginovin aika meni hänen auttaessaan Nikolaevia renkaan vaihdossa. Villagra oli Ivecolla neljäs ja Nikolajaev viides 19 minuuttia kärjelle häviten. Seuraavat sijat menivät Tatroille, hieman yllättäen yksityistalli Bonvor Dakarin Tatrat päihittävät tehtaan satelliittiteamin eli Buggyra Racingin Tatrat. Tähtikuski Martin Kolomyn vastoinkäymisten myötä näyttää koko Buggyra Racing Team olevan vähän allapäin. Kuudes oli Bonvorin Artur Ardavichus ja hänelle vajaan minuutin hävisi niin ikään Bonvorin Tomas Vratny. Heidän takana tuli sitten Buggyra Racingin Jaroslav Valtr Phoenix Tatrallaan. Muutaman sekunnin Vratnylle hävisi päivän yllättäjä eli Teruhito Sugawara Japanista. Ja alla hänellä oli pienempään luokkaan (alle 10 -litraiset) kuuluva Hino 500. Toyotan omistamalla Hinolla on kaksi tehdastuella ajavaa kuorma-autoa, joita ajavat isä ja poika. Tässä tapauksessa ”isä” on kilpailun vanhin osanottaja, 73-vuotias Yoshimasa Sugawara. Hän on osallistunut Dakariin, joka vuosi vuodesta 1983 lähtien. Voittoa ei ole vielä tullut, mutta useita kakkos- ja kolmossijoituksia. Sugawaran suvussa käsite ”poika” voi tuntua vähän erikoiselta, sillä ”poika” Teruhitokin täyttää tänä vuonna 42-vuotta. Sijalta 10. löytyy sitten viimeinen Kamaz -kuski eli Airat Mardeev, joka kärsi kaksi rengasrikkoa ja kompressori ongelmista matkalla. Alkumatkasta kärjessä ajaneet MANit ovat dyynien alettua alisuoriutuneet. Sekä Stacey että Versluis sysäävät yhden syyn renkaille, jotka eivät toimi hiekassa. Rengasrikkoja ja MANin hiekasta kaivamisia on ollut tavattoman paljon. Belenin etapilla Versluis menetti aikaa yhteen rengasrikkoon ja lopuksi autoa kaivettiin dyynihiekasta pois. Staceylla repesi taka-iskunvaimentimen kiinnityskorvake, joka puhkaisi renkaan. Tuota voi sanoa jo huonoksi tuuriksi. Kokonaistilanteessa de Rooylla on ½ tunnin etumatka ennen Nikolaevia. Kolmantena on Argentiinan Villagra jo reilut 40 minuuttia perässä. Villagran perässä tulevat muutaman minuutin välein van Genugten (Iveco), Versluis (MAN) ja Mardeev (Kamaz). Stacey (MAN) ja Karginov (Kamaz) ovat sitten jo 1½ tuntia perässä. Jaroslav Valtr on paras Tatra -kuljettaja tosin jo 2½ h perässä. 10. sijaa pitää Hollannin Pascal de Baar Renaultilla niukasti ennen Scania -kuski van den Heuvelia.

Tänään ajetaan Belenin ympäristössä ns. ”Fiambalan dyynit”. Etukäteen Fiambalan osuutta on pidetty tämän vuoden Dakarin vaativimpana. Sen tekevät pituus, hiekkadyynit ja aavikon lämpötila. Matkaan lähdetään ryhmälähtöinä niin että, ryhmä koostuu aina 10:stä nopeimmasta autosta, 10:stä nopeimmasta pyörästä ja viidestä nopeimmasta kuorma-autosta. Pyörillä, ATV:lla ja autoilla on ek:n pituus 278km ja kuorma-autoilla on edessä rankka 431 km pitkä ek. Maali sijaitsee sitten La Riojassa, jossa on myös taukopaikka. Hyvin paljon ratkeaa tänään.

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *