Dakar 2015, 7. päivä, Iquique-Uyuni, 717km

Moottoripyörillä ja ATV:lla oli vapaapäivä ja he jäivät lepotauolle Chilen puolelle Iquiqueen. Autot ja kuorma-autot sen sijaan lähtivät Boliviaan Uyuniin. Reitti kohosi parhaimmillaan melkein 4000 metrin korkeuteen ja monet kuljettajat valittavatkin maalissa kovasta päänsärystä. Kamaz-Master teamin huolto sai paiskia yönläpi töitä saadakseen Karginovin auton kasaan. Karginov nimittäin pyöräytti eilen Kamazinsa ympäri, mutta onneksi auto pysähtyi pyörilleen ja matka jatkui. Samoten toinen tehdas Duster on poissa kisasta. Argentiinan pari Garcia/Malano rysäytti autonsa jostain hypystä sen verran pahasti alas,että apukuski Mauricio Malano satutti selkänsä. Maalissa matka jatkui apukuskin osalta sairaalaan tutkimuksiin.

Autot

Osuuden nopein oli Argentiinan Orlando Terranova Minillään. 18 sekuntia hänelle hävisi Saudi-Arabian Yazeed Al-Rajhi, josta Roma jäi taas 3 sekuntia. Itse asiassa viidenneksi ajanut Peugeot -kuski Stephane Peterhansel jäi Terranovalle 42 sekuntia. Eli koko kärki oli hyvin tasainen. Giniel De Villiers oli päivän kuudes ja saavutti 3 minuuttia kokonaiskilpailun kärjessä ajavaa Nasser Al-Ayttiahia, joka oli päivän 11. Al-Ayttiah johtaa edelleenkin kokonaiskilpailua vajaan 8minuutin erolla De Villiersiin, Al-Rajhi on noussut Toyotallaan kolmanneksi ollen kuitenkin jo 23 minuuttia kärjestä. Tunnin perässä ovat Mini -kuskit Puolan Holowczyc ja Hollannin Van Loon. Heidän välissään ajaa viidentenä Hollannin Toyota kuljettaja Ten Brinke.

Kuorma-autot

Bolivian reissu ei ollut Kamazeille juhlaa. Nikolajaevin Kamazista hajosi turbo reitillä ja puhdittomaksi muuttunut Kamaz oli vasta 20. Tsekin Marton Kolomy (Tatra) ja samoin Hollannin Hans Stacey (Iveco) kaivoivat välillä autojaan irti hiekasta. Stacey löytyi sijalta 6. ja Kolomy sijalta 9. Päivän nopein ja etappivoittaja oli MAN-kuski Aleis Loprais, tosin De Rooy hävisi hänelle reilut viisi minuuttia. Tosin kokonaiskilpailun kannalta De Rooyn peli on jo pelattu. Ivecon takana tulivat Kamazilla Karginov, Sotnikov ja Mardeev. Hans Stacey jäi jo sellaiset puolituntia, samoin Tsekin Martin Kolomy. Kokonaistuloksissa Kamazit pitivät neljä ensimmäistä sijaa järjestyksessä Mardeev, Karginov, Sotnikov ja Nikolaev. Valko-Venäjän Viazovich on viidentenä tunnin Mardeevin perässä. Loprais on puolestaan 12 minuutin päästä MAZista. Kahden tunnin takamatkalla tulevat Hans Stacey (Iveco), Van Vliet (MAN) ja Kolomy Tatra.

Sunnuntaina

Ensiksi on edessä perinteitä kunnioittava yöpyminen. Eli kilpailijat yöpyvät autojensa vieressä omassa Park Ferme -alueella. Alueelle päästetään vain kilpailijat. Heillä saa olla yöpymistarpeina makuupussi ja patja ja lounasboksi. Alueella on kylmä juokseva vesi sekä sinkkiämpäreitä. Suihkua ei ole. Jos autoa pitää korjata sen saavat vain kilpailijat tehdä. Aamulla on herätys ja uudelle taipaleelle eli takaisin Chileen Iquigueen. Autoilla on kokonaispituus 805km, joista erikoiskokeen osuus on 781km. Kuorma-autoilla on matkan pituus 271km ja koko osuus on erikoiskoetta.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *