BFGoodrich Dakarin rengastoimittaja

BFGoodrich ja Dakar 2017 organisaatio julkistivat sopimuksen, jossa BFGoodrich toimii Dakar 2017 -rallin virallisena rengastoimittajana.

Dakar-rallin startatessa Paragyayn Asunciònissa tammikuussa 2017 BFGoodrichin renkaat ovat noin kolmensadan kilpailijan autossa. BFGoodrich tarjoaa kilpailijoiden käyttöön myös BFGoodrich Dakar Service Centerin, joka antaa teknistä apua 24 tuntia vuorokaudessa. Tämän vuoden, kolmessa maassa kulkevan reilut 8.000km pitkän reitin on puhuttu olevan vaativin Dakar -reitti, mitä on Etelä-Amerikassa tähän mennessä ajettu. Tarjolla on pitkiä lohkareisia, vuoristo-osuuksia yli 3.500metrin korkeudessa. Viime vuonnahan ratkaisu syntyi korkealla Bolivian vuoristossa ja nyt nuiden vuoristo-osuuksien määrää on kasvatettu Paraguan osuuksilla. Vuoristossa hyvin todennäköisesti sataa muutamana päivänä. Sade taas muuttaa vuoristopolut, mutaränneiksi ja tekee vuoristojokien ylityksistä haastavia. Reitin loppupäässä on myös ne erottelevat kaksi pitkää dyynipäivää. 

Renkaan kohdalta olosuhteet ovat siis mahdollisimman rankat. Dakaria varten BFGoodrich on kehittänyt kokonaan kaksi uutta rengasta All-Terrain KDR ja All-Terrain KDR2, lisäksi USA:n Baja -kilpailuja hallinneesta Baja T/A:sta on kehitetty Dakaria varten oma Baja T/A KR2 -rengas.

BFGoodrich All-Terrain KDR2: Dakar -ralliin varta vasten kehitetty, uniikki kilparengas. Sen ominaisuudet ovat samankaltaiset kuin BFGoodrich Baja T/A® KR2 -renkaan, mutta KDR2 on kevyempi ja siinä on uusi, erilainen pintakuvio. Se erikoisesti suunniteltu kevyempiä kilpa-autoja varten. Rengasta käyttävät ainakin tehdasteameistä Peugeot ja Toyota. Molemmillahan on ultakevyet, tehokkaat, keskimoottoriset ja takavetoiset kilpa-autot Dakarissa.

BFGoodrich All-Terrain KDR: kuten KDR2-renkaalla on tälläkin mallilla hyvä pito kaikentyyppisessä maastossa. KDR-malli on suunniteltu kestämään renkaan sivuihin kohdistuvia iskuja ja hankauksia. Teameistä rengasta käyttävät ainakin Minin tehdasteam X-Raid, Minin satelliittiteam ALL4 Racing ja Toyotan satelliittiteam Overdrive.

BFGoodrich Baja T/A KR2: tämä rengas, joka on hallinnut Baja-rallien aavikoita, tulee myös Dakar-rallin kaksivetoisten buggy-kilpureiden käyttöön. Baja T/A KR -renkaan kuviointi antaa erinomaisen pidon pehmeällä alustalla ja suojaa erittäin tehokkaasti renkaan sivuja. Rengasta käyttää yksityistallien buggyjen lisäksi Minin tehdastallin X-Raidin CBRA 2WD Buggy, jota ajaa Quatarin Mohamed Abu-Issa.

Kaikenkaikkiaan BFGoodrich toimittaa Dakar-rallia varten noin 300 kilpa-autoon renkaat ja huolehtii myös niiden huolloista yms. BFGoodrichin renkailla on Dakar voitettu 12-kertaa, viimeksi voittoon ajoi vuonna 2012 Stephane Peterhansel Minillä. Tuon jälkeenhän BFGoodrich keskittyi USA:ssa ajettaviin kilpailuihin, mutta Dakarin alati kasvava suosio on saanut BFGoodrichin palamaan ja isoin satsauksin. Kun aletaan kehittämään kokonaan uutta rengasta parille tehdastallille (Peugeot, Toyota) ei todellakaan puhutaan enää pennosista.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *