Can-Am Renegade X XC650 T3b ABS

Naatiskelijalle

Renegade -mallisto on ollut jo kohta teini-iän Can-Amin mallistossa ja lukeutunut siellä aina niihin oikeisiin maastopeleihin niin meillä kun muuallakin. Kolmoisvoitto viime vuoden Dakar -rallissa kertonee jotain. Hämmästys oli meilläkin suuri, kun maahantuoja julkisti tälle vuodelle Renegade -malliston. Kahdella koneversiolla (650cc ja 1000cc), mutta ja se pitkä mutta ABS-jarrut ja kaiken lisäksi toimiva Visco-Lok etulukko on korvattu BTC -nimisellä Brake Traction Control -jarruvoiman jaolla. Sanomme, että molemmat ”härpäkkeet” loivat ilmaan isoja kysymysmerkkejä. Saimme testiin uuden 650 -kuutioisen Renegaden ja verrokkina meillä oli kaksi vanhempaa Renegadea, toinen varustettu uudenmallisella Visco-Lok QE:llä ja ohjaustehostimella. Vanhempi Renegade oli varustettu vanhantyyppisellä Visco-Lokilla ja ilman tehostinta.

Maantiellä

Rotaxin 650 -kuutioinen kone tuottaa mukavat 62hv ja kuljettaa 300 kg Renegadea varsin kiivaaseen tahtiin. Takavedolla saimme kuivalla asfaltilla Renegaden keulimaan eli puhtia riittää. Renegaden mukana tulee kaksi avainta, musta on se ”Performance” -avain ja harmaa nimettäköön sitten vaikka nimellä ”Work”, lisäksi mittaristosta pystyy rajoittamaan huippunopeutta. Maantiellä Renegade on nautittava ajaa. 80km/h tulee mittariin todella kevyesti ja puhtia riittää hyvin maksiminopeuteen eli 105km/h. Maantiellä ajettaessa muun liikennevirran mukana on hyvä, ettei nopeutta ole tiukasti rajattu 80km/h, koska liikennevirta kulkee siinä 83-86km/h tunnissa. 80km/h ajava on lähinnä tientukkona. Ja lisäksi on voimareserviä ohituksiin. Se, että kiihtyvyyttä piisaa myös 60km/h jälkeen on myös turvallisuustekijä ohituksissa. Ajamisesta tekee mukavaa erinomainen istuma-asento, ehkä markkinoiden paras sähköinen kaasu ja kaasuvipuun liittyvä näppärä oivallus. Kaasuvivun voi kääntää käden pyöräytyksellä ns. kelkka-asentoon, jolloin peukalo saa viettää vapaapäivää. Peileistä erityiskiitos, ne eivät värise ja niistä näkee erittäin hyvin takana tulevan liikenteen. Jos kulkee niin kyllä pysähtyykin. Jarrut ovat erittäin tehokkaat ja ABS:n takia myös turvalliset. Teimme täysjarrutuskokeita kuivalla asfaltilla ja vielä 80km/h vauhdista Renegaden jarrut saivat koko testiryhmältä ylistystä. Normaalisti, kun lyhyen akselivälin mönkijällä tekee täysjarrutuksen paljon alemmasta nopeudesta, perä nousee ilmaan ja sen jälkeen voi toivoa vain parasta. Renegaden ABS raksutti tiheästi, perä ei noussut eikä mitään vikurointia. Silti pysähtymistä voisi kuvailla sanoin eleettömän tehokas. Kaikenkaikkiaan paras maantiemönkijä tähän asti ajamistamme.

Maastossa

Maastoajot tehtiin lehden 300 hehtaarin ajoalueella Siuntiossa, josta löytyy kaikki suomalaisen maaston elementit on metsätaivalta, kalliokiikuntaa, crossipeltoa, trialtyyppistä kikkailua, hiekkamonttu ja tietysti mutaspooria eri muodoissa. Jo aikaisemmin tuli ilmi, että meillä oli tietyt ennakko-odotukset (ei niin positiiviset) ABS -mallin selviytymisestä maastossa. Siksi verrokit olivat mukana olisipahan selkeä vertailukohta. 9 tunnin ajorupeaman jälkeen voi todeta, että tässä joutuu syömään oman hattunsa. Can-Amin jarruvoimaan jakoon perustuva tekniikka toimii erinomaisesti. Se on selkeästi parempi kuin vanha Visco-Lok ja tietyissä tilanteissa jopa parempi kuin nykymallien Visco-Lok QE. BTC -systeemi siirtää voimaa todella nopealla tahdilla pyörien välillä ja BTC on murto-osa sekunnissa mukana, kun jompikumpi etupyörä alkaa sutimaan. Missään kohdassa nykyinen Visco-Lok QE ei ole parempi. Visco-Lok QE:hen verrattuna BTC tuo mukanaan myös eteenpäin vievää voimaa, joka on erittäin tarpeellista esim. suossa tai mudassa. Mutta etulukon puskemistaipumus puuttuu kokonaan. Maastolla ei ollut väliä BTC:n toimintaan eikä vauhdilla. Silloin, kun pitoa riittää voi ajaa ”naatiskellen” ja luottaa etupään toimintaan.

ABS:n toiminta tuli parhaiten esiin jyrkissä pudotuksissa. Normaali mönkijä tulee jyrkät pudotukset alas jarrut lukossa ja pyörien reitille osuvat kivet ja kannot kääntävät mönkijää joko hyvään tai huonoon suuntaan. ABS Renegade tulee myös kuskien pitäessä jarrut pohjassa, mutta ABS:n nakuttaessa tiheästi mönkijän ohjautuvuus säilyy kokoajan ja pyörät menevät esteiden yli pyörimällä. Laskeutuminen on erittäin hallittua. Sitä ei usko ennen kuin kokeen sen itse. Muuten maastoajossa ABS:n toiminta oli hyvin huomaavaista. Siihen ei kiinnittänyt huomioita.

Huolimatta maastoajoon onnettomista ja pienistä ensiasennusrenkaista oli ABS Renegade kaikkein kykenevin näistä kolmesta.

Lyhyesti

Can-Am on ensimmäisenä esittelyt mallin, joka nostaa mönkijän käytettävyyden uudelle tasolle. Can-Am ABS Renegadea voi sanoa ensimmäisesi mönkijäksi, jolla voi ajaa esim. suunnistuskisoihin, voittaa ne ja ajaa palkintopystit mukanaan kotiin pihatöihin. Se on erinomainen yhdistelmä maantieajettavuutta ja maastoajettavuutta. Meneminen maastossa on lähinnä kuskista ja renkaista kiinni. Laite antaa siihen kaikki mahdollisuudet.

Testikuljettajat: Ari Nerg, Allan Taat ja Riku Reijonen

Renegaden täysimittainen koeajoselostus julkaistaan 4×4 Maailman elokuun numerossa. Etulukkojen toiminnasta on videomateriaalia, joka tulee myöhemmin lehden You Tube -kanavalle. Seuraa lehden facebookkia.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *